PR & Reputatie

De emotionele les van Obama voor betere speeches

Gastblogger | 22 juni 2016, 9:01

Via gevoel en spiegelneuronen naar interactie met het publiek

[door Serge van Rooij]

Obama schiet oprecht vol bij een speech over de wapenwet die hij zo belangrijk vindt. Het resultaat: zijn boodschap is vele malen krachtiger.

Veel mensen staan niet stil bij de emotie die ze willen overbrengen bij een presentatie of een speech. Dat is een gemiste kans. Als je een oprechte emotie laat zien tijdens je speech zal je publiek deze emotie ook voelen. Dat geldt niet alleen voor heftige emoties als verdriet of enthousiasme, maar voor alle emoties die we ervaren.

Spiegelneuronen

Hoe komt dat? Mensen blijken spiegelneuronen te hebben. Kort gezegd komt het hier op neer: als je een emotie bij de ander ziet, ervaar je door jouw spiegelneuronen dezelfde emotie. Daarom leef je mee met iemand die verdrietig is en voel je zelf ook een vorm van verdriet. Als je met iemand praat die verliefd is, krijg je zelf ook een blij gevoel. Meestal minder dan de persoon in kwestie, maar toch.

Dat is een belangrijk gegeven voor iedereen die communiceert. Want als je een presentatie geeft terwijl je niet goed in je vel zit, pikt je publiek dat gevoel dus op. Dan werkt het in je nadeel. Als je echter bewust de emotie voelt die bij je boodschap hoort, dan zul je die overdragen op je publiek.

Daarmee heb je een krachtig instrument in handen. Want de impact op je publiek is oneindig veel groter dan van sprekers die alleen maar de ratio van mensen aanspreken. Daniel Goleman, Amerikaans psycholoog, schrijver en wetenschapsjournalist heeft daar onderzoek naar gedaan. In onderstaand interview legt hij uit waarom leiders emoties moeten inzetten. En als het werkt voor leiders, dan werkt het dus ook voor sprekers.

Passend gevoel

Echte emotie is beslissend. Zolang je er tenminste geen gimmick van maakt. De emotie moet zowel bij jou en je verhaal passen. In het begin vonden veel Nederlanders Mark Rutte bijvoorbeeld een verademing. Eindelijk een premier die enthousiasme en vrolijkheid toonde. Na een tijdje werd het vervelend omdat hij ons voortdurend (al dan niet bewust) de vrolijke en enthousiaste Mark toonde (‘Koop die auto!’), daardoor voelde het onecht.

Ook al ben je een eeuwige optimist, bij sommige boodschappen is het niet passend om enthousiasme te tonen. Dan zul je dus op zoek moeten naar emoties die wat minder aan de oppervlakte liggen. Maar ze moeten wel van jou zijn, anders geloven we je niet. Je kunt het dus niet faken. Niet voor niet doorleven de beste acteurs ook echt de emoties die ze moeten spelen.

Emotie zorgt voor interactie

Wat betekent dit voor presentaties en speeches, maar eigenlijk voor al onze communicatie? Hoe beter we onze emotie focussen, hoe beter anderen ons aanvoelen. Daardoor raken ze echt betrokken bij je verhaal en is er dus interactie.

Dus zorg dat je emotie in lijn is met de boodschap die je overbrengt, het maakt jou en je boodschap overtuigender. De ene keer zal dit vanzelf gaan (zoals in deze speech van Obama), een andere keer zul je iets meer moeite moeten doen. Maar als je het durft om je emotie te laten zien, maak je echt contact en dat is de beste vorm van interactie die je kunt hebben.

-

Dit is de vijfde aflevering uit een serie van 10 over hoe je meer interactie creëert. In de  posts verkent Van Rooij welke technieken zijn in te zetten. Eerder verschenen:

1. 
2. 
3. 
4. 

Serge van Rooij is partner bij Bex*communicatie.

 

Over de auteur

Gastblogger
Adfo Groep plaatst regelmatig interessante gastblogs over het vak. Wilt u ook een vakinhoudelijke bijdrage leveren? Neem dan contact op met de redactie (redactie@adfogroep.nl) Lees meer over Gastblogger

Reacties op dit artikel (0)

Comment author avatar

Gerelateerde items Presenteren

Meer in channel PR & Reputatie

Van onze partners

Whitepapers

Blijf op de hoogte


Populaire blogs