PR & Reputatie

Is het een grap? De kracht van Limburg vervat in een logo

Roel Stavorinus, blogger | 13 juni 2017, 9:23

Vlag Limburg

‘Limburg‘ start campagne en kopieert logo van Unilever.

: ‘Limburg verenigen, promoten, verbindingen leggen, het “wij-gevoel” creëren en uiteindelijk “de kracht van Limburg” gezamenlijk uitdragen en Limburg (inter)nationaal nog meer op de kaart zetten!’, aldus het persbericht.

Dat zijn nog eens ambities. Het middel om die ambities te bereiken: een logo. Een logo dat uit moet dragen hoe trots Limburg is op zijn kwaliteitsproducten.

‘Een wat?’, zegt u, ‘een logo?’. Een logo inderdaad. Sterker nog: een logo in de vorm van een L. Met in die vorm van de L allemaal icoontjes van objecten, onderwerpen, thema’s die met Limburg te maken hebben, die de ‘kracht van Limburg’ laten zien. Het Limburg van toen en het Limburg van nu. ‘Heb ik dat niet al eens eerder gezien?’, hoor ik u denken. Dat klopt. Meer dan eens. Unilever heeft namelijk ook zo’n logo. V&D had er een. En er zijn nog vele voorbeelden van vergelijkbare logo’s. Kijk maar eens naar .

Formeel is het natuurlijk al dubieus. Maar dat je een logo kopieert van een groot commercieel bedrijf, met ongetwijfeld heel veel goede juristen in dienst gespecialiseerd in merk- en auteursrecht, en dat je denkt dat je daarmee wegkomt is óf dom óf naïef óf gedurfd*. Hoewel ik me ook nog wel kan voorstellen dat Unilever er de grap wel van in ziet.

Dat je op zoek bent naar de kracht van Limburg en dat je haast hebt en dat je dus bewust kiest voor een format dat er al ligt is óf onhandig óf gemakkelijk óf domweg efficiënt*.

En dat je de hele Limburgse bevolking wil betrekken getuigt van slimmigheid, van overmoed óf van onwetendheid*.

Maar dat je je kracht, je onderlinge verbondenheid, je uniciteit - nota bene - wilt onderstrepen met een bestaand logo... daar begrijp ik helemaal niks van. 

* De kracht van Limburg. Benieuwd wat daar uit komt!

Over de auteur

Roel Stavorinus
Adviseur op het gebied van organisatie identiteit en designmanagement Lees meer over Roel Stavorinus

Reacties op dit artikel (16)

Comment author avatar
Avatar

Ruud List

(13 juni 2017, 9:11)
Nijmegen was Limburg al voor met het jatten van een logoconcept, scheelt plm. 15 kilometer maar toch. Ere wie ere toekomt.
Avatar

Sarah Monkau

(13 juni 2017, 9:15)
Juridisch gezien gaat Unilever dit niet winnen. Gedurfd vind ik het niet, eerder arm, zo'n gebrek aan creativiteit.
Avatar

Anonymous

(13 juni 2017, 9:34)
Best schaamteloos. Je moet maar durven. Maar goed, over jatten, of 'inspiratie' gesproken: Dit logo voor de Nationale parken van Frankrijk van Pierre Bernard (oud-lid Grapus) is denk ik de moeder van dit type uitingen waar we misschien een genre naam voor moeten bedenken. Misschien MIG Multiple Icons Gestalt, of MIC Micro-Icon Clusters? Of RABAC Represent All Brand Associations Clustered? Enfin: dit is 1990 (en nog steeds de mooiste) https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/originals/90/21/c0/9021c0bb0ce417a616626a4f83983dba.jpg
Avatar

Simon

(13 juni 2017, 9:43)
Die van Unilever doet nog het meest aan Henri Matisse denken. Als je dan toch deze invulling gebruikt zou ik het met de bijzondere vorm van de provincie doen en niet met de letter L.
Avatar

luc

(13 juni 2017, 10:15)
Sorry, maar dit slaat nergens op...
Dit heeft, zowel wettelijk als creatief, NIETS, maar dan ook NIETS te maken met gebrek aan originaliteit op kopiëren... Dit is hetzelfde als zeggen dat het éne boek een kopij van het andere is omdat het hetzelfde formaat heeft en met dezelfde letters of lettertype gedrukt is...
Avatar

luc

(13 juni 2017, 10:17)
op = of
Avatar

Henri Ritzen

(13 juni 2017, 11:04)
Te pijnlijk voor woorden. Hoe klein kan je je zelf maken als regio.
Ze zijn totaal verkeerd geadviseerd.
Avatar

Jan Rijkenberg

(13 juni 2017, 11:57)
Nog los van die rommeltje in die kale, rechte, emotieloze L, is die kale, emotieloze L een soort laars die het woord Limburg wegtrapt.
Had van Limburg iets warmers, bourgondiërs verwacht. Dat hebben ze bij André Rieu beter begrepen.
Avatar

Stefan

(13 juni 2017, 16:13)
Een echt origineel concept is het zeker niet... maar echt gejat of gekopieerd vind ik ook wat overtrokken. Het idee/concept van dit nieuwe logo is bestaand maar de uitvoering toch wel anders. Ben het dan ook wel deels met Luc eens. Natuurlijk zit er een duidelijke link (overigens vind ik de link met Unilever wel mager... in het artikel van Niek zitten andere voorbeelden van concepten zoals het logo van Nijmegen die veel meer op dit Limburg-logo lijken) maar omdat het een samengesteld logo is wil dat niet zeggen dat het een 1 op 1 kopie is. Oftewel.. geen sterk advies maar wat overtrokken artikel m.i.
Avatar

Jeroen vd Hee

(14 juni 2017, 9:54)
Wellicht is het net als bij computergames. De eerste die iets nieuws verzint is briljant. De 1e concurrent is wellicht nog een schaamteloze profiteur. Met alles wat erna nog bij komt aan spin-offs en kopieën is het blijkbaar een genre geworden.
Avatar

Frits

(20 juni 2017, 11:36)
Ik zie het nieuwe logo helemaal niet als een kopie van dat van Unilever. Er is voor een ensemblage stijl gekozen, dat is de overeenkomst. Met deze stijl heeft de vormgever kunnen verenigen en verbinden. Deze losse beelden vind ik interessanter dan één beeld dat een héle provincie moet vertegenwoordigen. -Denk aan al die (groepen) mensen die zich er niet in zouden kunnen herkennen - Dan was het waarschijnlijk weer een leeuwtje geworden om kracht uit te stralen. Wie geïnteresseerd is in logo's die op elkaar elkaar lijken, kan googelen op; logo similar (afbeeldingen)
Avatar

Marc Vlemmings

(22 juni 2017, 12:22)
De organisatie van het Logo van Limburg heeft ook moeite met haar eigen naam. Op de website staat: De organisatie achter de campagne wordt gevormd door Stichting Logo van Limburg, bestaande uit personen die de regio stuk voor stuk een warm hart toedragen. Contact Powered by: Stichting Logo voor Limburg.

Is het nu ván Limburg of vóór Limburg? Volgens het handelsregister van de Kamer van Koophandel is het Stichting Logo voor Limburg, maar de domeinnaam is logovanlimburg.nl.

Meer in channel PR & Reputatie

Van onze partners

Whitepapers

Blijf op de hoogte


Populaire blogs