PR & Reputatie

Hoe de schoonheid van slides ervoor zorgt dat het publiek je boodschap beter begrijpt

Gastblogger | 17 mei 2017, 11:26

Hoe mensen denken over waarheid en schoonheid speelt een cruciale rol in hoe open ze staan voor jouw idee, boodschap, product of bedrijf, betoogt presentation designer en communicatiedeskundige Giuseppe Marzio. Dit gegeven kun je gebruiken in presentaties.

 

Schoonheid en waarheid werden lange tijd gezien als twee kanten van dezelfde medaille. De Oude Grieken hadden daar een term voor: Kalos kagathos, de ideale balans van het mooie (kalos) en het goede (agathos).

 

In de middeleeuwse kunst achtte men het ondenkbaar dat iets dat niet waar is toch mooi kan zijn. Ook in de wetenschap zien we waardering voor het mooie.

 
De natuurkundige en Nobelprijswinnaar Paul Dirac, schreef over Einsteins relativiteitstheorie: ‘Men heeft groot vertrouwen in de theorie vanwege haar grote schoonheid’.

 

Prettig om naar te kijken

 

Als mensen bepalen of ze iets mooi of waar vinden, is er sprake van wat psychologen ‘verwerkingsvaardigheid’ noemen. Daarmee doelen ze op het gemak of de moeite waarmee we een taak uitvoeren, bijvoorbeeld het begrijpen van de strategie op een slide.

 

Onderzoek heeft uitgewezen dat hoe eenvoudiger we informatie verwerken, hoe mooier we iets vinden. Een voorbeeld: afbeeldingen die passen bij een woord (een afbeelding van een hond na het woord ‘hond’) worden significant beter gewaardeerd dan afbeeldingen die volgen op een gerelateerd woord (een afbeelding van een slot na het woord ‘sleutel’).

 

 

 

Makkelijk te begrijpen

We denken eerder dat informatie waar is als deze eenvoudiger is te begrijpen, ook visueel. Het omgekeerde is eveneens het geval.
 

Oftewel, een uitspraak die duidelijk is afgebeeld als donkere tekst tegen een witte achtergrond (‘Bolligen ligt in Peru’) wordt eerder als waarheid geaccepteerd dan een uitspraak in lichte tekst tegen een lichte achtergrond (‘Osorno ligt in Chili’).

 

 

Raad eens welke uitspraak correct is?

 

Snelle beslissers

 

Interessant genoeg maken mensen de beslissing om iets leuk te vinden en te vertrouwen vrijwel onmiddellijk. Een onderzoek door Google onthulde dat mensen eenvoudige websites mooier vinden dan visueel complexe websites, en dat ze de beslissing of ze op de website blijven, binnen 1/50e tot 1/20e van een seconde maken.

 

Dit alles suggereert dat hoe makkelijker informatie te verwerken is, hoe groter de waardering en vertrouwen zijn.

 
Houd van je slides

 

Hoe kunnen we deze kennis in ons voordeel gebruiken tijdens een presentatie?

 

Als we ons publiek willen betrekken en in een flow willen brengen kunnen we slides gebruiken die simpel, duidelijk en makkelijk te verwerken zijn. Dit is onder andere nuttig wanneer je een project introduceert of nieuwe strategie lanceert.

 

Als we juist willen aansturen op discussie of debat over willen uitlokken, moeten we ervoor zorgen dat de presentatie veel elementen bevat die moeilijk te verwerken zijn, bijvoorbeeld doordat ze niet goed leesbaar zijn of erg veel informatie bevatten.

 

Gevoelige balans

 

Het is een gevoelige keuze. Enkel makkelijke slides maken je publiek te passief en bovendien zal het de presentatie minder waarderen zijn omdat de informatie nietszeggend en voor de hand liggend overkomt.

 

Aan de andere kant kan een overdaad aan complexe informatie, die mensen bovendien moeilijk kunnen lezen, je geloofwaardigheid aantasten en je publiek niet overtuigd en sceptisch achterlaten. Het is de kunst van het presenteren om daar een balans in te vinden.

 

Giuseppe Marzio is presentation designer en oprichter van CHIARO Presentations, communicatiebureau gespecialiseerd in business storytelling en presentaties voor Bio-Pharma en Life-Sciences.

Afbeelding: De Geboorte van Venus, Botticelli (1445-1510).

Over de auteur

Gastblogger
Adfo Groep plaatst regelmatig interessante gastblogs over het vak. Wilt u ook een vakinhoudelijke bijdrage leveren? Neem dan contact op met de redactie (redactie@adfogroep.nl) Lees meer over Gastblogger

Reacties op dit artikel (0)

Comment author avatar

Meer in channel PR & Reputatie

Van onze partners

Whitepapers

Blijf op de hoogte


Populaire blogs