Mensen & Carrière

Liever geen freelancer

Lodewijk van der Peet, blogger | 7 januari 2017, 10:22

De freelance copywriter probeer je buiten de deur te houden.

Een paar dagen geleden deelde ik op LinkedIn het bericht van een collega-bureau. Ze zoeken een copywriter in vaste dienst. Ik krijg vrijwel dagelijks open sollicitaties, vaak van mensen die ik liefst morgen zou willen aannemen, maar helaas heb ik er geen plek voor. Misschien kan ik die leuke mensen zo toch aan een job bij een leuk bureau helpen. De kop boven de advertentie was: ben jij de copywriter van nu?

Een freelance copywriter reageerde met de quote dat de copywriter van vandaag een freelance copywriter is. Oftewel een copywriter in vaste dienst is van gisteren. Ik kon het niet laten daar stekelig op te reageren. Toen ging het los; freelancers vielen over elkaar heen met kleinerende kwalificaties over copywriters in vaste dienst.

Reservespelers
Ik gooi hier nog even wat olie op het vuur: freelancers probeer je buiten de deur te houden. Je nodigt ze pas uit als het echt niet anders kan. Het is een beslissing waarover wordt vergaderd, want ze zijn duur. Zodra de klus geklaard is moeten ze (dus) zo snel mogelijk weer weg.

Het zijn je reservespelers. Aan de zijlijn kunnen ze volledig concentreren op het klusje, maar ze hebben geen invloed op het beleid en zijn nooit cultuurdragers. Ze zijn geen vast aanspreekpunt voor juniors en klanten. Ze bewaken de tone-of-voice niet, want die kennen ze niet. Heel soms maken invallers het winnende doelpunt.

Hele goede freelancers komen juist door ‘de-blik-van-buiten’ met een inzicht dat uiterst waardevol is. Die freelancers worden doorgaans een baan aangeboden. Die ze bijna altijd accepteren. Kortom: het is allemaal goed en mooi zoals het is. Toch?

Over de auteur

Lodewijk van der Peet
Managing director BeyenMeyer Lees meer over Lodewijk van der Peet

Reacties op dit artikel (7)

Comment author avatar
Avatar

Albert Top

(7 januari 2017, 12:47)
En die vacature waar het over gaat vind je bij Crossmarks. Want wij zoeken die copywriter van nu! Wil je werken voor grote merken zoals TUI en Jumbo? Pak dan je pen op, en schrijf een leuke brief!
Avatar

Mike

(7 januari 2017, 13:14)
@albert top
"En schrijf een leuke brief". 1 zin die het artikel samenvat. Prachtig
Avatar

Carlo Groot

(7 januari 2017, 20:36)
In mijn ervaring is het allemaal niet zo zwart-wit. Soms word je als freelancer ingeschakeld omdat iedereen het de druk heeft voor de minst leuke klus. Maar soms ook omdat de vaste creatieven helemaal stukgelopen zijn op een klant waar ze al twee jaar voor werken. Dan is iedereen – inclusief klant – blij dat er een frisse, gemotiveerde creatieve geest aanschuift. Soms ben je puinruimer, soms inspiratiebrenger, soms noodhulp, soms als terugkerend freelancer het creatief geweten en belangrijk klantencontact.
En als je niet binnen één opdracht de tone of voice van een klant weet te vinden, sorry, maar dan ben je gewoon geen goede creatief. Of je nou los of vast zit.
Avatar

Bart Kokke

(9 januari 2017, 6:44)
Beste Lodewijk, nu je de discussie van LinkedIn naar Adformatie hebt verplaatst nodig ik je van harte uit om mijn artikel uit 2013 te lezen over nieuwe samenwerkingen in ons vak: http://www.adformatie.nl/opinie/bericht/ciclope-2013-craftcollaboration Ik ben zelf geen freelancer dus voor mij staat de deur nog steeds open voor een samenwerking met jou. Groet, Bart
Avatar

René van Dijk

(9 januari 2017, 7:45)
http://www.monkeyinside.com
Interessante visie, Lodewijk. Maar het kan ook anders. Mijn bureau Monkey Inside draait volledig op freelancers en andere 'vrije vogels' en dat heeft mij in 2016 geen windeieren gelegd. Dat freelancers duur zijn, is dus nogal subjectief.
Het vergt van de 'creative director van nu' efficënte briefings- en reviewkwaliteiten en van de 'managing director van nu' goede inkoopkwaliteiten om het maximale uit deze talenten te halen binnen redelijke financiële kaders.
Bovendien kreeg ik dankzij de 30 freelancers die ik in 2016 inschakelde de hoogste waardering van opdrachtgevers op het gebied van creativiteit in het Fonk Bureau-onderzoek. En dat is wel ons bestaansrecht.
Avatar

John Derringer

(9 januari 2017, 10:22)
De tone of voice is ook onderdeel van een goeie.... briefing!
Avatar

Mathilde Lentjes

(10 januari 2017, 13:58)
Ik ben zo blij dat mijn opdrachtgevers er anders over denken. Al bijna 20 jaar.......

Gerelateerde items Lodewijk Van Der Peet

Meer in channel Mensen & Carrière

Van onze partners

Whitepapers

Blijf op de hoogte


Populaire blogs