PR & Reputatie

Woordvoerders! Maak plaats voor de beeldvoerder!

Marjet Heins, blogger | 16 mei 2017, 9:48

Professional voor plaatjes

[door Marjet Heins] Een goal maken is eigenlijk heel zwart-wit. Hij zit erin of niet. Daarmee kun je elk balspelletje plat slaan tot een simpele optelsom.

Maar het ene goal is de andere niet.... dat weet iedereen die ook maar iets van het nieuws volgde afgelopen weekend. En het verschil zat in het beeld.

Hét beeld van een winnend Feyenoord was in mijn optiek wel de ontploffing van de mensenmassa op het Stadhuisplein. Die korte video maakt verder elk woord overbodig.

En wie plaatste die video als één van de snelsten op hun twitterfeed? Juist - Feyenoord zelf....

 

 

Onnatuurlijke voorliefde voor Het Geschreven Woord

Wij hoogopgeleide mensen hebben een onnatuurlijke voorliefde voor het geschreven woord. De nuance van de letters.

Tuurlijk! Bij een praatje hoort een plaatje. Zelfs een directeur die een speech houdt heeft dat door. Maar het is meer dan dat. Heb je je wel eens gerealiseerd dat circa 80% van wat je tot je neemt gerelateerd aan beeld is?

Maar hoe vaak denk je nou echt serieus strategisch na over het beeld? Hoe vaak steggel je net zo lang - als woordvoerder - over de juiste foto, de juiste compositie, de juiste beeldregie? Hoe vaak stel (of krijg) je de vraag bij het concept-persbericht wat het concept-beeld is?

Laten we wel zijn... Wij zijn verslaafd aan eindeloos haarklovend gesteggel over woorden, frames en kernboodschappen.

Het nieuwsbeeld smacht om serieuze aandacht

Woordvoerders en persvoorlichters checken beeld natuurlijk wel. Regelmatig bellen we even snel naar de beeldredactie om die foto van de concurrent bij ons nieuwsbericht te laten vervangen.

Of we sturen een fotograaf naar de ondertekening van het convenant. Alsof ook maar een nieuwsredactie zit te wachten op vier grijsgepakte heren met een stukje papier achter een saaie tafel. Dat is geen nieuwsfoto.

Het is tijd voor de beeldvoerder naast de woordvoerder - op gelijk niveau. Dit moeten we er niet bij doen, dit is een vak apart.

Geen doorgegroeide in-huis-fotograaf die de beeldbank beheert en let op kleurgebruik en dpi's boven compositie, nieuwswaarde en emotie. Geen marketeer met een salescampagnebeeld wat te veel bewerkingen in Photoshop heeft gezien.

Speuren naar de nieuwsfoto

Nee, het oog dat in de organisatie speurt naar de nieuwsfoto. Dat in de buitenwereld scant op zoek naar de actualiteit om jouw verhaal in beeld op in te laten haken. Dat je nieuwsverhaal vertelt in een paar goed gekozen fotoframes.

Beeldadvies en een beeldstrategie gaat verder dan 'we plaatsen altijd alleen beeld met mensen erop'. Als je in strategische zin beeld serieus neemt dan ga je inhakers zoeken om jouw corporate story in beeld te brengen met nieuwsfoto's (*). Letterlijk. Dan heb je een lijstje met nieuwsfotografen om nieuwsfoto's te tippen. Dan organiseer je een ondertekening van een convenant met meer dan een grijs pak. Dan doe je een beeldbericht uit in plaats van een persbericht.

Niet voor niets scandeerde het legioen gisteren 'geen woorden maar daden". Genoeg woorden dus. Tijd voor beeld....

(*) En mocht je nog inspiratie zoeken, kijk dan eens bij de WorldPress Photo, de tentoonstelling staat nu in Amsterdam. Een prijs voor nieuwsfoto’s niet voor reclame-uitingen.

Marjet Heins is woordvoerder, communicatiespecialist, mediacoach en PR-adviseur

Over de auteur

Marjet Heins
Marjet Heins is woordvoerder & communicatiestrateeg bij Buiten de Lijntjes Communicatie. Lees meer over Marjet Heins

Reacties op dit artikel (1)

Comment author avatar

Gerelateerde items Beeldvoerder Woordvoerder

Meer in channel PR & Reputatie

Van onze partners

Whitepapers

Blijf op de hoogte


Populaire blogs