PR & Reputatie

57% Nederlanders vertrouwt sociale media niet

Redactie | 17 februari 2017, 12:43

Marketeers moeten ‘slimmer’ naar social gaan kijken.

Reputatie-analysebureau Buzzcapture onderzoekt en analyseert jaarlijks het socialemediagebruik onder de Nederlanders op basis van data gebaseerd op onderzoek van Newcom.

Grootste socialemediaplatformen in Nederland:

WhatsApp – 10,9 miljoen gebruikers
Facebook – 10,4 miljoen gebruikers
YouTube – 7,5 miljoen gebruikers
LinkedIn – 4,3 miljoen gebruikers
Instagram – 3,2 miljoen gebruikers
Twitter – 2,6 miljoen gebruikers
Pinterest – 2,4 miljoen gebruikers
Snapchat – 1,9 miljoen gebruikers

 

WhatsApp: groeit met 11 procent

Begin 2016 was WhatsApp met 9,8 miljoen gebruikers (waarvan 7,0 miljoen dagelijks) het grootste, meest gebruikte socialemediaplatform onder de Nederlanders. Ook in 2017 is dit het geval. WhatsApp is in totaalaantal gebruikers gegroeid naar 10,9 miljoen. Ook het aantal dagelijkse gebruikers is met 11 procent gestegen naar 7,8 miljoen.

Facebook wordt steeds populairder

Facebook blijft populair en wordt ook steeds populairder. Met de 800.000 extra gebruikers sinds 2016 heeft Facebook in 2017 maar liefst 10,4 miljoen maandelijkse gebruikers. Ook stijgt de populariteit van het sociale netwerk onder bedrijven. Er staan wereldwijd 60.000.000 Facebook pagina’s online en er zijn 4.000.000 actieve adverteerders..

Instagram

In Nederland is het aantal Instagrammers van 2,1 naar 3,2 miljoen maandelijkse gebruikers geklommen in 2016. Opvallend hierin is dat het dagelijkse gebruik stijgt binnen de groep 20-39 jarigen, terwijl het daalt onder de jeugd tot 19 jaar.

LinkedIn

Er zijn meer dan 100.000 nieuwe LinkedIn-gebruikers bijgekomen in 2016, hiermee staat het totaal op 4,3 miljoen maandelijkse gebruikers. Ongeveer 10 procent hiervan gebruikt het platform dagelijks, dit een grote stijging van +33 procent dan het jaar ervoor.

In 2016 is het aantal dagelijkse gebruikers van Twitter gedaald met 10 procent. Vooral de jeugd haakt af, 48 procent minder jongeren tussen de 15 en 19 jaar gebruikte Twitter in 2016 ten opzichte van 2015. Deze daling heeft zich in 2017 (gelukkig voor Twitter) niet voortgezet. Het aantal Nederlandse gebruikers staat, net als vorig jaar, nog op 2,6 miljoen. Hoewel het aantal dagelijkse gebruikers dus daalt, laat het totale aantal gebruikers geen daling zien.

Snapchat

De app die in 2016 veel aandacht kreeg door de snelle groei bij de jeugd was Snapchat. Het aantal Nederlandse gebruikers is in 2017 90 procent meer dan in 2016. 1,9 miljoen gebruikers, hiervan gebruikt 50,5 procent de applicatie dagelijks. Snapchat is in de lijst het enige sociale medium dat alleen mobile based te gebruiken is. 

YouTube

YouTube heeft er in Nederland 300.000 extra maandelijkse gebruikers bij gekregen. Van het nieuwe totaalaantal gebruikers (7,5 miljoen) gebruikt 1,7 miljoen het platform dagelijks. Dit is 31 procent meer dan in 2016.

Pinterest 

Pinterest dreigt Twitter in te halen qua aantal gebruikers. Het platform groeide met maar liefst 20 procent van 2,0 miljoen naar 2,4 miljoen maandelijkse gebruikers in Nederland. Het dagelijkse aantal gebruikers in Nederland steeg met 14 procent, tot 381.000 Nederlanders.

Vertrouwen in sociale media ernstig gedaald 

66 procent maakt zich zorgen over de doorverkoop van gegevens, 54 procent maakt zich zorgen over hun gegevens, 57 procent weet niet of sociale media te vertrouwen is, 17 procent heeft veel vertrouwen in sociale media. Dit zijn heftige cijfers, al we kijken naar de toekomst en de inzet van sociale media voor merken.

Uit data van de Brand Monitor van Buzzcapture is tevens af te lezen dat niet alleen het vertrouwen in sociale media gedaald is, maar dat wereldwijd vertrouwen in organisaties gestagneerd is. Zo zijn de resultaten van het – waaruit blijkt dat dit vertrouwen gedaald is – honderden keren gedeeld op sociale media, aldus Buzzcapture. 

Voorspelling

Met de stagnatie van vertrouwen, maar de stijgende groei van sociale media, moeten marketeers ‘slimmer’ naar social gaan kijken. Strategieën moeten worden onderbouwd met data en content dient relevanter en op maat gemaakt te worden voor de juiste (sub)doelgroep.

Buzzcapture verwacht meer inzet op videocontent, verdere groei van visuele sociale media, meer inzet op mobiel en conversie wordt nog belangrijker. Ook het gebruik van data wordt opnieuw belangrijker om juiste relevantie te tonen. Pr en sociale media gaan op zoek naar data-analisten voor meer inzicht in gebruik en doelgroep van sociale media., weet het bureau.

Buzzcapture: ‘Sociale media zullen ook in 2017 door blijven groeien en marketeers zetten steeds meer in op data om zo de laatste stap naar volwassenheid van hun socialemediastrategie te zetten.’

Foto:  

Over de auteur

Reacties op dit artikel (1)

Comment author avatar
Avatar

Anonymous

(22 februari 2017, 16:19)
Omdat alle uitingen door communicatie specialisten gestroomlijnd worden om de massa toe bepaalde meningen of handelingen te brengen vertrouwt niemand meer iets...leuk die maakbare 'realiteit'...

Meer in channel PR & Reputatie

Van onze partners

Whitepapers

Blijf op de hoogte


Adfo Events

Populaire blogs