4 februari 2009, 17:20   Ellen Elsinghorst

Jeugd wil bier na reclame rond voetbal

Jeugd wil bier na reclame rond voetbal

Jongeren onder de 16 jaar zijn positiever gaan denken over bier door de massale bierreclame op tv tijdens het afgelopen EK voetbal. Jongeren die veel wedstrijden hebben gezien, zijn vaker van plan de komende maanden alcohol te drinken dan zij die niet vaak hebben gekeken.

Dat blijkt uit onderzoek dat de Universiteit Twente heeft uitgevoerd in opdracht van de Stichting Alcoholpreventie (STAP). Voor het onderzoek zijn 1.688 jongeren tussen de 12 en 15 jaar ondervraagd.
Bijna alle jongens (95 procent) en de meeste meisjes (90 procent) hebben tijdens het EK bierreclames gezien. Degenen die minstens acht wedstrijden hebben gezien, kennen sindsdien een stuk meer biermerken.
Voor STAP is het onderzoek aanleiding te pleiten voor een verbod op alcoholpromotie tijdens sportevenementen.
De Stichting verantwoord alcoholgebruik (Stiva) zet vraagtekens bij het onderzoek. Er is volgens haar geen sprake van ‘massale bierreclames’ tijdens het EK. Drie reclamespotjes die in het onderzoek met name zijn genoemd, zijn in de maand mei vaker uitgezonden dan tijdens het EK in juni, aldus Stiva. Ook bestrijdt de stichting dat een verband is aangetoond tussen alcoholreclames en het drinken door jongeren.
Bron: ANP

Reageer


(huisregels)
Plaats reactie




 

 

Boekentips en meer

 

Tips uit de praktijk

Onderzoek: hoe erg is een spelfout?
Hoe erg is het als er spelfouten in een sollicitatiebrief staan? Denken de ontvangers slechter over een sollicitant die niet kan spellen? Vinden ze hem minder deskundig, onbetrouwbaarder en dat hij zich beter voordoet dan hij is? En hoe zit dat bij sponsorwervingsbrieven - is het effect daar sterker of minder sterk?