28 juli 2011, 10:21   Ellen Elsinghorst

Vermelding aantal calorieën in fastfood helpt

Vermelding aantal calorieën in fastfood helpt

Een op de zes fastfood-liefhebbers eet minder calorierijk voedsel als de calorieën op de verpakking staan vermeld. Dat blijkt uit Amerikaans onderzoek deze week gepubliceerd in het vakblad British Medical Journal.

Sinds 2008 is junkfood in New York voorzien van energietabellen. Onderzoekers ondervroegen in 2007 in New Yorkse fastfood-restaurants ruim 7.000 consumenten en in 2009 ruim 8.000. Daaruit bleek dat een op de zes de calorie-inname als gevolg van de maatregel beperkt.
Een derde van de volwassenen en 17 procent van de kinderen en tieners in de VS is zwaarlijvig. Volgens de onderzoekers is het aanduiden van calorieën van fastfood een eerste stap in het aanpakken van zwaarlijvigheid.
Uit het onderzoek bleek verder dat de gemiddelde inname van calorieën in beide jaren niet minder was geworden. Bij drie ketens, waaronder McDonald’s en Kentucky Fried Chicken, werden gemiddeld minder calorieën verorberd. Bij Subway, waar grote porties flink werden gepromoot, ging de gemiddelde energie-inname echter omhoog.


Reacties

Eet men nou minder of zegt men minder te eten?

Alex   28 juli 2011, 17:27 (link)

Reageer


(huisregels)
Plaats reactie




 

 

Boekentips en meer

 

Tips uit de praktijk

Onderzoek: hoe erg is een spelfout?
Hoe erg is het als er spelfouten in een sollicitatiebrief staan? Denken de ontvangers slechter over een sollicitant die niet kan spellen? Vinden ze hem minder deskundig, onbetrouwbaarder en dat hij zich beter voordoet dan hij is? En hoe zit dat bij sponsorwervingsbrieven - is het effect daar sterker of minder sterk?