door Jasper Mulder, redactie | 21 november 2013, 9:12 in PR/campagnes PR & Reputatie
Logo Gemeente

Den Haag kiest voor middeleeuws logo

De gemeente Den Haag neemt afscheid van zijn beeldmerk, de vliegende ooievaar. In plaats van de ‘Haagsuh rèigah’ kiest de gemeente voor de geschiedenis en haalt haar oude beeldmerk van stal.

Het nieuwe logo bestaat uit een geel wapenschild met een ooievaar erop. Het schild wordt geflankeerd door twee leeuwen. Het enige verschil met het vroegere beeldmerk is het stadsmotto dat Den Haag sinds vorig jaar heeft: Vrede en Recht.

Briefpapier
Voor de omvangrijke huisstijlaanpassing is 250.000 euro gereserveerd. Dit gaat vooral op aan onder meer nieuwe enveloppen en briefpapier en aanpassing van de gemeentelijke websites. In de loop van 2014 moeten de eerste resultaten zichtbaar zijn.

Zaken als het straatmeubilair, campagnes, brochures, kleding, voertuigen en formulieren komen later aan bod. Hiervoor moet nog budget worden gevonden.

Tijdsbeeld
Den Haag gebruikt het huidige logo met de wegvliegende ooievaar sinds 1991. Destijds waren de strak gestileerde logo’s populair. Wethouder Rabin Baldewsingh (PvdA) in een brief aan de gemeenteraad: ‘Wapens werden toen als ouderwets ervaren en pasten niet in het heersende tijdsbeeld.’

Volgens Baldewsingh zou het oude stadswapen nu juist beter aansluiten bij de identiteit van Den Haag als stad van ‘ Vrede en Recht’.

Corbijns spermacel
Het gemeentelogo moet overigens niet verward worden met het stadslogo dat zo’n zes jaar geleden werd ontworpen door fotograaf Anton Corbijn.

Dat omstreden logo (bijnamen: de vlieger, de spermacel) was meer voor promotie en toeristische doeleinden bestemd, maar werd nooit bekend en geliefd bij de inwoners van de stad.

Het oude logo

Reacties op dit artikel (2)

Log in of registreer om reacties te posten
Avatar

Herman Hartman

(21 november 2013, 17:29)

Tja en dan zie als inwoner van Den Haag de verkwisting maar weer aan. Het pas in ieder geval bij de manier van besturen waarbij 'De Heeren' (lees B&W) alles beter menen te weten dan de het gepeupel (lees wij bewoners) en het enige na het andere onzalige plan ten uitvoer brengen. Paternalistisch is het meest vriendelijke wat je over hun aanpak kunt zeggen en daar past dit logo wonderwel bij. Dat groene logo is ook veel te vriendelijk. Met zo'n wapenschild afgedrukt op het briefpapier zijn wij burgers bij voorbaat kansloos. Niet voor niets gebruik menig deurwaarder ook het een af andere wapenschild op zijn briefpapier. Binnenkort komt er ook een slotgracht om het kasteel aan het Spui en krijgen de ramen luiken tegen de oprukkende burgers en zijn we echt terug in de middeleeuwen.

Avatar

Niek

(24 november 2013, 12:09)

In de tijd van BRS koos het bureau al voor printen on the spot. Blanco enveloppen en briefpapier die pas werden geprint inclusief kop en
voet als de getypte inhoud werd geprint. Of hebben ze dat in het IJspaleis niet begrepen? Het hoeft allemaal geen verkwisting te zijn als je er maar bij nadenkt op het moment dat je gaat drukken.

Over de auteur

Jasper Mulder

redactie

Redacteur Communicatie, Tijdschrift voor Marketing, CommunicatieOnline.nl, MarketingOnline.nl, Adformatie.nl

Lees meer over Jasper Mulder
Blijf op de hoogte

Whitepapers
Populaire blogs