PR & Reputatie

Goed zij met ons

Dick van der Lecq, blogger | 3 september 2016, 10:00

Kerk kan stoppen met bloedende hostie’s en andere marketingtrucs

Tikkend in de tuin tel ik de seconden tussen bliksem en donder. Ik moet via Thor onwillekeurig denken aan de kerk, die harder krimpt dan een wollen trui in de kookwas. Volgens het Sociaal Cultureel Planbureau is in 2020 ruim 70 procent buitenkerkelijk. De wanhoop nabij halen onze kerken inmiddels dan ook alles uit de kast.

Dinoplaatjes en tastieten

Ze berichten om de haverklap over Mariaverschijningen, die soms zelfs het luchtruim schenden. Over grienende Mariabeelden. En afgelopen week over een miraculeus bloedende hostie in Aalst. Panische priesters toen je deze zomer bij Albert-Heijn dinoplaatjes kon sparen. Gelovigen lieten in het weekend –niks geen rustdag- 15.000 eigen plaatjes drukken zonder evolutietheorie.

De christelijke politiek deed een ook duit in de collectezak door bezwaar te maken tegen de ‘tastiet’: het uitgesproken ordinair kruiselings dragen van een schoudertas. Om de leegloop te stuiten, werd op het symposium Plattelandskerken een crisishandleiding voor kerkbestuurders gepresenteerd. En de Remonstrantse kerk liet zelfs een reclamecampagne ontwikkelen met ‘Mijn god trouwt ook homo’s’.

Gedachtengoed

God zelf wil helemaal niets weten van een kerkbankencrisis. Zijn gedachtengoed doet het juist hartstikke goed, niet in de laatste plaats in het bedrijfsleven dat zich steeds maatschappelijkverantwoorder gedraagt. Bedrijven zijn in het gat van de terugtrekkende overheid gesprongen en spelen zelf wel voor Postbus 51.

Zedenmeesters

Om kinderen op straat aan het spelen te krijgen, investeerde Omo in de Buitenspeelbond. In een campagne met Armin van Buuren propageert Heineken verantwoorde bierconsumptie met het thema ‘Dance more, drink slow’. Telecomproviders vechten elkaar niet meer te tent uit, maar werken gebroederlijk samen tegen levensgevaarlijk smartphonegebruik op de fiets. AH en Plus stoppen met ongezonde producten in kinderlokverpakking. De Duitse supermarkt Edeka bond de strijd aan tegen eenzaamheid onder ouderen. In de nieuwste Ikea-campagne wordt gewaarschuwd voor het aan de lopende band maken van foodselfies. De Zweedse zedenmeester ziet ons liever genieten van het eten en gezelschap.

Oermens

Zoveel goedheid. Het kan dus ook zonder krampachtige regels en dreigende dogma’s. De Grote Man mijmerend over nieuwe tijden, leest over de oermens Lucy, die ver voor zijn tijd uit een hoge boom blijkt gevallen. Vroeger waren zondaars op de redactie zevenmaal zeventig maal door de bliksem getroffen, en veranderd in een zoutpilaar. Nu zag Hij dat het goed was.

Over de auteur

Reacties op dit artikel (4)

Avatar

Jan-Willem Wits

(4 september 2016, 13:02)

Eeehhhh ik kan hier eerlijk gezegd geen touw aan vastknopen. Gaat het weer een beetje Dick? En welk punt wilde je nu precies maken?

Avatar

Dick van der Lecq

(4 september 2016, 17:18)
http://etcetera.nl

Het lijkt je Linked-In profiel wel JW.

Avatar

Jan Strijbos

(7 september 2016, 14:33)

Tja, Marketing Online, weet soms ook niet hoe de lege plekken in de communicatie gebuld moeten worden. Wel zielig om Dick het te laten doen. Die had iets klaarliggen waar die nog een maandje aan zou moeten werken. Kletskoek dus.

Gerelateerde items Goede Doelen geloof Etcetera

Meer in channel PR & Reputatie

Van onze partners
Whitepapers
Blijf op de hoogte


Adfo Events
Populaire blogs