'Groeiende vraag online reputatiebewaking'

Maarten Hell, auteur | 13 augustus 2007, 10:15

Door de toenemende macht van bloggers lopen bedrijven op internet steeds vaker een deuk in hun imago op. In de Verenigde Staten is daarom al een behoorlijke markt voor ‘online reputatiemanagement’ ontstaan. In Nederland blijft de vraag vooralsnog wat achter, bericht Het Financieele Dagblad, dat enkele oplossingen voor reputatieschade op internet aanreikt.

Kabelexploitant UPC heeft zijn pr-afdeling inmiddels uitgebreid met een speciaal team dat op negatieve berichtgeving moet reageren. Vooral op populaire weblogs als Geenstijl ligt het bedrijf regelmatig onder vuur. In de VS geldt het drama van slotenmaker Kryptonite als schoolvoorbeeld van wat er mis kan gaan. Een filmpje waarop een van hun sloten werd opengemaakt met een ballpoint trok op YouTube bijna twee miljoen bezoekers. Na tien dagen ging Kryptonite door de knieën en werden de sloten ingeruild voor nieuwe, een kostenpost van 10 miljoen dollar.

In Nederland houdt zoekmachinemarketingbureau Webparking zich onder meer bezig met reputatiebewaking. Volgens Remko Brenters van dit bureau tonen Nederlandse bedrijven nog maar weinig belangstelling voor deze dienst: ‘De markt is er nog niet klaar voor.' Het concurrerende bureau Onetomarket constateert hetzelfde: 'Er is niet veel vraag, maar de vraag is wel groeiende.'

Volgens beide bureaus zijn er twee oplossing bij online reputatieschade. Ten eerste kan een bedrijf, zoals UPC doet, de blogs bijhouden en adequaat op negatieve berichten reageren. Ten tweede kan het raadzaam zijn de resultatenlijst van Google te beïnvloeden via zoekmachinemarketing. Bij een publicitair tegenoffensief kan een bedrijf het ‘slechte nieuws begraven’ door bijzonder veel positieve berichten op sites te plaatsen. (Het Financieele Dagblad)

Over de auteur

Reacties op dit artikel (3)

Comment author avatar
Avatar

Paul

(15 augustus 2007, 11:10)
Denk dat het steeds belangrijker wordt voor bedrijven. We gaan van push naar pull en dan zie je toch dat je de publieke opinie niet volledig kunt sturen. Tip: goed scannen wat er waar over je wordt geschreven door online nieuws en blog monitorings diensten (zoals Clipit.nl ;-) Ofwel beter voorkomen dan genezen!
Avatar

Gom

(23 augustus 2007, 14:34)
Beste tip is gewoon de klant als koning behandelen,
wie goed doet krijgt vanzelf ook de positieve reakties.

Gegeven voorbeeld:
Laten we eerlijk zijn: een slot wat open kan met een balpen verdient het om van de markt te worden gehaald, als je dan als sloten firma de boel tracht te bagetaliseren wordt je dus snoeihard afgemaakt.

Waar vroeger vele tonnen aan promotie kon worden uitgegeven om de publieke opinie te beinvloeden zodat citroenen zoet smaken, is dit nu weggegooid geld. De opinie wordt juist gevormd op het internet ongeacht wat jij als bedrijf roept. Pas je dus aan aan de klant en tracht niet de klant aan je bedrijf aan te passen.
Avatar

Richard Verbeek

(12 september 2007, 10:01)
En dan gaat het alleen nog om de online reputatie van bedrijven. Wat te denken van werkgevers die op zoek gaan naar online profielen van potentiele werknemers. Onlangs zag ik een onderzoek van netwerksite Viadeo.com waaruit bleek dat een kwart van de HR-managers in de UK sollicitanten heeft afgewezen op basis van online gevonden informatie. Helaas geen Nederlandse cijfers, maar zou het hier veel anders zijn? (onderzoek beschikbaar op www.viadeo.com/netrep)

Gerelateerde items Reputatiemanagement Webparking Onetomarket