‘Interne communicatie en social networks zijn dé issues voor pr-profs’

Linda Hell, auteur | 22 september 2009, 10:49

Interne Communicatie en social networks zijn de grote trends volgens de Europese pr professionals. Dat blijkt uit de European Communication Monitor 2009, de jaarlijkse studie van de EUPRERA (European Public Relations Education and Research Association) en de EACD (Association of Communication Directors).

Uit het internationale onderzoek dat is uitgevoerd in samenwerking met het vakblad Communication Director onder 1850 communicatieprofessionals in 34 landen, blijkt dat PR professionals vaak niet direct worden betrokken bij de bedrijfsdoelen: slechts zes van de tien ondervraagden levert een bijdrage aan het definiëren van bedrijfsdoelen.

Belangrijkste strategische issues voor de komende drie jaar zijn volgens de respondenten interne communicatie, waarbij bedrijfsdoelen en communicatie worden gekoppeld, en het omgaan met de digitale evolutie en de sociale netwerken die daaruit voortkomen. Wat social networks betreft vindt slechts 14 procent van de ondervraagden Twitter nu al een belangrijk communicatietool. 39 procent van de communicatieprofessionals verwacht echter wel dat Twitter belangrijk wordt in 2010.

Ook blijkt dat er flink wordt gesneden in de budgetten van de communicatieafdelingen. Toch is een meerderheid van de ondervraagden optimistisch over de toekomst.

Meer over het onderzoek:

Over de auteur

Reacties op dit artikel (2)

Comment author avatar
Avatar

Ferdinand

(23 september 2009, 6:09)
Wat een raar, schijnbaar onsamenhangend onderzoek. En dat is precies waarom het communicatievak zo amateuristisch is. In de ene zin gaat het over het 'definieren van strategische bedrijfsdoelen' en in de andere zin hebben we het over 'issues' als interne communicatie en digitale evolutie (????). Issues? Evolutie? Definieren van strategische doelen?

Is dat trouwens een soort van ambitie van Communicatie: de wens om een bijdrage te leveren aan het definieren van bedrijfsdoelen? Waarom?

Een paar weken geleden kwam Boer & Croon ook al met het nieuws dat communicatie onvoldoende strategisch is ingesteld. En dat blijkt maar weer.

Communicatie moet puur en alleen ervoor zorgen dat betere beslissingen (o.a. over bedrijfsdoelen) worden genomen. De meeste professionals missen de kennis en ervaring om met de big boys mee te denken, laat staan 'te helpen bij het definieren van bedrijfsdoelen'.
Avatar

Marc Lamers

(23 september 2009, 7:14)
De bijdrage van communicatie aan het nemen van verstandige bedrijfsbeslissingen zit hem in het feit dat je in het tegenwoordige communicatietijdperk (en zijn we dat tijdperk al niet voorbij en leven we in een opiniemaatschappij - en wat betekent dat voor communicatieprogramma's?) beslissingen moet kunnen uitleggen. En als je ze niet goed kunt uitleggen, moet je ze misschien niet nemen. Kortom, communicatie en beslissingen zijn niet los van elkaar te zien. En wanneer het gaat om interne communicatie dan betekent dat wat mij betreft dat communicatie er mede voor zorgt dat mensen doen wat het bedrijf van ze vraagt (het koppelen van dagelijks werk aan bedrijfsdoelstellingen). Dit strategic alignment is een thema dat ik als communicatie professional erg herken.

Gerelateerde items Eacd Euprera European Communication Monitor