PR & Reputatie

Kazachse airline Chocotravel voer voor discussie met ‘seksistische’ campagne

Christian Manuputty, redactie | 7 augustus 2017, 12:23

Schaar geklede stewardessen moeten zorgen voor meer passagiers.

In de campagne is te zien hoe stewardessen de luchtvaartmaatschappij promoten. De vrouwen zijn alleen zeer schaars gekleed: hun outfit bestaat uit das en hoed. De stewardessen gebruiken ook deze hoed om hun lichaamsgebied onder de middel te verbergen.

Op social media wordt de luchtvaartmaatschappij seksisme verweten door de manier waarop de stewardessen worden neergezet, zo schrijft NRC. Er zijn ook mensen die het opnemen voor de campagne. De commercial van Chocotravel zou juist een goede ontwikkeling is voor het conservatieve Kazachstan.

De campagne wordt ook seksisme verweten door de traditionele man-vrouwverhoudingen die worden benadrukt. Zo zijn er ook bijna naakte mannen te zien in de campagne die hun edele delen bedekken met een hoed. De acteurs worden alleen niet neergezet als stewardessen, maar als piloten.

‘De video is zeker gedurfd en schokkend, maar we wilden niemand kwetsen, dus sorry als dat is gebeurd’, laat Chocotravel-topman Nikolay Mazensev weten via Facebook. ‘De reclame toont evenveel als te zien is op het strand of bij het zwembad. Je hebt toch ook niets tegen meisjes in korte rokjes of mensen in badkleding?’

Is de campagne seksistisch, of toch niet? Oordeel zelf.

 

Over de auteur

Christian Manuputty
Redacteur bij Adfo Groep voor Adformatie Online, Communicatie Online en Marketing Online. Lees meer over Christian Manuputty

Reacties op dit artikel (3)

Comment author avatar
Avatar

Danny

(9 augustus 2017, 9:26)
Mooi die kop, beetje teveel Telegraaf gelezen? Volgens mij begint het filmpje toch echt met schaarsgeklede piloten.
Avatar

Anonymous

(9 augustus 2017, 13:57)
Ik mis een beetje de vrouwelijke piloten en de mannelijke stewardessen.

Meer in channel PR & Reputatie

Van onze partners

Whitepapers

Blijf op de hoogte


Adfo Events

Populaire blogs