PR & Reputatie

KNVB heft zijn afdeling Communicatie op

Jasper Mulder, redactie | 3 maart 2016, 11:37

Voetbalbond brengt corpcomm onder bij marketing

De KNVB heeft een ingrijpende reorganisatie van zijn Communicatie doorgevoerd. De afdeling Corporate Communicatie bestaat niet meer en is ondergebracht bij Marketing.

Ook zijn Persvoorlichting en Content - eigen media - samengevoegd. Publieksvoorlichting hangt onder de sectie Amateurvoetbal. Public Affairs valt direct onder directeur Operationele Zaken Betaald Voetbal Gijs de Jong.

Logischer
‘De samenvoeging van Marketing en Corporate Communicatie vonden we logischer’, aldus Chris van Nijnatten, die coördinator van het bureau persvoorlichting was en nu verantwoordelijk is voor persvoorlichting én communicatie.

De reorganisatie heeft geleid tot het vertrek van Judy op het Veld, de voormalig hoofd Communicatie van de Hema, die bij de voetbalbond leiding gaf aan de afdeling Communicatie. Zij heeft de KNVB na een jaar weer verlaten. Van der Nijnatten wil verder niet ingaan op de reorganisatie en haar vertrek ‘omdat dit op het gebied van personeelsbeleid een interne aangelegenheid is. Het afscheid gebeurde wel in goede harmonie.’

Foto: KNVB-voorzitter Michael van Praag en Chris van Nijnatten, rechts. ANP Robin van Lonkhuijsen

Over de auteur

Jasper Mulder
Journalist voor CommunicatieOnline, MarketingOnline, Adformatie.nl en de bijbehorende magazines. Lees meer over Jasper Mulder

Reacties op dit artikel (13)

Comment author avatar
Avatar

Van der Raaij

(3 maart 2016, 13:24)
Ik heb altijd al gezegd dat corporate communicatie hetzelfde is als marketing. (NOT, dus.)
Avatar

Not

(3 maart 2016, 13:29)
Kan iemand nog wel de directeur betaald voetbal een mediatraining geven?
Voordat hij weer een profclub publiek veroordeelt tot amateurvoetbal voordat het onderzoek is afgerond...
Avatar

ben warner

(3 maart 2016, 13:39)
Plaatsing onder marketing betekent, dat het eindoordeel over communicatieve acties ligt bij de afweging of het de 'verkoop' van voetbal dient. Anders gezegd: de commerciële resultaten zijn leidend.
Van pure voorlichting kan dan geen sprake meer zijn. Er is altijd die verkoopbevorderende afweging. Het is nu juist net die houding die bij de FIFA tot frauduleuze zaken heeft geleid en de resultaten van gekonkel stelde boven open en controleerbare informatie. De beheersing van alle communicatie komen we overal tegen waar machtsregimes hun domein beschermen. Alweer een dreun voor communicatie (pr en vl).
Avatar

theo@pradd.nl

(3 maart 2016, 13:51)
Eens kijken hoe dat uit gaat pakken. Waar het vooral om gaat is hoe de betreffende medewerkers invulling geven aan communicatie en marketing.
Avatar

Anonymous

(3 maart 2016, 13:52)
Voor mij is het niet doorslaggevend waar een afdeling communicatie binnen een organisatie aan opgehangen wordt; de vraag is welke ruimte communicatie van de directie binnen de KNVB krijgt om de functie goed uit te oefenen. En gezien het gestuntel van de afgelopen maanden maak ik me daar meer zorgen om.
Avatar

Anonymous

(3 maart 2016, 14:57)
Van Nijnatten is geen coördinator persvoorlichting en de afdeling communicatie bestaat niet meer. Van Nijnatten is sr persvoorlichter.
Avatar

Elzo Springer

(4 maart 2016, 10:36)
Onbegrijpelijke zet. KNVB snapt dus echt niet wat communicatie inhoudt.
Avatar

wilbert van der heijden

(4 maart 2016, 12:46)
onafhankelijk belangeloze informatie, vanuit KNVB? vergeet het maar!
Avatar

Aart Lensink

(7 maart 2016, 9:24)
Het is een logische stap. Meer organisaties zullen volgen. Corporate communicatie staat als vakgebied al jaren vrijwel stil. Marketing levert concrete(re) resultaten op.
Avatar

Frank Körver

(7 maart 2016, 10:14)
http://www.gksv.nl
Een organigram / de ophanging zegt niet zoveel. Veel interessanter zijn de strategie ('structure follows strategy') en de spelregels/way-of-working. Wat is het domein van comms en wat is het domein van marketing? Wat te doen bij dilemma's? Hoe wordt reputatiebelang geborgd? Etc. Maar het wordt spannend. De reputatie-uitdagingen van KNVB en voetbal in algemeen zijn onnoemelijk groot.
Avatar

Huib

(8 maart 2016, 9:38)
Zij die betalen, bepalen. De KNVB kennende wilde ze een paar mensen lozen en/of "kalt"stellen
Avatar

Anonymous

(15 maart 2016, 14:08)
Als je marketing en communicatie bij een non-profit organsatie op 1 hoop gaat gooien, heb je het echt (maar dan ook echt) niet begrepen.
Avatar

Plaisier

(30 augustus 2016, 21:26)
Blijkt dan toch niet zo'n handige beslissing....

Gerelateerde items Knvb Corporate Communicatie

Meer in channel PR & Reputatie

Van onze partners

Whitepapers

Blijf op de hoogte


Adfo Events

Populaire blogs