Mogelijkheden online newsroom veelal onbenut

Ellen Elsinghorst, redactie | 26 maart 2013, 15:25

In de meeste newsrooms van beursgenoteerde bedrijven wordt geen enkele socialmediakanaal ingezet om eigen persberichten, foto’s of video’s te delen. 54 procent biedt evenmin ‘follow buttons’ om de socialmediakanalen van het bedrijf te volgen.

Dit blijkt uit onder alle 106 beursgenoteerde bedrijven in Nederland door communicatieadviesbureau Porter Novelli. Vele daarvan zijn binnen de bestaande publicatieregels zoekende om de mogelijkheden van een newsroom te benutten.
Er blijkt nog veel te winnen in de huidige online newsrooms, een centrale plek op de website waar alle nieuwsberichten en bedrijfsinformatie wordt aangeboden. Bedrijven hebben vaak wel een plek op hun website waar ze persmaterialen of ander bedrijfsnieuws aanbieden, maar deze is vaak statisch van aard. Juriaan Vergouw, Porter Novelli: ‘Bloggers, analisten, journalisten en andere geïnteresseerden vragen niet meer om informatie maar zoeken het tegenwoordig zelf. Bedrijven moeten meer met eigen content naar buiten treden, juist via de eigen kanalen.’

Koersgevoelig
Dat veel beursgenoteerde bedrijven nog zoekende zijn naar de invulling van hun newsroom is niet vreemd, gezien de strenge publicatie-eisen die worden gesteld. Informatie is snel koersgevoelig, moet compleet zijn en bovendien voor iedereen op hetzelfde tijdstip beschikbaar. Toch zijn er volgens Porter Novelli voor de afdelingen investor relations en corporate communicatie wel mogelijkheden om naast de officiële tools juist een newsroom in te zetten.

Content delen
Het inzetten van sociale media bij het verspreiden van nieuws is voor veel beursgenoteerde bedrijven echter nog een stap te ver. Een aanzienlijk deel van de geïnventariseerde newsrooms heeft geen enkele socialmediacomponenten beschikbaar. Van alle onderzochte bedrijven biedt 60 procent geen enkele socialmediakanaal aan om direct content in de newsroom te delen. Slechts een kleine meerderheid (54%) biedt follow-buttons aan om het bedrijf via sociale media te volgen.
Van de beschikbare sociale media wordt Twitter (62%) het meest opgenomen als kanaal om bedrijfsinformatie direct vanuit de newsroom te delen, gevolgd door Facebook (54%), LinkedIn (46%) en YouTube (27%). Een corporate blog bijhouden is niet zo populair. Ongeveer één op de tien beursgenoteerde bedrijven heeft er een (11%).

Over de auteur

Ellen Elsinghorst
eindredacteur Communicatie Lees meer over Ellen Elsinghorst

Reacties op dit artikel (1)

Comment author avatar

Gerelateerde items Porter Novelli Newsroom Beursgenoteerde Bedrijven