Vrouwenstem heeft meer overtuigingskracht

Ellen Elsinghorst, redactie | 28 oktober 2009, 11:58

Voor een radiospotje over een neutraal product, bijvoorbeeld een koffiezetapparaat of meubilair, beschikt een vrouwenstem duidelijk over de meeste overtuigingskracht.

Dat blijkt uit onderzoek van Soundbase in samenwerking met de Rijksuniversiteit Groningen naar de invloed van de sekse van de spreker op de waardering van de boodschap. Wat blijkt: een vrouwenstem is in de meeste gevallen effectiever. Terwijl in de praktijk het meest gebruik wordt gemaakt van mannelijke voice-overs.

Uit het onderzoek bleek dat bij spotjes voor typisch mannelijke producten, men duidelijk een mannelijke spreker prefereert. In het geval van typisch vrouwelijke producten, bestaat een lichte voorkeur voor een vrouwenstem. Maar wat wanneer in een radiospotje een neutraal product centraal staat? Een koffiezetapparaat of meubilair bijvoorbeeld. Het onderzoek laat zien dat een vrouwenstem dan veruit over de meeste overtuigingskracht beschikt. Aangeprezen door een vrouw wordt een neutraal product aanzienlijk positiever gewaardeerd.

In het onderzoek is ook gekeken naar eigenschappen die men aan de spreker toekent. Een mannenstem in relatie tot een mannenproduct wordt als ‘betrouwbaar’ en ‘professioneel’ ervaren, in spotjes voor vrouwenproducten geldt hetzelfde voor een vrouwenstem.

Een vrouwelijke spreker wordt in alle gevallen ‘aardiger’ en ‘aantrekkelijker’ gevonden.

Over de auteur

Ellen Elsinghorst
eindredacteur Communicatie Lees meer over Ellen Elsinghorst

Reacties op dit artikel (0)

Comment author avatar

Gerelateerde items Radiospotje Mannenstem Vrouwenstem