12 juli 2008, 18:16   Jaap Stalenburg

De Tour is uit de gratiebij tv-kijker

Wat moet de Rabobank met een tourzege van Dennis Menchov?
De Tour is uit de gratiebij  tv-kijker

De eindsprint van de Touretappe was vandaag opnieuw spannend. Om mij heen was er in de Amsterdamse kroeg niemand die gespannen vroeg of er nog een Rabo-renner voorin zat. Oscar Freire dook even op, maar in mijn café bejubelden de kenners de sprintzege van de Brit Mark Cavendish.
De Tour de France lijkt voor de Rabo-Wielerploeg een succesvolle poging om de bank als saai te presenteren aan de wereld. Niks aanvallen of avontuurlijk rijden. Geen renners met sappige teksten voor de camera. Nee, de oranjebrigade moet zich ondergeschikt maken aan de meest kleurloze tourfavoriet sinds eeuwen: de Rus Dennis Menchov. De televisiekijker is al massaal afgehaakt. hier Welke communicatiestrategie zit hier achter?

Vooropgesteld. De grote gevechten in de Tour de France moeten nog gaan beginnen, maar veel plezier kan de Rabo-leiding nog niet hebben beleefd aan de belangrijkste wedstrijd van het jaar voor de bank. Eerst knalde De Telegraaf er zaterdag in met een vlijmscherp commentaar over het beleid rond het team. Hierrr de analyse..
Het lijkt er inderdaad op of de leiding van de Rabo-Wielerploeg alle risico’s wil uitsluiten. De kleurrijke Twentse coureur Bram Tankink is vermakelijk door zijn Twentse oneliners maar voor de rest gaat er in Nederland niemand op het puntje van de stoel zitten als er een Rabo-renner voor de NOS-microfoon wordt gesleept. Erik Breukink belichaamt die saaie aanpak.
De teksten zijn keurig, maar beklijven niet bij de televisiekijker of de miljoenen luisteraars naar Radio Tour de France. Een tv-magneet als Michael Boogerd, die vorig seizoen stopte maar als coureur zo ongeveer alle publiciteit voor de ploeg genereerde, is niet meer betrokken bij de wielrenners. Een voormalige bankdirecteur en hobbyfietser is er de baas en geniet van zijn status als ‘bobo’ in het wielercircus. Een verdwaalde clown in de piste.
Alle ballen gaan in deze Tour op Dennis Menchov. Zorgvuldig is hiervoor een ploeg samengesteld die ieder risico moet uitsluiten om zo de immens saaie Rus aan de Tourzege te helpen. Wat zal daar dan de commerciële waarde van zijn voor de vooral in Nederland acterende bank? Het Nederlandse Tour-Circus beleefde de glorietijden in de jaren ‘70 en ‘80 van de vorige eeuw toen drie ploegen vol populaire coureurs voortdurend het peloton geselden met hun aanvallende tactiek en hun doldrieste verhalen. Van de betreurde Gerrie Knetemann tot de wereldvreemde Peter Winnen.
We bleven er voor thuis en hingen met de oren aan Radio Tour de France om maar geen seconde van Theo Koomen te missen. Of van de grote Tourcommentator Jacques Chapel. Wij wisten ook wel dat daar op Joop Zoetemelk na geen Tourwinnaar bij zat.  Het was ons een rotzorg. De Tour was een hoogmis van vermaak, topsport en een kleine leugen. Van het huidig Rabo-beleid begrijp ik niets meer. De televisekijkers ook niet. Het is de gesel van de Nederlandse managementcultuur losgelaten op een sport die het moet hebben van vrijbuiters en avonturiers.
Wij oudere jongens met een grote passie voor de Tour zetten ons goede geld nu op de Australiër Cadel Evans uit de Belgische Lottoploeg. Met pijn in het hart. Na de volstrekt idiote vertoning met de Deen Michael Rasmussen vorig jaar is er door de communicatie-experts bij de Rabo blijkbaar een dusdanige ‘damage-control’ opgezet dat de oranjecoureurs in ieder geval kandidaat zijn om de grijze trui te winnen voor de meest kleurloze ploeg. Bij de Rabo gaat men nu op safe. Een goede eigenschap voor een bank, maar dodelijk voor een groep topsporters in de beroemdste wielerwedstrijd ter wereld.

eKudos MSN Reporter

Reacties

Mee eens dat Menchov een doodsaaie man is. Maar gaat het er niet gewoon om dat Rabo weer eens drie weken aanwezig is in de huiskamer? Het is Rabobank voor en Rabobank na, terwijl Fortis wegzinkt, ABN Amro verleden tijd is, de Postbank bijna is opgeheven en ING op zomerreces lijkt.

Tymo   21 juli 2008, 15:40 (link)

 

Alle banken en allle verzekeraars zijn doodsaai en risico-avers. Daar past een doodsaaie wielerploeg dus prima bij. Dat zou jij toch moeten weten, Jaap ;-)

Joost Ravoo   21 juli 2008, 17:00 (link)

 

Mooi stuk Jaap. Ter aanvulling: wielrennen is sowieso minder populair dan bijv 20 jaar terug (Rooks- Theunisse!) en daarvoor.

Mooie successen van Nederlandse renners, dan groeit de populariteit..
Dus Dekker mee naar Tour, Gesink, truien verzamelen etc.
Van een buitenlander in Rabodienst wordt geen nederlander warm. Rasmussen had nog wel uitstraling, maar dit.. pfff

Ik vind het eigenlijk al een wonder dat jij een cafe hebt gevonden waar de tour te zien is.Welk cafe is dat in godsnaam?

Dan kom ik misschien ook eens.

renzo   22 juli 2008, 14:21 (link)

 

En zo zie je vandaag maar weer hoe dom en kwetsbaar de Menchov-tactiek was. Aansprekende talenten (Lars Boom, Gesink, Thomas Dekker) zitten thuis en de anderen hebben zich buiten het zicht van de camera kapotgereden voor een Rus die nooit de Tour zal wnnen. Tragisch. Ik zal niet mijn werkgever hier bijslepen maar de oud strijdwijze van TVM, knokken voor dagsucces, zette publicitair meer zoden aan de dijk. Na de doping-affaire in de vorige Tour bleek voor Rabo deze Tour Menchov de bananenschil te zijn. @Joost Goeie.Bij TVM waren we niet zo risico-mijdend in de Tour.;). @ Tymo Het is inderdaad Rabo voor en Rabo na, maar in een doodsaaie weinig opwindende entourage en en ook nog eens in een verliezende context.

Jaap Stalenburg   22 juli 2008, 18:29 (link)

 

Bij het bedrijf waar ik werk is de tour nog altijd een spannend evenement en wordt via het intranet een poll gelanceerd, waar ook nog eens stevig (financieel) op wordt ingezet. Daar doen veel medewerkers aan mee. Is het dan wellicht voor het publiek minder interessant geworden, als intern 'bindmiddel' heeft het zeker nog succes.

Ine Jansen   22 juli 2008, 19:52 (link)

 

Wat een onzin. Menchov staat elke dag voor op de krant, is elke bergetappe prominent in beeld en gaat waarschijnlijk het podium halen in de grootste wielerwedstrijd ter wereld. Daarnaast wint Freire een etappe en het groen en toont Flecha zich een zeer goede knecht. Drie buitenlanders die allen al lang voor de ploeg rijden en daardoor bij veel Nederlanders op sympathie kunnen rekeken. Deze buitenlanders bezorgen de Rabo meer positieve publiciteit dan de zes Nederlanders bij elkaar.

Ten Dam is een degelijke klimmer, maar veel meer dan plaats 20 zit er (nog niet in). De andere vijf Nederlanders zijn geen winnaars (Posthuma en Langeveld misschien, maar niet op dit parcours). Als de Nederlanders elke dag alles zouden geven om in een vaak kansloze ontsnapping te balanden (wat nog niet makkelijk is), zou Rabo dan beter in beeld komen?

Helaas zitten de vier beste Nederlanders thuis (Boom, Gesink, Dekker, Kroon), om diverse redenen. Als zij er (weer) bij zijn, kunnen we weer hopen op Nederlands succes.

Niels   23 juli 2008, 8:02 (link)

 

@Jaap. Denk dat Rabo heel slim het wielrennen (een van de grootste kijksporten ter wereld) heeft geannexeerd. ze hebben daarmee een geweldige meerwaarde voor hun merk gecreëerd. Dat Menchov geen aanvaller is, zal ze niet erg worden aangerekend. Want welke favoriet in het peleton is wel een aanvaller? Een groter probleem dan Menchov is de ploeg die erachter staat en die geen enkele personality (a la Boogerd of Erik Dekker) bevat. Thomas Dekker is een vreemd verhaal waar Rabo heel geheimzinnig over doet en een zaak die nog wel eens kan escaleren, heb ik zo het gevoel.

Tymo   23 juli 2008, 12:45 (link)

 

@Niels Op het moment dat ik het schreef was een substantieel aantal tv-kijkers afgehaakt. Volgens mij zijn ze er ook nog niet bij. Sportsponsoring is meer dan alleen maar je firmanaam voorbij zien flitsen. Het gaat ook en vooral om toegevoegde waardes. De heart and the mind. Die haalt de bank er met Menchov en Freire niet uit. Net zo goed als aanvallendvoetbal bij Oranje hoort, is de Tour in Nederland vooral poplair geworden door helden-epos. Van Wout Wagtmans tot Jeroen Blijlevens. Van Wim van Est tot Erik Dekker. Maar goed, even maar niet te ver het diepe in met deze wielerstory's. Wat mij oprecht verbaasd is de afweging om je ziel en zaligheid als Rabo op te hangen aan een kleurloze Rus en talentvolle en kleurrijke renners, van Nederlandse afkomst, thuis laat om ze te beschermen. Typisch Nederlands. De prille 20-ers Contador en Schleck begonnen wel vroeg in de Tour. Waarom geen Gesink, Boom en Dekker in de Tour? Laat ze er lekker inkleunen en de bank van grijs echt oranje laten kleuren. Nogmaals: sportsponsoing en de communicatie in het verlengde daarvan is meer dan het tellen van tv-minuten.
@Tymo Het tweede deel van jouw verhaal is het meest relevante. Een renner die bij de bank gaat fietsen is meteen een ideale schoonzoon. Kleurloos en risicomijdend. Michael Boogerd past daar dus blijkbaar niet in. Overigens genereert Boogerd als ex-coureur in zijn eentje meer publiciteit dan de hele ploeg bijelkaar. Ondertussen is er voor hem geen plaats. Te weinig grijs. In sportsponsoring gaat het ook om de heart en de mind, dat vergeten ze bij Rabo nog wel eens.

Jaap Stalenburg   23 juli 2008, 18:33 (link)

 

Sportsponsoring en het leiden van een sportploeg zijn heel wat anders. Gesink nu laten rijden in de Tour had ongetwijfeld wat meer publiciteit opgeleverd, maar had de jongen in de rest van zijn carrière op kunnen breken. Eerst laten rijpen in de Vuelta (of Giro). Dat heeft CSC overigens ook gedaan met Schleck en Liquigas met Kreuziger. Contador was vorig jaar drie jaar ouder dan Gesink nu is. Dekker had een vormcrisis (?) en Boom zat naar eigen wil niet eens in het eerste team.

Ik denk dat Rabo veel wint met de sponsoring van deze wielerploeg en ik denk dat Menchov en Freire bij gebrek aan Nederlandse toppers (ook dat heb je als sponsor niet in de hand, ook al investeren ze ook veel in de opleidingsploeg) het goed doen. Zonder Menchov was Rabo vandaag op de hele Alpe de 'Huez niet in beeld geweest.

Overigens kan je de populariteit niet alleen afleiden aan de hand van kijkcijfers van de NOS. Veel Nederlanders zappen immers naar de Belgische tv in verband met de verslaggeving.

Niels   23 juli 2008, 18:46 (link)

 

@Niels Ik denk dat de uitstraling van een ploeg gekoppeld is aan de sporters die in jouw tricot acteren. Dus zeker niet iets anders. Dat Rabo het goed doet met de sponsoring van deze ploeg staat buiten kijf, alleen zou ik wel eens wat meer avontuur van Nederlandse coureurs willen zien. Maar goed, daar zijn we het niet over eens. Die laatste alinea zou interessant zijn om eens te onderzoeken. Het gekwaak van Ducrot afgezet tegen de VRT-kenner Josee de Cauwe is een afgetekende strijd. Gewonnen door de Belg overigens.

Jaap Stalenburg   23 juli 2008, 19:21 (link)

 

Een in dit geval toepasselijk gezegde luidt 'Ze kunnen beter over je fiets lullen dan over je ...', nou ja de rest weten jullie wel. En de Rabobank is deze zomer weer volop aanwezig in alle media. Of het dan gaat om kleine of grote successen - of misschien wel tegenvallers - maakt in dit geval niet zo veel uit. Ze zijn zichtbaar en de toon is over het algemeen positief. Daar gaat het om.

Hans de Groot   24 juli 2008, 7:57 (link)

 

@Jaap: als buitenstaander kan ik mij niet aan de gedachte onttrekken, dat veel reacties tot nu uit de journalistiek komen. Het is natuurlijk verschrikkelijk vervelend, als je als journalist moet constateren dat het publiek zijn aandacht in je verliest. Je wijst dan bij voorkeur een ander als veroorzaker aan zoals nu de Rabobank. Alsof een Nederlander alleen maar TV zou kijken als de Rabo wint en dan bij voorkeur nog met Nederlandse renners. (Overigens had ik ook liever Geesink en Dekker in de Tour gezien, maar dat is een voldongen feit.)

Je constateert het zelf al... Bogey trekt in zijn eentje meer aandacht dat de hele Rabo tesamen. Dát hadden jullie (ik generaliseer hier even de hele journalistiek, da's ook niet goed, maar moet even) toch kunnen voorzien?

Is het niet zo, dat kijkers afhaken omdat het doodsaaie geneuzel van MD zat zijn? "Nog één bocht en dan als een streep naar de finish" terwijl je op TV de renners links en rechts ziet vallen in de daarop volgende bochten, is nog maar een voorbeeldje.

Gister was het mooi: de koninginnerit op TV verslagen door HD en Bogey (nou ja, MD zat er ook bij), dat maakte het aanzien/aanhoren een hééél stuk prettiger.

Ik ben nieuwsgierig naar het kijkcijfer bij Mart, hoe groot het verschil is als Bogey daar bij zit... niet voor niets vier avonden daar gezeten, lijkt mij. Blijkt dat er (gelukkig voor NL) ook programmamakers zijn, die nog iets van hun kijkers begrijpen.

Xavier   24 juli 2008, 9:53 (link)

 

@Hans/Xavier Om te beginnen. Ik steun ieder initiatief om Maarten Ducrot weg te krijgen. Meteen Bogey neerzetten. Ik denk ook dat het verloop richting VRT groot is. Maar ter relativering: ik zat vorig week laat in discussie op een Frans terras met Michel Wuyts en Josee de Cauwer van de VRT. Daar in Vlaanderen wordt weer uitgeweken naar HD en MD. Verder Hans is mijn stellen dat het rendement van sportsponsoring niet alleen wordt bepaald door televisieminiuten.Dat heeft ook met meer emotionele en ongrijpbare factoren te maken. Dat merken we bij TVM door de aanwezigheid van Sven Kramer en de gevolgen voor de sponsorwaarde in termen van uitstraling en vooral de winnaars-look.

Jaap Stalenburg   24 juli 2008, 21:13 (link)

 

Ik hoorde op tijdens een verslag op TV, dat Evens een laffe rijder zou zijn. Hoe durven ze het te zeggen als er een hele ploeg Rabo renners niet te zien is tijdens de tour. Wat is laf? Op de 3de plaats staan of helemaal niet gezien worden.

Groe Joop

Joop van Luxzenburg   25 juli 2008, 14:36 (link)

 

En ja hoor, de Thomas Dekker-rel is een feit. Ben heel benieuwd hoe Rabo die varkentje gaat wassen. Tot nu toe werd altijd ontkend dat er een probleem met Thomas Dekker was. Vandaag in de Volkskrant: ze zetten hem op straat.
Het sterkt mij in de overtuiging dat Rabo al lang weet dat het niet pluis is rond Thomas Dekker. Ik deel de analyse niet dat Rabo alleen ideale schoonzonen wil. Natuurlijk wil Rabo niets liever dan een potentiele Nederlandse tourwinnaar. En TD is zo iemand. Maar Rabo wil geen wielrenners die zich niet willen schikken naar de nieuwe wetten in de wielersport. En dat is heel goed beleid.

Tymo   28 juli 2008, 9:09 (link)

Reageer


(huisregels)
Plaats reactie

Tips uit de praktijk

Wat zijn kennisnetwerken en waar dienen ze voor?
Steeds meer organisaties richten kennisnetwerken op. Het is een succesvolle manier om in organisaties kennis te delen en informatie uit te wisselen. In dit artikel lees je wat een kennisnetwerk is, wat je eraan hebt, welke soorten netwerken, deelnemers en kennis er zijn en welke kenmerken een kennisnetwerk vertoont.