11 september 2008, 7:18   Jan-Jelle van Hasselt

Noord Zuiddrama

Voor een tweede keer zijn aan de Amsterdamse Vijzelgracht huizen verzakt door een breuk in de damwand van de bouwput van de Noord Zuidlijn
Noord Zuiddrama

Het grootste project uit de geschiedenis van de stad Amsterdam kampt met nieuwe tegenslag. Een rij historische panden aan de Vijzelgracht is in de nacht van 10 september plotseling sterk verzakt. Bewoners zijn in allerijl geevacueerd. De waarschijnlijke oorzaak: weggestroomde grond door een breuk in de damwand. Woedende en wanhopig bewoners verschijnen in het ochtendnieuws. Wat moet het project doen nu voor de tweede keer in korte tijd letterlijk het fundament van vertrouwen in de aanpak onderuit wordt gehaald?

Omgevingsmanagement en Corporate Communicatie zijn de tandem voor de communicatie van de NZ-metrolijn. Daarbij wordt door het project op een uitermate zorgvuldige wijze omgegaan met de belangen van omwonenden. Een ingenieuws meetsysteem moet elke verzakking direct signaleren. Speciale hulpteams zijn beschikbaar zodra een kelder onderloopt of er scheurvorming optreedt. Hotelovernachtingen worden aangeboden bij lawaaiig nachtwerk, en feestjes in de bouwput voor de buurt en stadsgenoten.Dat alles draagt zeker bij aan het vertrouwen in de uitvoering en de reputatie van het project. Maar als blijkt dat het ingenieuze meetsysteem niet goed werkt en op dezelfde locatie een ernstig incident zich herhaalt, dan is het dweilen met de kraan open. De bewoners moesten ondanks al die geroemde techniek gewoon zelf de brandweer bellen dat hun huizen toch wel erg raar aan het doen waren? Vraag is wat communicatie rond dit project moet gaan doen om deze nieuwe reputatiedeuk te herstellen. Een stopzetten van werkzaamheden op deze plek totdat monitoring en uitvoering echt aantoonbaar betrouwbaar zijn zie ik daarbij als voorwaarde. 

eKudos MSN Reporter

Reacties

Ik vond Cohen wel goed op TV zojuist: empathisch, realistisch en eerlijk. Dat is de enig mogelijke lijn om vol te houden. Aanlokkelijk einddoel blijven herhalen, maar realistisch zijn over de te verwachten hinder tijdens de bouw. Er zit nu voor miljarden in de grond, dus 'the show must go on'.

Joost Ravoo   11 september 2008, 22:18 (link)

 

@Joost: helemaal mee eens. Cohen zei trouwens ook dat het gehele project sterk aan geloofwaardigheid heeft ingeboet na dit nieuwe incident. En dat het tijd is voor een 'time-out'. Daar ben ik het volkomen mee eens. Lastig punt blijft dat de uitvoering van het project veel riskanter lijkt te zijn dan oorspronkelijk aangekondigd. Met mogelijk nog grotere finaciele gevolgen. En dat de projectorganisatie daar niet echt een sterk antwoord op lijkt te hebben. Ze zullen het bewijs moeten leveren door langere tijd 'incidentloos' de uitvoering voort te zetten. En of ze dat gaat lukken?

Jan-Jelle van Hasselt   12 september 2008, 10:42 (link)

 

Ik vond het optreden van college beschamend. De pers wegsturen bij een gesprek met de bewoners is juist een communicatieve miskleun van de eerste orde. Maar goed, miskleunen doen we allemaal weleens, niet Joost? Toch gek als er een paar honderd ambtenaren rondlopen in het stadhuis en de stadsdeelkantoren die zeggen iets met communicatie te doen. Anyway. Elke Amsterdammer verdient de bestuurder die hij heeft gekozen. Herrema en Van Poelgeest zijn de vleesgeworden politieke keuze van de Mokummers. Lekker losjes en vaag. De 'moet kunnen' mentaliteit ten voeten uit. Dat je huis vervolgens 24 centimeter verzakt hoort er allemaal bij. Geef mij maar Amsterdam...

Kees Plank   12 september 2008, 15:13 (link)

 

Goh Kees, wees eens specifiek. Welke miskleun heb ik volgens jou begaan? Bedoel je 5 jaar structurele en substantiele stijging van NS in RepTrack (RQ), Brand Asset Valuator, mediascore en klanttevredenheid? Of bedoel je die keer dat ik Geen Stijl van vrijwel al zijn adverteerders heb verlost, of bedoel je iets anders? Geestig trouwens dat Geen Stijl sindsdien wèl gedragsregels hanteert.

De pers wegsturen bij een gesprek met bewoners lijkt me prima; het is immers een gesprek van bestuurders met bewoners, niet met de pers. Het staat de pers vervolgens vrij een eigen verhaal te maken.

Joost Ravoo   18 september 2008, 20:02 (link)

 

goh joost, eens te meer bewijs je een misselijkmakende arrogantie te hebben door te denken dat het merk NS alleen door dhr. Ravoo in aanzien is gestegen evenals het verhaal omtrent de adverteerders van geenstijl. Ik zie ze nog volop en volgens mij zijn ze genomineerd voor de nima marketingprijs. bescheidenheid siert de mens

mark   22 september 2008, 9:49 (link)

 

Dank je Mark, ik ben dol op complimenten. Maar alle eer op mijzelf betrekken zou te veel zijn; ik dank veel aan 24.000 sympathieke en hardwerkende collega's.

GeenStijl heeft overigens inderdaad een flinke draai gemaakt en gedragsregels ingesteld (zoals ik reeds schreef) waardoor ze stukken braver zijn geworden en weer gevonden worden door adverteerders; zoek nog eens uit wanneer dat ongeveer begonnen is :-)

Blijft jammer dat Kees zijn casus niet specificeert; ik ben dol op online discussies.

Joost Ravoo   22 september 2008, 19:50 (link)

 

Je hebt het natuurlijk erg met jezelf getroffen Joost. Ik ben het met Mark eens dat de manier waarop je over je eigen prestaties schrijft nogal pompeus is. Ik denk dat Kees doelt op jouw miskleunen in je aanvaring met Geen Stijl. Je haalde zelfs de geschiedenis van je oma erbij om je gelijk te krijgen. Wat ik ook wel tekenend vind is het feit dat je destijds alleen door je echtgenote werd genomineerd voor de titel van communicatiemanager van het jaar. In het land der blinden, zullen we maar zeggen. Ik las hier dat je nooit op deze - naar jouw mening ongetwijfeld apert onjuiste - beschuldigingen bent ingegaan.

Ronald Berger   24 september 2008, 12:24 (link)

 

Wat ik wel geestig vind aan deze discussie is dat drie verschillende mensen - die ik niet ken - lelijke en/of suggestieve dingen over mij roepen, terwijl ze niet de moeite nemen deze te onderbouwen. En deze mensen noemen mij vervolgens arrogant of pompeus; heel bijzonder.

Het laatste verhaal over mijn nominatie heb ik inderdaad altijd onbeantwoord gelaten; ik vind het namelijk wel een charmant verhaal. Ook in dit geval is het overigens zo dat ik blijkbaar een van de weinigen ben, die de bron en de feiten kent. Als je ze zou kennen, zou je er vast om kunnen lachen, Ronald. Maar ik zeg het lekker niet ;-)

Zo, zullen we nu weer overgaan tot de vakinhoudelijke discussie waar dit platform voor bedoeld is?

Joost Ravoo   30 september 2008, 21:55 (link)

 

Joost, ik vind je geweldig :)

Maike   1 oktober 2008, 13:48 (link)

 

Hmm, ... word ik hier nou in de zeik genomen of niet?

Joost Ravoo   1 oktober 2008, 20:59 (link)

 

Nee hoor! Ik ben het gewoon helemaal met je eens!

Maike   2 oktober 2008, 8:05 (link)

 

Joost, heb je nou weer je vrouw ingeschakeld ;)

Beste mensen,
Alle tijd die je in een discussie met Dhr. Ravoo steekt is verspilde moeite, het heeft gewoonweg geen zin, laat hem lekker in zijn eigen waan leven. Geef hem geen aandacht. Mocht je me niet geloven......typ zijn naam eens in op adfoblog en lees de reacties van andere communicatieprofessionals. Fouten toegeven is ook een kunst.

klaas   3 oktober 2008, 10:08 (link)

 

Da's een interessante Klaas; als heel veel mensen iets roepen, wordt het dan waar? Als je vaak op dubieuze sites komt zou je het bijna gaan geloven ...

Blijft de vraag: welke fout wil je nou dat ik toegeef? Wees svp specifiek

Joost Ravoo   12 oktober 2008, 21:28 (link)

Reageer


(huisregels)
Plaats reactie

Verder de afgelopen dagen

Tips uit de praktijk

Conclusieladder
Hoe staat het met jouw communicatieve vaardigheden? De ‘conclusieladder’ is een model dat verduidelijkt hoe je subjectief informatie selecteert tijdens een gesprek. De uitleg en de voorbeelden maken je bewust van dit selectieproces, en waarom je vervolgens reageert zoals je doet.