Het ideale team: ben jij er klaar voor?

Opinie | 23 november 2013, 10:43

Stel je eens voor. Je moet vandaag nog een nieuwe communicatieafdeling opzetten. Hoe ziet deze eruit? Welke kwaliteiten wil je vertegenwoordigd zien? Waar zou je je geld al dan niet in durven investeren? En belangrijker nog: speel je zelf wel een rol binnen deze afdeling? DOOR CHARLY LAMMERS VAN TOORENBURG

In de tijd van budgetbepaling en plannen voor het nieuwe jaar, verbaast het me elke keer weer hoe groot de verschillen zijn met het jaar ervoor. Zo ook nu weer. Al die media die zijn verdwenen en andere media die juist in belang zijn toegenomen, zorgen ervoor dat de nadruk in messaging steeds verder verandert. Daargelaten dat ook de budgetten niet meer tot in de hemel reiken.
Een prachtig moment dus om opnieuw te kijken naar je eigen organisatie en jouw functioneren daarin. En natuurlijk hoor jij niet bij de mensen die nog hetzelfde doen als drie jaar geleden. Het is altijd goed om een eventuele hachelijke situatie alvast voor te blijven.

Skills
Voor een goede campagne komend jaar raad ik je aan eens over de spreekwoordelijke rand van je bureau te kijken. Zijn pr en branding gescheiden afdelingen? Liggen social media enkel nog bij customer care? Volgen je blogs en content niet de seo- en messaging-route die je in je hoofd hebt? En wat zijn de belangen van diegenen die verantwoordelijk zijn voor de website? Steek je veel geld in dealermarketing en communicatie? En krijg je in targetmedia geen aandacht omdat je niet adverteert?
Natuurlijk, de organisatie veranderen ligt misschien niet volledig binnen jouw invloed. Maar gaan zitten met de mensen die volgens jou over de juiste skills beschikken om een strakke en geïntegreerde campagne te bouwen; dat moet lukken, toch?

Whisky
Wat ik bedoel te zeggen, is het volgende: iemand moet de eerste zijn die het initiatief neemt tot krachtenbundeling. Iemand moet het zijn die iedereen bij elkaar roept die bijdraagt aan het stelselmatig bevorderen van wederzijds begrip. Noem het hoe je wilt – als whiskyliefhebber noem ik het ‘blenden van communicatie’. Feit is dat je ook volgend jaar met trots en plezier naar je werk wilt gaan. En daar kun jij invloed op uitoefenen. Je moet het alleen durven.
Hoe ik het voor me zie? Simpel. Kijk bij welke externe partijen het meeste rendement wordt gehaald en vind nieuwe manieren om zaken met elkaar te combineren. Of creëer werkgroepen van mensen met verschillende kennisgebieden en van verschillende afdelingen om tot bijzondere resultaten te komen. Misschien dat jij dan zelfs diegene kunt zijn die de ontbrekende kennis opvult met een specifieke opleiding. Aan jou zal het dan in ieder geval niet liggen. Of er nu een nieuwe afdeling komt of niet.

Over de auteur

Charly Lammers van Toorenburg, CEO LVTPR
Charly Lammers van Toorenburg
Charly Lammers van Toorenburg is oprichter en CEO van de LVT Group en geeft dagelijks leiding aan LVTPR, een PR-bureau met vestigingen in Bunnik (Utrecht) en Brussel. Lees meer over Charly Lammers van Toorenburg

Reacties op dit artikel (0)

Comment author avatar

Gerelateerde items Het Ideale Team Afdeling

Blijf op de hoogte


Adfo Events