Het staat in de krant dus is het niet waar

Opinie | 17 augustus 2010, 14:54

"Het staat in de krant dus is het waar." Dat was vroeger. Nu niet meer en dat kun je laten weten ook.

De Engelse komiek Tom Scott vindt het raar dat we voor alles gewaarschuwd moeten worden als het gaat om sex en geweld. Waarom geen waarschuwing voor discutabele journalistieke inhoud vraagt Tom zich af. Daarom bedacht hij deze stickers en plakte ze op kranten die hij vond in de metro.
De stickers zijn . Print ze zelf uit en plak ze op tenenkrommende content.

De actie van Tom Scott gaat als een lopend vuurtje het internet over. Inmiddels is een Amerikaanse en een Portugese variant in omloop.

En wij blijven niet achter. Bij Communicatie Online hebben de Nederlandstalige variant gemaakt die je .

Ben je het niet eens met de door ons vertaalde teksten? Geef je reactie hieronder. Wie weet passen we de tekst aan.

Over de auteur

Reacties op dit artikel (16)

Comment author avatar
Avatar

Martijn de Haas

(17 augustus 2010, 16:01)
http://www.actived.nl
Hebben jullie ook een online sticker met: Waarschuwing: bevat typo's ?
Sticker met het kruis bevat er bijvoorbeeld één.
Avatar

boudewijn@sabelcommunicatie.nl

(17 augustus 2010, 16:43)
Ik snap niet helemaal wat er erg is aan 'een schaamteloos gekopieerd' persbericht? Dat is toch juist de bedoeling, dat journalisten je persbericht gebruiken - en beter nog, dat ze het OVERNEMEN?
Avatar

Webmaster Adfo Groep

(17 augustus 2010, 17:28)
@Martijn Oeps, zal het morgenochtend aanpassen.
Wou je de sticker op je beeldscherm plakken?
Avatar

Martijn de Haas

(17 augustus 2010, 18:03)
http://www.actived.nl
scherm zit al bijna vol maar als je er eentje hebt.
Avatar

Jos Govaart

(17 augustus 2010, 19:05)
http://www.coopr.nl
@Boudewijn
Ik mag toch hopen dat je dit niet oprecht meent. Goede journalisten zijn in staat om een verhaal verder te brengen. Een journalist die niets anders doet dan persberichten 1 op 1 overnemen is zijn vak niet waard. PR-adviseurs die zichzelf een 10 geven als hun persberichten 1 op 1 gekopieerd is evenmin.
Avatar

boudewijn@sabelcommunicatie.nl

(17 augustus 2010, 20:22)
@jos Wat een fanatisme! Je hebt natuurlijk gelijk. Maar wat schiet je er mee op om mensen te waarschuwen voor het feit dat iets een overgenomen persbericht is?

En er is nog een verschil tussen persberichten en persberichten, vind je ook niet? Ik heb het over goede, journalistiek geschreven verhalen zonder commerciële bedoelingen.
Avatar

Jos Govaart

(17 augustus 2010, 20:42)
http://www.coopr.nl
Fanatisme, that's me!
Tuurlijk zit er veel verschil in. Slecht en goed geschreven pb's. Luie journalisten, goede journalisten. Er is van alles. Maar een goed verhaal kost wat. Van twee (of zelfs drie) kanten.Inzet enzo.
Avatar

Jeroen van Wijngaarden

(18 augustus 2010, 8:15)
Dat een journalist zaken uit een persbericht overneemt hoeft op zich helemaal geen probleem te zijn en zeker niet iets om je als journalist voor te schamen. Zolang de journalist zelf maar feiten blijft verifiëren en wederhoor pleegt wanneer dat nodig is. Een sticker met 'feiten zijn aantoonbaar onjuist' en 'geen wederhoor gepleegd' zouden wat mij betreft dan ook welkome aanvullingen zijn. De sticker over "Jan met de Korte Achternaam" is grappig bedoeld, maar is dat niet. Ik vind deze niet echt passen bij een website die een serieus formum probeert te zijn en kan beter verwijderd worden.
Avatar

Webmaster Adfo Groep

(18 augustus 2010, 8:24)
De pdf is aangepast i.v.m. de typo.
Avatar

hoimir

(19 augustus 2010, 10:09)
waarschuwen omdat de journalist *geen* eigen mening heeft is hopelijk een typo? in dit geval is het origineel beter vind ik: dat de mening van de journo wordt vermomd als anonieme bron.

verder een zout slakje: kopieren 'vanaf' een andere bron is lelijk (en incorrect), 'van' is beter.
Avatar

Rear End Bumper Sticker

(20 augustus 2010, 9:10)
Handelswaar is het enige waar, niet waar?
Avatar

Roelant

(22 augustus 2010, 8:48)
Je hebt het woord 'subject' hier ten onrechte vertaald met 'onderwerp', in plaats van 'geïnterviewde'. Er staat immers 'with subject', niet 'about subject'. De betekenis van de tekst is dan ook 'Er zijn geen lastige vragen gesteld, want de geïnterviewde moet te vriend gehouden worden voor toekomstige interviews met hem of haar'.
Avatar

Jeroen Wapenaar

(23 augustus 2010, 13:42)
Er is geen moer aan om persberichten letterlijk over te nemen. Veel boeiender is het om bijvoorbeeld op basis van een persbericht onderzoekers, bestuurders etcetera aan de tand te voelen. Verhaal wordt door interviews beter, wat goed is voor zowel journalist als bedrijf/organisatie. Geen tijd hebben is daarbij geen argument: paar belletjes, research + interview hoeft alles bij elkaar maar twee uur te duren. Dan maar 34 of 42 uur werken..

@Jeroen Mirck wil ook wel wat velletjes. :-)
Avatar

RagingR2

(23 augustus 2010, 17:51)
Ik vond de Engelse al leuk, dus ik vind de Nederlandse ook een leuk initiatief.
Over de voorbeelden: die van "Jan met de korte achternaam" is denk ik gebaseerd op degene die ik bij de Engelse zag staan, ook met het kruissymbool erbij: "Includes content written by Richard Littlejohn". Voor uw informatie, wiki even op Richard Littlejohn (daar is Wikipedia wél goed voor); het betreft een Engelse auteur die beroemd/berucht is voor zijn uitgesproken rechtse opvattingen. Indien het de bedoeling was daar een Nederlandse variant van te maken is het dus niet "Jan met de korte achternaam", want dat is heel wat anders, en zou je beter een naam kunnen pakken van een Nederlandse persoon die daar voor in aanmerking komt; iemand met rechtse opvattingen of een andere persoon waarvoor het gepast zou zijn er waarschuwingsstickers van te maken.

Ik noem maar wat:
"Waarschuwing: dit artikel bevat opvattingen van de PVV die loodrecht staan op hoe Geert Wilders welgerekend 5 jaar geleden over dit onderwerp dacht."
"Waarschuwing: dit artikel maakt gebruik van statistieken die gebaseerd zijn op onderzoek van Maurice de Hond."
"Waarschuwing: dit artikel bevat meningen van politici over lopende rechtzaken of juridische/strafrechtelijke onderwerpen."

Gerelateerde items Krant Journalistiek