Waarom grijpt Philips terug naar het verleden?

Opinie | 14 november 2013, 10:18

Onbegrijpelijk dat Philips plotseling het oude logo met het schild weer van stal haalt. De wereldspeler kan beter laten zien dat het zich aanpast aan de nieuwe tijd en prachtige plannen heeft voor de toekomst. DOOR PAUL MOERS

Met een hoop mediageweld werd gisteren het nieuwe logo van Philips onthuld. Via een projectie op het Philips-gebouw in Amsterdam werd wereldwijd het publiek geïnformeerd. Negen jaar schijnt de nieuwe cyclus van Philips te worden. In 1995 kwam de campagne ‘Let’s make things better’ en in 2004 ‘Sense and Simplicity’. Nu is er dan weer een nieuwe campagne met de slogan ‘Innovation and You’.

Logo en slogan
Opmerkelijk was dat chairman de heer Van Houten maar bleef spreken over een nieuwe positionering, terwijl het hier in werkelijkheid gaat om een logo en een slogan. De communicatie- en marketingafdelingen hadden hem toch iets beter moeten briefen! De campagne en de buzz rondom de onthulling waren overigens zonder meer goed gedaan. Het idee om consumenten iedere keer op internet een pixel te laten onthullen van het nieuwe logo was erg goed en prima uitgevoerd. De info op het YouTube-kanaal was daarentegen rommelig en knullig. Er werd ook niet kort herhaald wat er nu precies gezegd was. Voor de kijkers viel hier weinig te halen.

Zwak en sterk
Philips is al lang het oude Philips niet meer. Er zijn nu drie divisies over: medical, consumer lifestyle en light. Van Houten wil de consumer lifestyle-divisie zo snel mogelijk afstoten. Dat gebeurde al eerder met het onderdeel televisies. Daarmee komt Philips in een compleet nieuwe fase.

De nieuwe tijd
Het is dan ook onbegrijpelijk dat nu plotseling het oude logo met het schild weer van stal wordt gehaald. Ja het is wat aangepast en strakker. Philips kan echter de wereld beter laten zien dat ze zich aanpassen aan de nieuwe tijd en prachtige en goede plannen hebben voor de toekomst. Ze bewijzen dat ook, want de divisie medical is nu al goed voor meer dan 10 miljard van de 25 miljard omzet en genereert de hoogste EBITDA.
Net als DSM hadden ze de klant en de consument nu moeten laten zien dat ze een heel andere weg zijn ingeslagen. Daar hoort een fris nieuw logo bij. Onbegrijpelijk dat wordt teruggegrepen op het verleden. Successen van gisteren zeggen immers niets over successen van morgen. Bovendien werd het logo met het schild al jaren nauwelijks gebruikt.

Goed gevonden
De nieuwe slogan is daarentegen weer wel heel goed gevonden. ‘Innovation and You’ toont dat Philips nog dichter op de klant wil zitten en relevante innovaties wil neerzetten. Philips laat hiermee zien dat ze de uitdaging oppakken om weer productleader te worden. Dat zal overigens een zeer zware opgave zijn vanwege de hoogwaardigheid van de concurrentie in verschillende sectoren. De ambitie is echter mooi en past beslist bij de Nederlandse bravoure. De combinatie van een nieuwe slogan én een nieuw logo was daarom veel beter geweest.

Paul Moers is merkenstrateeg en directeur van .

Over de auteur

Reacties op dit artikel (10)

Comment author avatar
Avatar

M. Nab

(14 november 2013, 13:56)
Bij de nieuwe slogan lijkt onderhuids toch een nieuwe positionering te horen: je richten op productleiderschap en innovatie komt toch anders over dan 'sense and simplicity', wat ik overigens altijd een nietszeggende afschuwelijke slogan vond, maar dat is persoonlijk.

Het oude logo gebruiken is misschien zo verkeerd nog niet. In tijden van crisis en recessie grijpen mensen liever terug op wat oud en vertrouwd is. 'Innovation and you' komt op mij over als een betere versie van de oude slogan 'Let's make things better'. Hier zat een 'wij' component in dat is doorgeschoven naar 'jij', de klant. 'Dingen beter maken' is verder gewoon een andere bewoording voor innoveren. Hoe het oude logo moet rijmen met de belangrijke medical divisie blijft echter ook voor mij een raadsel.
Avatar

Huib van der Linde

(14 november 2013, 14:13)
Misschien doen ze veel met radiologische, medische apparatuur;)
Avatar

Rob Visser

(14 november 2013, 14:31)
http://www.communicadans.nl
Wat mij betreft staat het nieuwe logo voor oude degelijkheid in een nieuw jasje. Als ik het goed zie heeft de bovenrand een kromming gekregen, de golven zijn minder oubollig en de sterren ook. En voor zover het ouderwets is: dat is toch ergens ook verfrissend in het pats-boem-knaltijdperk? Of de beloftes ook inhoudelijk worden waargemaakt, moeten we afwachten, maar ik ben over dit logo niet negatief.
Avatar

Dick Resink

(14 november 2013, 14:44)
Helemaal mee eens Paul en zelfs de slogan had beter gekund. Misschien ook direct een wereldwijde nieuwe campagne moeten laten zien om daarmee duidelijk te maken dat ze echt bezig gaan met een bijsturing van hun positionering.
Avatar

Gerard Brummer

(14 november 2013, 14:58)
Dat teruggrijpen op de oude ge- en bevestigde verworvenheden is een uitstekende zet. Dat maakt de fout goed van het al te hoge abstractiegehalte van de 'sense-postionering'. Daarbij bleef ook een heldere beeldmerkcommunicatie nagenoeg achterwege. Alles was 'product-markt'. Niks merk. Nét op tijd zou ik zeggen. Sluit mooi aan bij wat ook, om er maar een paar te noemen, Shell, Grolsch en Coca Cola altijd uitstekend hebben weten vast te houden. Volgens mij hebben ze daar gewoon ook stiekem naar gekeken. Niks oubolligs aan, noch mis mee. Vind zowel logo als pay off, immers de ingedikte dragers van het merk, een prima keus. We gaan het ongetwijfeld zien, en veel hangt natuurlijk ook af van hoe Philips zich verder communicatief met de markt verhoudt.
Avatar

Bart-Jan van Hecke

(15 november 2013, 9:52)
Met alle respect maar het lijkt wel een kerstbal met die sterretjes! Maar dat komt misschein ook wel dor de timing van de introductie zo tegen het eind van het jaar. Ook heeft het veel weg van de de golfbeweging van Pepsi.

Alles behalve een innovatief karakter. Het huidige Philips is inderdaad niet meer het oude vertrouwde Philips. Meer dan alleen licht en geluid, waar de sterretjes en golfjes voor staan uit het oude logo. Dus grijp daar dan ook niet op terug. Philips is innovatief, beeld dat dan ook uit.

"Innovation for you" klinkt overigens ook beter. "Eerst innoveren en dan kom jij" is een beetje mosterd na de maaltijd. Philips innoveert toch voor haar klanten dus for you.

Maar goed. Er is vast over nagedacht.
Avatar

Philip

(16 november 2013, 14:14)
Beste Bart-Jan van Hecke, ik denk inderdaad dat er over is nagedacht en ik heb zo'n flauw vermoeden dat er ongetwijfeld ook slimmere koppen dan jij bij betrokken zijn geweest. Misschien zouden jij, Max en Dick samen een bureautje moeten beginnen: "kwik, kwek & kwak in grotemensenland". Denk er eens over.

En voor iedereen die echt even wil ontspannen: de blogs van Max zijn hilarisch ("Alleen als Philips in de mode zat, dan had een logo met slogan zin."). Jaja, ze zeggen inderdaad ... alles.

Persoonlijk vind ik de aanpak van Philips erg goed:
- Logo plus slogan, met een goed verhaal
- Crossmediale lancering, met veel free publicity
- Veel potentie voor doorvertaling naar producten, cultuur, marketing, etc.
Avatar

Rob Visser

(16 november 2013, 15:18)
http://www.communicadans.nl
Heb een aantal nieuwe reacties gelezen. Wat ik in deze discussie ervaar is dat de negatieve commentaren vrij stellig en algemeen zijn, terwijl de positieve reacties uit eigen beleving komen en nuances hebben. Zolang er geen onderzoek is gedaan naar de beleving van dit logo blijf ik bij mijn positieve commentaar.
Avatar

poep chinees

(4 juni 2015, 13:18)
tering lyers

Gerelateerde items Philips Logo Slogan

Whitepapers

Blijf op de hoogte


Adfo Events