door Mediaxplain, partner | 13 december 2016, 14:42 in PR & Reputatie

Hoe redacteuren omgaan met persbenadering rond de feestdagen

Mediaxplain, partner | 13 december 2016, 14:42

In een onderonsje met drie media-experts leggen wij drie PR vragen bij hen neer.

December is een feestelijke, maar drukke maand. We vroegen Pauline Weuring (Founder Uit Pauline’s Keuken), Mitchell van der Koelen (Executive Editor Manners.nl) en Evelien Tomaszewski (Founder The Goaldiggers Club en editor bij Grazia, ELLE, L'Officiel en Glamour.nl) wanneer de kerstgekte voor hen nu écht losbarst.

December staat in het teken van de feestdagen. Wanneer begin je dit te merken en hoe bepaal je waar je wél aandacht aan besteedt en waaraan niet?

Pauline: “Wij beginnen zelf al in oktober met de eerste kerstrecepten en blogs. Ik moet eerlijk toegeven dat ik weinig met free publicity doe. Met een blog met een dagelijks uniek bereik van 40.000 bezoekers vind ik dat daar iets tegenover moet staan. Kleine merken geven we graag een gratis podium, maar voor de grote jongens hangt hier een prijskaartje aan.”

Mitchell: “De aandacht voor de feestdagen begint elk jaar weer eerder dan je denkt. Zodra je de eerste pepernoten in de winkels ziet liggen - volgens mij is dat eind augustus/begin september - beginnen de eerste mails, vragen en persberichten omtrent de feestdagen binnen te druppelen. In oktober en november zwelt dit aan en ontvang ik dagelijks enkele tot tientallen berichten hieromtrent. Manners heeft een bepaald aspiratieniveau en een specifieke doelgroep. Wij besteden dus alleen aandacht aan die zaken die wij voor onze doelgroep interessant vinden.”

Evelien: “Als freelance redacteur schrijf ik voor verschillende magazines. Alle (pers)berichten omtrent de feestdagen die nu nog binnenkomen zijn voor mij te laat, voor mijn gevoel loop je dan achter de feiten aan. Timing is belangrijk om top of mind te zijn. Wat betreft de inhoud is het voor mij een vereiste dat het past bij het DNA van het magazine of platform. We werken met een redactionele planningen, zodat we ook exact weten welke thema’s er zijn. Als ik persberichten ontvang die hier goed bij aansluiten dan besteed ik hier aandacht aan. Als PR bureau is het slim om hier op in te spelen.”


Hoever van tevoren ben jij al idealiter bezig met de invulling van de berichten rondom de Feestdagen?

Pauline: “In oktober begin ik met het uitwerken, koken en fotograferen van recepten. Ik probeer in november alles gekookt en gefotografeerd te hebben. Zodat er in december genoeg ruimte is voor het uitwerken hiervan en last minute sales opdrachten.”

Mitchell: “Voor mijzelf zet ik half oktober een reminder in mijn agenda. Wij gaan dan met de redactie overleggen wat wij gaan doen in aanloop naar de feestdagen. Onze content valt binnen gedefinieerde categorieën en per categorie kijken wij hoe wij invulling aan kunnen geven. Een deel staat al op onze radar; mijn redactie weet waarover het afgelopen jaar geschreven is en wat mooie content is om tijdens de feestdagen te brengen.”

Evelien: “Om de kwaliteit van mijn artikelen te waarborgen, ben ik vanaf begin november al bezig met de invulling van de feestdagen. Door zo te werken kan ik rustig een selectie maken van merken en thema’s die passen bij de titels waar ik voor schrijf.”


Heb je tips voor PR bureaus die hun decembernieuws onder de aandacht willen brengen?

Pauline: “Ik ben zelf voorstander van een persoonlijke benadering en dan wel graag per mail. Houd het ook vrijblijvend en ga niet pushen. Een uitnodiging sturen en drie dagen later nabellen, werkt bij mij alleen maar averechts. Je kunt niet een pakje thee versturen en dan goud verwachten. Zo werkt het niet. Denk mee met de blogs in de vorm van leuke persoonlijke acties. Perspakketten sturen mag natuurlijk altijd. Maar houd wel in je achterhoofd dat je niet de enige bent die een perspakket of een uitnodiging verstuurt.  En ik denk dat alle PR adviseurs aan de Instagram Stories moeten. De meeste bloggers laten hier hun foodpost zien. Dan hoef je daarna ook niet te mailen of ik het goed ontvangen heb en of ik er iets mee ga doen.”

Mitchell: “PR bureaus zijn natuurlijk gebaat bij zo veel mogelijk exposure voor hun klanten. Misschien moeten zij voor een betere conversie wat minder met hagel schieten. Zonder overdrijven: 90% van de mails die wij vanuit bureaus ontvangen is niet relevant voor ons. Altijd wordt geclaimd dat 'wij iets heel leuks voor je hebben', maar dan denk ik: weet je zelf wel wie je benadert? Ik begrijp dat het onmogelijk is om alle contacten los te benaderen, maar iets meer segmenteren kan geen kwaad. Zo krijg ik maar al te vaak mails en persberichten over vrouwenproducten. Die gaan rechtstreeks de prullenbak in. Daarentegen: is het relevant, dan ben ik je beste vriend. Zorg dat er een 100% match is met het medium dat je bereikt en als het even kan, bied exclusiviteit. Hiermee creëer je een redactionele meerwaarde.”

Evelien: “Wees zorgvuldig met je mediaselectie en zorg dat je inspeelt op de wensen en behoeften van de pers. Bij magazines kun je de redactionele planningen opvragen en bij influencers is het naar mijn mening belangrijk dat je goed kijkt of het merk daadwerkelijk aansluit bij de desbetreffende persoon. Wil je als PR bureau opvallen? Wees dan creatief en zorg voor net even iets anders dan een standaard persbericht. Combinatie van: kwaliteit, tijd en creativiteit zijn voor mij key hierin.”

Reacties op dit artikel (0)

Dit is een bijdrage van

Mediaxplain

Partner

Meer van deze partner
Nu op Twitter