door Mediaxplain, partner | 27 februari 2017, 17:16 in PR & Reputatie

Stock achter de deur

Mediaxplain, partner | 27 februari 2017, 17:16

Hoe originele content het altijd wint van stockbeeld.

We kennen haar allemaal online, de telefoniste met de parelwitte glimlach die je schalks toelacht vanachter haar beeldscherm. Haar blik belooft je dat ze oplossingen heeft voor zowel je gemankeerde internetaansluiting als de hardnekkige uitslag tussen je tenen. En laat ‘m daarin nu juist het probleem zitten; de kans dat je haar zowel op de website van je internetprovider als je farmaceutische tenenzalfleverancier tegenkomt, is vrij groot. Want hoe zorgvuldig gecoiffeerd ook, hoe gebeeldhouwd haar jukbeenderen ook, één wezenlijk ding ontbeert ze: een ziel.

Same same but different…
Stockbeelden zijn de diepvriespizza’s van visual presence; gemakkelijk, een scala aan keuzes, snel klaar, maar volledig ongeïnspireerd en meestal vrij van enige smaak. Natuurlijk kun je zelf een paar ingrediënten toevoegen, maar uiteindelijk blijft het een diepvriespizza. Je website en/of social content zijn dé kans om te laten zien wie je echt bent, waarom zou je dit verbloemen met het gebruik van een beeld dat part nog deel uitmaakt van je werkelijke identiteit? Niemand zit te wachten op nóg een site of feed gevuld met afgelikte boterhammen.

De boodschap die ik over wil brengen is: creëer je eigen content, laat zien wie je écht bent. Láát die verre van perfecte telefoniste zien, leg je product vast in een werkelijke setting in plaats van nog maar weer een gefotoshopt product- of packshot. Het vergt misschien wat tijd, oefening en kosten, maar goed, je geloofwaardigheid is ook wat waard.
 

Originele content on a shoestring
Een eigen studio komt beregoed van pas wanneer je hoge kwaliteit content wilt creëren, maar voor ‘huis-, tuin- en keukencontent’ is zo’n faciliteit verre van nodig. Met een beetje vindingrijkheid en een werkende camera (op je telefoon) kom je al een heel eind. Het is immers de authenticiteit die telt, die wordt niet gemeten aan de prijs van je DSLR (lees: spiegelreflexcamera) of de beschermde diersoort waarvan je windsok gemaakt is.

YouTube staat bol van diy oplossingen om je filmkwaliteiten op te poetsen; zo heb je al een fantastische voor € 0,- en die 10 piek voor een kan er ook vast nog wel vanaf.

Wees origineel, jouw eigen beeld zal altijd boven bestaand beeld uitspringen, omdat het een signatuur heeft. Verwacht niet direct alleen maar homeruns, boegeroep kan ook je kant opkomen. Maar goed, if you can’t stand the heat… En kom je er om wat voor reden dan ook écht niet uit, dan heb je altijd nog een sto(c)k achter de deur…
 

© Joost Koopman is Creative Lead bij Mediaxplain* en helpt merken authentiek en kwalitatief te communiceren via social media, vanuit de in-house studio en soms ook gewoon met zijn iPhone camera.

Reacties op dit artikel (0)

Comment author avatar

Dit is een bijdrage van

Mediaxplain

Partner

Meer van deze partner
Nu op Twitter