door Beeckestijn Business School, partner | 20 november 2015, 12:15 in Mensen & Carrière
#digital marketing #online #professional #beeckestijn

Regina Deinum wint Digital Marketing Professional vh Jaar-award

Beeckestijn Business School, partner | 20 november 2015, 12:15

Regina Deinum, e-Connect Manager bij Nutricia Export, mocht op 19 november 2015 de Digital Marketing Professional Award van het jaar 2015 in ontvangst mogen nemen.

Regina ontving de Award tijdens het event Digital Marketing in 1 Day van juryvoorzitter Hans Molenaar. Volgens Hans Molenaar (Beeckestijn Business School) heeft Regina Deinum met haar plan een perfecte aanzet gemaakt voor Nutricia met de invoering van een ‘digital footprint’ inclusief de bijpassende communicatie en interactie in een sterk veranderende internationale omgeving. Regina Deinum heeft de internationale uitdaging gehad om intern voor 40 landen digital en social marketing te introduceren en extern het gewenste engagement te bereiken met de doelgroepen. Nutricia zet daarmee een interactieve organisatie neer en weet daarbij de digital en social media zo in te zetten dat er een optimale link is tussen communicatie, branding, customer insights en sales.

Drie genomineerden met plannen op topniveau

Voor de zesde maal op rij werd dit jaar de Digital Marketing Professional van het jaar onderscheiden. De prijs is een initiatief van Beeckestijn Business School en heeft tot doel het vak van digitale marketeer verder te ontwikkelen en professionaliseren. Dik 175 Digital Marketing plannen zijn de jury gepasseerd en daaruit volgden drie genomineerden voor de Digital Marketing Professional Award. Plannen op zeer hoog strategisch niveau met praktische uitvoerbaarheid.

De genomineerden 2015 waren:

  • Erik Andriessen, European Marketing Manager Hardcopy bij Pelikan Hardcopy Production;
  • Brenda van den Berg, Marketing & Communications Manager bij Infopact Netwerk & Communicatie;
  • Regina Deinum, e-Connect Manager bij Nutricia Export.

Erik Andriessen

“Een belangrijke doelgroep voor ons zijn grootzakelijke consumenten. Pelikan hanteerde voor deze doelgroep een indirect verkoopmodel, waarbij geen directe verkopen of überhaupt directe communicatie plaatsvond. Dit model veranderen we nu. We gaan direct met de doelgroep communiceren. Informeren, adviseren en overtuigen. De verkopen vinden uiteindelijk plaats via de reseller. Deze doelgroep wil namelijk één leverancier voor al zijn kantoor-supplies. Bovendien zijn onze resellers veel beter in het aanbieden van bijvoorbeeld logistieke bestelsystemen. In de praktijk blijken de kritische succesfactoren toch een behoorlijke horde. Centraal in het plan voor directe communicatie staat de nieuwe website. Deze wordt gekoppeld aan bijvoorbeeld de nieuwe productdatabase, die bovendien met nieuwe content gevuld moest worden. Dit bleek zeer tijdrovend. Al met al hebben we daardoor wat vertraging opgelopen. Maar in februari verwachten we live te gaan.”

Brenda van den Berg

“Mijn digital marketingplan gaat over het maken van the next step als B2B-organisatie. Hoe ga je mee in de ontwikkeling waarin 'Het Nieuwe Zakendoen' zich afspeelt in het online domein? Voor mijn werkgever is dit een hot topic. We willen de mogelijkheden van online leadgeneratie optimaal benutten, waarbij we de stap gaan maken van een productgerichte naar een klantgedreven organisatie. Deze digital marketingstrategie vormt een sterke basis om dit te realiseren. Door handige tools en modellen in te zetten, krijgen we echt grip op de online marketingaanpak én wordt het echt mogelijk om de rest van de organisatie hier goed bij te betrekken. We zijn goed op weg met de eerste fase van het plan. Deze fase staat vooral in het teken van het werken aan de 'online readiness' van onze organisatie. Dit zien wij echt als een voorwaarde om de kansen die het online domein biedt optimaal te kunnen benutten. Daarnaast zijn we volop bezig met het creëren van relevante content voor de volgende fase in het plan en is er onder meer een nulmeting gemaakt van onze statistieken. Zo kunnen we continu meten wat er wel en niet werkt, zodat we op basis van deze nieuwe inzichten steeds effectiever worden in onze online aanpak.”

Regina Deinum

“In mijn plan wordt een oplossing aangedragen hoe wij effectief en efficiënt kunnen communiceren en engagen met zwangere vrouwen en moeders in onze 40 exportlanden. Wij hebben geen lokale verkoopkantoren, maar werken met distributeurs. Bovendien kennen we een sterk gereguleerde markt. Gegeven deze complexe context is het meer dan belangrijk om ownership te hebben over onze digitale activiteiten, maar om ook relevant te zijn op lokaal niveau. Daarom hebben we een GloCal-aanpak, met een schaalbaar model. We managen onze activiteiten en infrastructuren op centraal niveau: website en databases, social media performance en CRM. Op lokaal niveau focussen we op content-creatie, community-management en customer service. De uitvoering van het plan verloopt bijzonder goed. We hebben daadwerkelijk grote slagen gemaakt met betrekking tot het uitrollen van onze 'digital footprint'. Ondertussen is het schaalbare model uitgerold naar onder andere heel Latijns-Amerika en de Balkan-landen. Het centraal controle houden en het transparant werken met lokale partners zijn duidelijk zichtbaar. We hebben grip op lokale activiteiten en content en kunnen makkelijker bijsturen en optimaliseren waar nodig. Dit resulteert in hogere engagement-rates in verschillende markten dan onze concurrenten en een evidente impact op de sales van onder andere peutermelk. Verder is digital onderdeel van iedere functie door interne integratie. Daarnaast houden we het levend met een realtime dashboard op de afdeling.”

De jury

De plannen worden beoordeeld op volledigheid, relevantie en originaliteit. Dit jaar geschiedt dat door een jury die bestaat uit Frans Appels (directeur Netprofiler en voorzitter Web Analytics Association), Egbert Jan van Bel (onderzoeker, auteur), Ment Kuiper (directeur CustomerTalk), Hans Molenaar (Beeckestijn Business School en voorzitter Platform Innovatie in Marketing) en Patrick Petersen (Atmost, auteur en docent).

Eerdere winnaars

Eerder zijn Marion Blankers van Interpolis, Isabel Thijssen van Oxxio, Richard van Dijk van Yves Rocher, Jan Hendrik van Ark van de gemeente Amsterdam en Hans Klok van Westland Kazen tot Digital Marketing Professional van het jaar uitgeroepen.

Ok weten hoe u zo'n prijswinnend Digital Marketingplan kunt schrijven? Neem een kijkje bij de postdoctorale opleiding Digital Marketing Strategie & Leiderschap of de post-HBO opleiding Digital & Online Marketing op de site van Beeckestijn Business School.

 

Reacties op dit artikel (0)