door Youngworks, partner | 19 april 2016, 21:35 in Intern/change
Jongerencommunicatie feminine recruitment Branding

The next Steve Jobs will be a chick

Youngworks, partner | 19 april 2016, 21:35

Eindhoven University of Technology salutes the feminine future in a new campaign made by Youngworks

Louis CK, comedian en vader van 2 dochters, schreef het al enkele jaren geleden in een column in het Amerikaanse Fast Company Magazine; vrouwen zijn beter dan mannen. Vrouwen hebben eigenschappen en vaardigheden die mannen niet hebben. Vrouwen zijn perfectionistisch, tonen interesse in anderen, zijn nadenkend en ze doen dingen het liefst samen. Maar ondanks de groeiende erkenning, en waardering voor de competenties van vrouwen, zijn zij nog steeds vaak de underdog. Of gedragen ze zich zo.

Dat zien we ook terug in de gesprekken die wij met jongeren hebben over studiekeuze. Zo hebben meiden een onrealistisch laag zelfbeeld als het gaat om exacte vakken en opleidingen. Ook al wijzen hun prestaties op het tegendeel; meiden zien zichzelf niet slagen aan een technische universiteit. “Het is zeer exact, te moeilijk voor mij en bovendien niet creatief", aldus veel meiden. Dit beeld van technische opleidingen én de onbewuste associatie van exact met mannelijk, is bij meiden veel hardnekkiger dan gedacht. 

Als je meiden wilt interesseren voor een opleiding aan een technische universiteit, moet je eerst iets doen aan dit geschetste vooroordeel. Dat betekent dat je je verhaal moet vertellen op een manier dat het aan de drijfveren en competenties van meiden raakt. Een verhaal dat inspireert en enthousiasmeert. Dat verhaal vertelt de nieuwe internationale commercial van de Technische Universiteit Eindhoven.

Reacties op dit artikel (0)

Dit is een bijdrage van

Youngworks

Partner

Meer van deze partner