PR & Reputatie

Deense bank begon een eigen tv-zender

, redactie | 26 augustus 2016, 16:51

Jyske Bank TV

Lasse Høgfeldt begon in 2006 met Jyske Bank TV

Dat contentmarketing belangrijk is voor je merk, wist Lasse Høgfeldt (chef Communicatie bij Jyske Bank, de op twee na grootste bank van Denemarken) tien jaar geleden al. Hij kwam er ook al snel achter dat traditionele media niet op verhalen van een saaie bank zitten te wachten. Dus begon hij zijn eigen televisiestation.

Crisis in het medialandschap

‘Ik wilde niet afhankelijk zijn van de media’, legt hij uit. ‘Daarbij zag ik de crisis in het medialandschap. Oplages van kranten werden kleiner, het journaal verloor kijkers. Aan de andere kant werden sociale media steeds populairder. Daar wilde ik iets mee doen.’

Slap aftreksel

Vooral video sprak hem aan. ‘Volgens mij is dat meest krachtige medium om je boodschap over te brengen’, zegt hij. ‘Op het moment dat wij begonnen, stond online video in de kinderschoenen. YouTube bestond pas net en op Facebook kon je nog niet eens een bedrijfspagina aanmaken, laat staan bedrijfsfilmpjes delen. Er was wel web-tv, maar dat was een slap aftreksel van televisie: slechte kwaliteit, slechte journalistiek, belabberde presentatie.’

Journalistiek

Høgfeldt wilde het beter doen. Hij had geen goed voorbeeld, dus hij moest alles zelf uitvinden. Wat hij wel wist, is dat je je merk het best versterkt met relevante verhalen voor je doelgroep. ‘En om de doelgroep echt aan te spreken, moet je denken als journalist.’ Hij ging op werkbezoek bij The New York Times en nam een team journalisten en tv-producers aan.

 

Een hele afdeling omgooien, daar heb je natuurlijk de steun van je CEO bij nodig. Hoe Høgfeldt de grote baas overtuigde, vertelt hij tijdens het Contentmarketing & Storytelling Event op 29 september. Daarnaast geeft hij zijn visie op de toekomst van merken in de media. 

 

Vervolgens veranderde hij de communicatieafdeling in een nieuwsredactie met een eigen productiestudio. Op dit moment publiceert Jyske Bank TV dagelijks online video over economische thema’s. Zo leggen de journalisten uit wat Brexit betekent, hoe de huizenmarkt ervoor staat en hoe het zit met de rente bij Europese banken. Embedden en delen wordt gestimuleerd, met als gevolg dat 80 procent van de content via externe bronnen wordt bekeken.

Voor het personeel

Daarnaast maakt Jyske Bank TV elke ochtend een nieuwsprogramma voor de 4000 werknemers. Elke maand is er een live programma voor diezelfde doelgroep. De filmpjes moeten het personeel echt aanspreken en daarom maakt Jyske Bank TV verhalen zoals een lokale zender dat doet. De redactie kiest onderwerpen waar medewerkers over praten bij de koffiemachine en gaat lastige onderwerpen niet uit de weg.

Directeur in de spotlight

Er is wel speciale aandacht voor de directeur. Hij wordt bijvoorbeeld gefilmd terwijl hij door het bos wandelt met medewerkers. Volgens Høgfeldt is het belangrijk dat je de steun van het management hebt als je een grote verandering wilt doorvoeren. ‘En de beste manier om steun te krijgen, is ze betrekken bij het project.’

Resultaten

‘De bank bespaart trouwens ook geld dankzij onze tv-studio’, vertelt Høgfeldt. ‘Wij kunnen bijvoorbeeld zelf commercials maken of e-learningprogramma&;s ontwikkelen. Ook het sponsorbeleid is anders. We betalen niet meer om ons logo op een shirt te plaatsen, maar we werken samen festivals en sportclubs. We maken bijvoorbeeld speciale uitzendingen rondom de evenementen.’

 

Lasse Høgfeldt spreekt 29 september op het

 

 

De online tv-zender heeft inmiddels vele internationale prijzen gewonnen, waaronder Europe’s Best Web TV bij de Digital Communications Awards. Dit jaar is Jyske Bank TV genomineerd voor de . De video’s worden opgepikt door nationale tv-zenders en traditionele media bellen Jyske Bank als zij een financieel expert nodig hebben.

Channels: PR & Reputatie

Over de auteur

Journalist en redacteur voor Adformatie, Tijdschrift voor Marketing en Tijdschrift voor Communicatie (Adfogroep). Lees meer over

Reacties op dit artikel (26)

Comment author avatar
Avatar

Anonymous

(22 september 2016, 16:01)
I found playing slither much more entertaining as i was able to grow the size of my snake to full length by eating all the snakes nearby very easily after visiting here http://www.hackslitherio.net/ as this is the best chance for you to get the cheats of slither which will be generated within a second and at no any effort.
Avatar

Hillary Clinton

(7 november 2016, 9:57)
Thanks for sharing.I hope it will be helpful for a lot of people are looking for themes nay.ban can visit the following link to see the specific instructions the.toi think it's very useful.
http://hillary-clinton.famousmore.com/
Avatar

Gasanbieter

(4 december 2016, 13:46)
I truly appreciate this post. I’ve been looking everywhere for this! Thank goodness I found it on Bing. You’ve made my day! Thank you again! - See more at: https://www.strom-gas24.de/gasanbieter-vergleich/
Avatar

dtdc courier

(30 juni 2017, 18:55)
No wonder everyone trying to get their status of their order but here with this site you can track multiple shipments of many various companies with just one click.
Avatar

dtdc courier tracking

(30 juni 2017, 19:00)
No wonder everyone trying to get their status of their order but here with this http://dtdccouriertracking.net/ site you can track multiple shipments of many various companies with just one click.
Avatar

AOL tech support

(24 oktober 2017, 9:24)
Thanks for sharing an interesting post. We eagerly waiting for your next post on something new updates. <a href= "http://customertechsupport.myfreesites.net/"> AOL Customer Support</a>
Avatar

outlook support

(31 oktober 2017, 11:00)
If you really facing an issues with outlook mail, visit outlook customer support for more information.
<a href= "https://www.kiwibox.com/outlooksupport/blog/"> outlook Customer Support Number </a>
Avatar

Hp tech support

(31 oktober 2017, 12:34)
nice post I enjoyed it a lot keep sharing like this <a href="https://hp-support.yolasite.com/"> Hp printer Support </a>

Gerelateerde items Jyske Bank Contentmarketing Content Marketing

Meer in channel PR & Reputatie

Van onze partners

Whitepapers

Blijf op de hoogte