PR & Reputatie

Eredivisie krijgt een strak nieuw logo, maar waarom is dat nieuws?

, blogger | 17 mei 2017, 9:30

Schiffmacher ontwerpt Eredivisie bal

Eredivisie had op 12 mei groot nieuws te melden.

‘Eredivisie krijgt vanaf volgend seizoen een nieuw logo.’ Dat is de titel van het persbericht dat de Eredivisie naar de redactie stuurde. 'Nou en?’, zul je zeggen. Wat heb ik daarmee te maken? Waarom is dat relevant voor mij? Verandert er iets? Wordt het er leuker op? Of spannender? En gelijk heb je. Simpelweg een nieuw logo is nauwelijks interessant.

Het bericht vervolgt: ‘De samenleving en de Eredivisie ontwikkelen zich en daarbij is het wenselijk om de uitstraling en kracht van het beeldmerk te vernieuwen.’ Aha, dat is interessant: de Eredivisie heeft een plek in de maatschappij, neemt die rol serieus en doet er iets mee. Benieuwd hoe het verder gaat…

Het verhaal van de E en de cirkel
‘In het logo is zichtbaar gekozen voor de verbinding tussen de 'E' van de Eredivisie en de middencirkel van het voetbalveld. Het is een krachtig beeldmerk met een eigentijdse uitstraling. Ook komen de kleuren van de Nederlandse vlag (?) terug in het beeldmerk en in het kleurgebruik van de nieuwe huisstijl. De gestileerde 'E' refereert aan de voetbalcompetities in zowel de fysieke als digitale wereld.’
Nou já…, het bericht gaat verder met een platte beschrijving van wat het logo voor moet stellen. Dat is bijna altijd een slecht idee, maar in dit geval zeker. Het logo wordt er niet beter van. Eerder knulliger. En laten we eerlijk zijn, uitleg is hier niet echt nodig. Het is toch een krachtig en iconisch logo?!, tenminste dat lees ik op de site van de ontwerpers, . Nou dan!

En passant wordt nog een beeld meegestuurd van tattookoning Henk Schiffmacher die de nieuwe Eredivisiebal heeft ontworpen. Dus dat moet wel belangrijk zijn. Mooi beeld, de beste tattookunstenaar van het Westelijk halfrond, maar waarom, waarom, waarom?

Geen nieuws? Schrijf dan niet!
Mag ik een dringend beroep doen op alle persberichtenschrijvers van Nederland? Heb je geen nieuws? Schrijf dan niet! Sec het gegeven van een nieuw logo is geen nieuws. Is de aanleiding een fusie? Dan is die fusie interessant, de gezamenlijke visie op de toekomst en wellicht het beeld dat die fusie moet symboliseren. Is de aanleiding een nieuwe strategie? Dan is die strategie interessant, wat dat betekent voor alle belanghebbenden en het gekozen beeld dat die strategie moet dragen. Maar in die volgorde en alleen in die volgorde!

Eredivisie heeft een vernieuwde positionering maar zegt er inhoudelijk niks over. Armoe. Nee, dan de presentatie van de nieuwe visuele identiteit van de Engelse Premier League vorig jaar. Dat was andere koek. De identiteit, ontworpen door het Engelse , wordt gepresenteerd aan de hand van een krachtig statement. De Engelse eredivisie staat voor de verbindende kracht van sport: voor gelijkwaardigheid, diversiteit, verdraagzaamheid en verantwoordelijkheid. Een duidelijke stellingname. Premier League staat voor samen, voor plezier en inspiratie. En daar hoort trotse symboliek bij, in de vorm van een leeuw.

Premier League

Ik vind die huisstijl van de Eredivisie een beetje calvinistisch. Zuinig. Formeel. Strak. Ik mis kraak en smaak in de vormgeving.

En in de inhoud? Een uitspraak. Stellingname. Verantwoordelijkheid. Voor miljoenen is voetbal de belangrijkste bijzaak en bij belangrijke tournooien staat heel Nederland op z’n kop. Daar had ik wel iets van terug willen zien. Emotie. Rol in de samenleving. Het zit er niet in. In voetbaltermen: gemiste kans.

Over de auteur

Adviseur op het gebied van organisatie identiteit en designmanagement Lees meer over

Reacties op dit artikel (6)

Comment author avatar
Avatar

Lisa

(17 mei 2017, 10:56)
"Geen nieuws? Schrijf dan niet!" En toch hebben jullie zelf op 12 mei netjes het persbericht overgenomen...
Avatar

(17 mei 2017, 11:11)
Scherp Lisa! Dat is zéker ook een punt: dat redacteuren niet klakkeloos een persbericht over moeten nemen. In dit geval hebben we het bericht geplaatst én er een blog over gepland. Maar je hebt helemaal gelijk...
Avatar

Yvo de Ruiter

(17 mei 2017, 11:22)
Om in voetbaltermen te blijven Roel: Raak. Doeltreffende analyse en puntig geschreven. Ik ben nooit zo van het direct bekritiseren van collega's, maar dit logo mist inderdaad elke beleving, elke trots, elke verbinding met het Nederlandse publiek. Het icoon had evenzogoed van een energieleverancier kunnen zijn. Dan had die 'e' nog een betekenis. Maar goed, de voetballiefhebbers zijn waarschijnlijk toch meer bezig met het spel dan met het logo. Ga zo door Roel!
Avatar

(17 mei 2017, 12:34)
Hi Lisa, wij vinden logonieuws van bekende merken wél nieuws. En onze lezers ook, zien we terug in onze cijfers. En dat staat los van wat onze zeer gewaardeerde blogger Roel Stavorinus daar van mag vinden, daar gaat de redactie over :-)). Een persbericht van - in dit geval - Eredivisie brengen we neutraal en we maken duidelijk wie wat vindt, zegt of denkt. Dat levert daarna vaak veel discussie op.

Bijvoorbeeld door een poll [http://www.marketingonline.nl/nieuws/doelpunt-rode-kaart-wat-vindt-u-van-het-nieuwe-eredivisie-logo] of door opiniestukken zoals die van Roel.

De (indicatieve!) uitkomst van de poll laat zien dat minder dan een vijfde van de respondenten vindt dat het nieuwe logo doel treft.
Avatar

(17 mei 2017, 15:14)
Ik vind logonieuws van bekende merken ook nieuws. Een persbericht daarover kan kort zijn: 'We hebben een nieuw logo. Kijk!'

Als je er vervolgens als persberichtenschrijver nog iets aan toe wil voegen, laat het dan ook écht ergens over gaan.
Avatar

Jacqueline Munnichs-Magnée

(18 mei 2017, 8:58)
Helemaal eens met Roel. Maar een logo is ook vaak het eerste dat concreet zichtbaar is van een nieuwe strategie of een fusie. Logisch dat veel organisaties daarmee als eerste naar buiten komen. Ik merk dat journalisten vaak dan ook te snel conclusies willen trekken en mis de open blik bij het ontvangst van een persbericht. Een platte beschrijving vind ik overigens niet interessant, uiteindelijk zegt een beeld meer dan 100 woorden. Uiteindelijk gaat het welke intrinsieke waarde het logo representeert en hoe ze hiertoe zijn gekomen.

Gerelateerde items Logo Eredivisie Dog And Pony

Meer in channel PR & Reputatie

Van onze partners

Whitepapers

Blijf op de hoogte


Populaire blogs