PR & Reputatie

Presenteren - Het publiek wil geen feiten, het wil verhalen

, auteur | 9 januari 2017, 11:58

Zo word jij een communicatie-Jedi

Een van de krachtigste methoden om een connectie te maken met je publiek, daar wil ik het deze keer met je over hebben. Ik vertel je nog niet wat het is. Ik ga eerst een ervaring met je delen. Maar na dit blog, weet jij hoe jij je gedachten in het hoofd van je publiek krijgt. Als een echte communicatie Jedi. Beloofd. 

Ene Ronald

Eerst wil ik je laten kennismaken met een CEO. Laten we hem Ronald noemen. Ronald is briljant. Vertel hem niks over zijn bedrijf. Hij weet gewoon elk detail over alle processen in zijn organisatie. Hij weet wie zijn klanten zijn en wat ze willen. Hij weet wat de koers van de aandelen is. Je zult hem bovendien niet betrappen op onwaarheden, want hij heeft als hobby fact-checking.

Op een dag stond Ronald in een townhall meeting. Zoals altijd stonden zijn mensen zoveel mogelijk naar achter in de zaal. Met uitzondering van het MT. Die zaten op de eerste rij. Ook zoals altijd. Hij was lekker op dreef en smeet het ene feitje na het andere de zaal in.

Na 1 minuut toverde hij al de eerste grafiek op het scherm om aan te tonen dat &;we&; niet op koers lagen. Dat &;we&; als de sodemieter aan het werk moesten om de omzet en winst van dit jaar te halen. Het was doodstil in de zaal. Na 5 minuten vuurde hij vol passie de ene na het andere bulletpoint de zaal in waarmee hij feilloos de vinger op de zere plek legde.

Maar er kwam geen reactie uit de zaal. Na 15 minuten toonde hij - heel modern - een infographic met de samenvatting van de hele presentatie. Een beleefd applausje volgde. Het MT complimenteerde Ronald met zijn inspirerende presentatie. 

Feiten kunnen niet tegen Odysseus op

Maar een maand later stond Ronald er weer. En er was niks veranderd. Met al zijn feiten was hij onmachtig om een connectie met zijn mensen te maken. Laat staan om ze te inspireren. Dus hij deed er een tandje bij: nog meer feiten. Maar deze keer niet met een PowerPoint, maar met een Prezi. Er veranderde niets. Bij Ronald wel. Hij kreeg een burn-out.

Bij de volgende townhall stond de commercieel directeur op het podium. Hij vertelde ze over Odysseus, een Griekse held die ontelbare beproevingen moest doorstaan. Opnieuw was de zaal doodstil. Maar op een andere manier. Want iedereen begreep dat zij Odysseus waren. Dit verhaal was het begin van een grote omwenteling in het bedrijf. Iedereen voelde zich Odysseus. Om een lang verhaal kort te maken, het bedrijf kwam er weer bovenop.

Ik hoor je denken: Ja hoor, en dat allemaal door één verhaal? Nee natuurlijk niet door één verhaal. Maar dat was wel de start. Een verhaal kreeg voor elkaar wat al die feiten en bullets niet voor elkaar kregen. De medewerkers raakten door het verhaal betrokken en kwamen in actie.

Storytelling werkt. Punt.

En precies dat is de kracht van storytelling. En waarom heb ik dit aan het begin niet genoemd als oplossing? Omdat ik merk dat mensen beginnen af te haken zodra ze het begrip &;storytelling&; horen. Logisch. Want het is een containerbegrip geworden waar iedereen wel iets mee doet in communicatieland. En daardoor doen veel mensen het af als een hype. En dat is zo zonde. Want storytelling heeft een aantal grote voordelen:

  1. Je doet je publiek er een groot plezier mee. Mensen zijn verhalenmachines. We willen weten hoe het afloopt. Hoe vaak gebeurt het niet dat we ons voornemen om één aflevering van House of Cards te kijken en dat we vijf afleveringen later pas naar bed gaan? Op je werk is het niet anders.
  1. Je doet jezelf er een groot plezier mee. Mensen die echt een verhaal vertellen, hoeven vrijwel niet meer te letten op hun non-verbale communicatie. Dat gaat vanzelf goed. Bovendien kun je verhalen makkelijk onthouden.

Communicatie-Jedi

En nu komt het Jedi-stuk. Neurowetenschapper   doet onderzoek naar de basis van menselijke communicatie. Experimenten uit zijn lab laten zien dat, zelfs over verschillende talen, onze hersenen vergelijkbare reacties vertonen, of gesynchroniseerd worden, wanneer we hetzelfde verhaal horen.

Uri noemt dat Neurale meevoering. Je bent dus in staat om je publiek met een verhaal letterlijk op dezelfde golflengte te krijgen. Jouw golflengte. Dat betekent dat je mensen dus met een goed verhaal echt kunt beïnvloeden. En dat is de reden waarom Storytelling één van de machtigste instrumenten is om interactie met je publiek te krijgen.

-

Dit is de 7e aflevering uit een serie van 10 over hoe je meer interactie creëert. In de posts verkent Van Rooij welke technieken zijn in te zetten. Eerder verschenen:

1. 
2. 
3. 
4. 
5. 
6. 

Illustratie: 

Over de auteur

Reacties op dit artikel (0)

Comment author avatar

Meer in channel PR & Reputatie

Van onze partners

Whitepapers

Blijf op de hoogte


Populaire blogs