PR & Reputatie

Zeepbel Blendle loopt leeg

Richard Otto, blogger | 19 april 2017, 7:39

De disruptieve startup Blendle wilde de journalistieke wereld op zijn kop zetten, maar lijkt nu vroegtijdig onder te gaan.

De door Alexander Klöpping en Marten Blankesteijn opgerichte Nederlandse digitale nieuwskiosk wist bij de oprichting in 2014 al snel de landelijke krantenkoppen te halen. De twee techgeeks kregen naast de dagbladen veelvuldig een podium bij De Wereld Draait Door, omdat zij wisten wat de consument écht wilde: betalen per artikel in plaats van een duur abonnement op een enkele papieren krant. Voor veel uitgevers leek dit het antwoord voor hun al jaren tanende oplages en inkomsten van hun printtitels. 

Ook door het Stimuleringsfonds van de Journalistiek kregen zij een financieel een flinke duw in de rug. Opvallend is overigens dat veel nieuwe journalistieke initiatieven in Nederland, waaronder ook Reporters Online en Follow the Money ondanks hun fantastische idee wel eerst een staatssubsidiekraan moeten aanraken. Het is een slecht voorteken dat nieuwe journalistieke 'disruptieve' bedrijven in den beginne al niet op eigen kracht kunnen starten of investeerders kunnen interesseren. 

Kapitaalinjectie
Toch is het noemenswaardig dat Blendle al direct bij de start in 2014 grote landelijke uitgevers als launching partner aan zich wist te binden. Daarna lijkt het ook hard te gaan met Blendle: in oktober 2014 geven New York Times en Axel Springer drie miljoen euro aan de kiosk voor internationale expansie. Dit lijkt voor Nederlandse begrippen een aanzienlijk bedrag, maar onvoldoende om in korte tijd als startup de journalistieke wereld op zijn kop te zetten. Ter vergelijking: het kwakkelende Twitter heeft meer dan een miljard euro opgehaald en een stuk minder disruptive startup zoals Flipboard al meer dan 200 miljoen.

Een kapitaalinjectie van een paar miljoen door internationale uitgevers geeft tot op heden dus nog niet het vertrouwen dat Blendle de wereld gaat veranderen. Een veel groter bedrag is echter noodzakelijk om op termijn te concurreren tegen grootheden als Apple en Google 

Internationale kranten
Wel wisten de oprichters de landelijke media goed in te pakken. Grote aantallen Blendle-gebruikers worden in persberichten gecommuniceerd, al wordt niet duidelijk in hoeverre deze echt actief zijn en wezenlijk frequent geld aan online artikelen besteden. In veel Nederlandse kranten kwam nog geen jaar na de oprichting van Blendle ook het grote nieuws dat de digitale kiosk deals had gesloten met drie van de grootste kranten ter wereld: The New York Times, The Wall Street Journal en The Washington Post. Deze internationale kranten werden  toegankelijk voor Nederlandse gebruikers. 'Dit is een signaal naar alle uitgevers wereldwijd', gaf medeoprichter Marten Blankesteijn als commentaar. In mijn optiek vooral 'namedropping' van internationale titels met een verwaarloosbare betaalde oplage in ons kikkerlandje. 

Luidere kritiek
De laatste maanden begint de kritiek op Blendle steeds luider te worden. NRC en Follow the Money stapten al uit de kiosk, vooral omdat de Blendle-verdiensten voor deze uitgevers ronduit tegenvallen. Zelf heb ik al enige tijd mijn twijfels of uitgevers niet aan 'merkerosie' doen als ze hun waardevolle artikelen allen in één contentbak gooien. Ik heb ook nog geen onderzoek gezien waaruit blijkt dat Blendle voor uitgevers een laagdrempelige proeftuin is om naderhand lezers aan je te binden. 

Ondanks het heugelijke bericht van vorige week dat Blendle weer een kapitaalinjectie krijgt, lijkt de startup vroegtijdig in zwaar weer terecht te zijn gekomen. Bedenker en oprichter Marten Blankesteijn stapte op en deze week geeft de Persgroep aan de optie tot aankoop van gehele edities in te trekken. Welke landelijke kranten zullen volgen?

Voordeel is wel dat Blendle veel Nederlandse uitgevers heeft laten inzien de consument centraal te zetten en premium content toegankelijker te maken. Het lijkt erop dat de startup daarin zelf is doorgeschoten en daarmee de uitgevers (en de journalistiek) uit het oog is verloren.

Over de auteur

Reacties op dit artikel (33)

Comment author avatar
Avatar

Peter Luit

(19 april 2017, 8:29)
De tijden zijn voorbij dat uitgevers zelf geen digitale kiosken kunnen exploiteren. Daarnaast willen zij graag zelf de gegevens behouden van de kiosk klanten. De ooit als 'digitale bijvangst' genoemde omzet vanuit de kiosken wordt steeds belangrijker en die omzet keert direct terug naar de oorspronkelijke uitgevers.
Avatar

Kim

(19 april 2017, 9:12)
Lees je eens in, Richard. Blankesteijn had zijn besluit al maanden geleden genomen en zijn werk allang overgedragen. Niks nieuws, wat dat betreft.
Avatar

Ingeborg

(19 april 2017, 9:50)
Wat een negatief, subjectief artikel is dit. De zinnen "Zelf heb ik al enige tijd mijn twijfels of uitgevers niet aan 'merkerosie' doen als ze hun waardevolle artikelen allen in één contentbak gooien. Ik heb ook nog geen onderzoek gezien waaruit blijkt dat Blendle voor uitgevers een laagdrempelige proeftuin is om naderhand lezers aan je te binden" zeggen eigenlijk alles. Een 1.0 denkende auteur die denkt dat initiatieven als Blendle een proeftuin zijn die het antwoord zijn op een 1.0 strategie: abonnees werven.
Avatar

Richard Otto

(19 april 2017, 9:57)
Uiteraard is het subjectief Ingeborg. Het is immers een blog.
Avatar

Casper

(19 april 2017, 12:27)
Stemmingmakerij 1.0
Avatar

Anonymous

(19 april 2017, 12:33)
Bedoel je met subjectief, slecht geínformeerd, Richard Otto?
Avatar

Michiel de Vries

(19 april 2017, 12:59)
Ik heb er ook weinig geloof in. Veel mensen om mij heen roepen dat ze Blendle zo fantastisch vinden, maar twee keer doorvragen en ze blijken amper een euro per week eraan uit te geven. Ik heb grote vraagtekens of de grote massa hier ook daadwerkelijk op staat te wachten. De hedendaagse consument wil immers vooral gratis content. Blendle lijkt me trouwens wel een mooi platform voor kleinere uitgevers of zelfstandige journalisten. Dit kan momenteel alleen via The Reporters Online. Ik heb ook mijn twijfels of zelfstandige journalisten met goede artikelen voldoende geld via Blendle kunnen verdienen. Zijn daar al cases van?
Avatar

Helga Poot

(19 april 2017, 13:13)
De eerste tijd was het leuk, dat je eens wat kon lezen uit een andere krant of zelfs een ander medium. Omdat ik mijn e-mailadres heel moeilijk kon wijzigen, ben ik 2 jaar geleden maar opgehouden, met Blendle lezen. Mijn partner gaat wel door, maar: Je wordt echt heel moe, van iedere dag dat mailtje lezen, over wat je nu weer "mag" lezen van Blendle.... We betalen nu een tientje per maand, voor "alles", maar er gaan weken voorbij, voordat ik weer eens een artikel op Blendle lees......
Avatar

D. Warnink

(19 april 2017, 13:18)
Ik vind het zelf wel handig als knipselkrantje al geef ik slechts een euro per maand uit. Die halelujah verhalen van Klöpping over Blendle kwamen bij mij niet echt overtuigend over. Tis vooral een jongen die door wanhopige uitgevers en zichzelf te serieus wordt genomen.
Avatar

(19 april 2017, 14:29)
Als Blendle echt een groot succes had moeten worden, was dat nu al gebeurd.
Het concept is eenvoudig. De winkel werkt goed.
Alleen maken klanten er nauwelijks gebruik van. Dat is geen goed teken. Als klanten (lezers) er nauwelijks gebruik van maken en de belangrijkste content owners haken af, is Blendle bijna klaar.
Dat is jammer, maar hoort bij het spel.
Avatar

Dick van de Schraaf

(20 april 2017, 9:57)
Wat een ontzettend slecht stuk. Wat wil meneer Otto nou eigenlijk zeggen? Heel veel 'toch', 'dus' en 'echter', maar helemaal nergens wordt de kop hard gemaakt. Mislukte clickbait, Richard. Volgende keer eerst ff nadenken voor je je regenachtige namiddag gedachten aan het toetsenbord toevertrouwt.
Avatar

Anonymous

(20 april 2017, 10:44)
Feit is dat er momenteel diverse uitgevers geheel stoppen of deels hun contentproducten verminderen. Blendle is trouwens met zijn nieuwsbrieven de grootste clickbait expert: https://pbs.twimg.com/media/C1-B8OmXAAAVcrH.jpg
Avatar

Jasperwillem

(20 april 2017, 17:54)
Het zou fijn zijn als ik met blendle tegoed artikelen zou kunnen lezen op de portals van kranten. Zodat ik niet lid moet worden van elke afzonderlijke betaaldienst. Dat vind ik er erg fijn aan. Het verlies van de NRC is jammer omdat je nu niet meer per artikel kan betalen.
Avatar

Anonymous

(21 april 2017, 16:11)
Lekker zuur stukje. Echt Nederlands weer.
Avatar

Hans

(22 april 2017, 11:27)
Zou het kunnen zijn dat het misschien net te vroeg komt, de uitgelezen doelgroep voor Blendle is misschien nog net te jong. Om geld te kunnen/ willen uitgeven voor iets wat zij al lang doen, namelijk zich niet laten insluiten door de opinie van een specifiek blad, zij lezen vooral fragmenten en vormen hun eigen mening. Waarbij links, rechts, populistisch of noem het maar op niet bestaat. De netflix generatie is gewend om eigen keuzes en richting te bepalen. Waar de 1.0 lezer liever nog met de VPRO gids kijkt wat er vanavond op het programma staat.
Kijk naar de muziekwereld die hier ook doorheen is gegaan, de eerste serieuze NL luisterdienst (Planet Music) heeft het niet overleefd, maar nu bepalen de luisterdiensten de omzet.
Het is eenvoudig om vanuit je eigen beperkingen een nieuwe beweging af te branden, maar wat zijn hierin de leerpunten. Want de beweging is inmiddels ingezet....
Avatar

Richard Otto

(22 april 2017, 13:34)
Hi Hans,
Dank voor je uitgebreide reactie. In mijn verhaal heb ik nooit aangegeven dat Blendle een slecht platform voor eindgebruikers is. Vraag is echter of uitgevers er uiteindelijk veel beter door worden. Dat zie je trouwens ook bij Netflix. Een superplatform voor consumenten, maar de focus ligr steeds meer op eigen content, waardoor filmmaatschappijen steeds meer buitenspel komen te staan. Netflix is overigens de enige echt succesvolle betaalde vod-dienst in Nederland. De inkomsten door abonnementen of losse contentaankopen bij Videoland, NLZiet, Kijk, NPO Plus en RTLXL zijn verwaarloosbaar. De 2.0 beweging waar jij het over hebt betalen liever niet voor content. Ook niet van Blendle..
Avatar

Wilco

(23 april 2017, 10:19)
Het idee blijft niet verkeerd, een hub voor statische content van verschillende partijen. Maar juist de leveranciers van content zijn erbij gebaat hun authenticiteit te bewaken en met de content zelf hun publiek te binden. Hoewel het blog wat zuur overkomt, is het wel een realistisch scenario. Tenzij Blendle het publiek snel massaal weet te binden en dat het daardoor voor publisher een onderdeel van de financiële lifeline wordt.
Avatar

Support RO

(25 april 2017, 22:11)
Wij van Reporters Online (dat kan dus ja, als journalist je eigen stukken op Blendle zetten) zijn nog druk op zoek naar die staatssubsidie die we hebben ontvangen, maar in de tussentijd: dit soort disruptieve bedrijfsmodellen hebben minimaal een jaar of vijf nodig, en meestal meer (bij Spotify loopt ook na tien jaar het geld er nog aan alle kanten uit). Ze moeten bovendien wereldwijd aanslaan. Succes nimmer verzekerd. Maar het lijkt me tamelijk zonneklaar dat de lezer van de toekomst een eigen keuze wil kunnen maken uit een zo compleet mogelijk aanbod van leuke stukkies. Zie muziek, zie films, zie games. Hoeft niet compleet te zijn, als je maar meer hebt dan de rest. Of de NRC weggaat of dat de Persgroep geen hele edities meer wil verkopen en Topics een zet geeft doet er dus niet zo veel toe - zolang je maar wereldwijd aanslaat, of iets dat lijkt op wereldwijd. Concurrentie is er heden niet echt (meer, kan altijd komen natuurlijk), dus daar zal het niet aan liggen.
Avatar

Jim

(26 april 2017, 8:34)
Een zeepbel loopt niet leeg, maar spat uiteen. Be good and then tell others that they suck, Richard.
Avatar

Simone

(26 april 2017, 11:44)
Ik weet niet in hoeverre dit artikel stemmingsmakerij is of dat dit keiharde feiten zijn, ik heb mij niet ingelezen in de 'Blendle-business'.
Maar mocht het wel zo zijn dan hoop ik dat Blendle een manier vindt om deze negatieve fase te overleven.
Ik ben namelijk ook een tevreden Blendle gebruiker en groot voorstander van dit soot concepten; betalen wat je gebruikt, of in dit geval leest.
Avatar

Bo

(27 april 2017, 8:05)
Gebakken lucht met div zakkenvullers aan het roer met DWD als platform om nieuwtjes aan het publiek voor te schotelen , nieuws is er overal te vinden, je moet het wel zelf zoeken, kleine moeite waar geen prijs aan zit, er is geen artikel dat niet gratis is terug te vinden op het internet.
Avatar

Christian

(28 april 2017, 14:24)
Liefde maakt blind; blendle is voor de consument een prachtig platform, maar we hoeven het natuurlijk niet heilig te verklaren. Een goede startup valt niet om doordat iemand eindelijk ns een kritisch stukje schrijft. Laten we ook blij zijn dat we in Nederland nog kritisch mógen zijn!

Vandaag werd bekend dat het hoofd van Blendle redactie opstapt. Geeft wel aan dat het daar rommelt.. https://www.villamedia.nl/artikel/joosten-weg-bij-blendle
Avatar

Anonymous

(28 april 2017, 22:07)
Fake news. Met een zure persoonlijke toon.
Avatar

Fred

(29 april 2017, 3:38)
Goed stuk. Blendle is een goedkope en slimme marketingstunt van Klöpping en Blankesteijn, met veel media-aandacht van de naïeve en volgzame (redactie) van DWDD en Mathijs van Nieuwkerk. Zeepbel om miljoenen subsidie binnen te halen en gedoemd te mislukken..
Avatar

Charles Bronson

(2 augustus 2017, 12:30)
http://internet-providers-belgie.be
Negatief artikel, maar met een kern van waarheid. Ik denk dat blendle 2017 nauwelijks gaat overleven
Avatar

anoniem

(28 augustus 2017, 14:57)
Het is erg moeilijk om in Nederland een succesvol journalistiek platform van de grond te krijgen. Daar heb je alle hulp (investeerders, subsidie, DWDD) hard bij nodig.. tenminste zolang je de boel achter een paywall stopt zoals Blendle. Het artikel van Richard is gewoon eerlijk en kritisch, hij snapt hoe het werkt in de Platform-Industrie. Dat doet verder niets af aan Blendle, het is een knappe prestatie. Toevallig weet ik dat er een andere Nederlandse start-up bezig is om een nog veel radicalere aanpak te kiezen. Een volledig gratis digitale kwaliteitskrant die je naar eigen smaak kan samenstellen, geen redactie zal hebben en die journalisten tot max. 1 euro per woord gaan betalen. En zo nog wat meer nooit geziene bijzonderheden bij een digitale krant. Het zit echt geniaal in elkaar. Bijzonderheden waar ook de adverteerders van zullen watertanden want het is volledig sales driven. Dat wordt beter dan nu.nl en goedkoper dan Blendle, de correspondent e.a.
Avatar

dikkie dik dik

(11 september 2017, 19:27)
http://best-bank-in-germany.de/
Interessant stuk.. ik ben benieuwd of Blendle de zomer überhaupt gaat overleven want het wordt steeds lastiger om mensen voor kwaliteits journalistiek te laten betalen...

Gerelateerde items Blendle Alexander Klöpping Marten Blankesteijn

Meer in channel PR & Reputatie

Van onze partners

Whitepapers

Blijf op de hoogte


Populaire blogs