PR & Reputatie

21% van consumenten vindt dat bedrijven positieve bijdrage aan maatschappij leveren

Redactie | 11 oktober 2017, 9:20

72% van hen vindt dat bedrijven dit echt wel zouden moeten doen

Uit Dossier Duurzaam 2017 blijkt dat bijna driekwart van de consumenten het belangrijk vindt dat bedrijven een positieve bijdrage leveren aan de maatschappij, milieu en het welzijn van mensen. Maar 21 procent vindt dat bedrijven dit ook echt doen.

De consument hecht weliswaar meer waarde aan duurzaamheid, maar is ook kritisch naar bedrijven: 70 procent vindt dat bedrijven lang niet altijd eerlijk communiceren over duurzaamheid en MVO en 39 procent wantrouwt claims over duurzaamheid of MVO.

62 procent vindt dat bedrijven alleen maar bezig zijn met het maken van winst. 

Consumenten staan steeds meer open staan voor duurzaamheid en het wantrouwen neemt af. Zo let bijna de helft van de Nederlandse consumenten (48 procent) bij de aanschaf van producten of diensten op duurzaamheid.

Een aandeel dat tot 2013 telkens rond de 30 procent lag en daarna geleidelijk is gestegen. Ook het vertrouwen in merken neemt toe wanneer deze maatschappelijk verantwoord ondernemen (46 procent in 2016 en 50 procent in 2017).

Dierenwelzijn

Een andere stijgende trend volgens de onderzoekers is de toenemende aandacht voor dierenwelzijn (36 procent in 2015, 41 procent in 2016 en 45 procent in 2017).

Daarnaast is 32 procent bereid extra te betalen voor duurzame producten, in 2016 was dit nog 29 procent.

Te weinig communicatie

Gemiddeld vinden consumenten dat bedrijven te weinig over duurzaamheid communiceren: 41 procent ziet hier te weinig over, terwijl 29 procent aangeeft dat bedrijven te veel communiceren. Van de consumenten die positief tegenover MVO staan, vindt zelfs meer dan de helft dat bedrijven onvoldoende communiceren.

Er moet wel worden opgepast met de wijze waarop bedrijven dat doen, er is een toename in consumenten dat zoveel reclame over duurzaamheid ziet, dat ze er genoeg van krijgen (van 32 procent naar 36 procent).

Volgens de onderzoekers heeft de consument een beperkt kennisniveau. 46 procent van de consumenten kan een voorbeeld noemen van een bedrijf dat echt actief is in duurzaam of maatschappelijk verantwoord ondernemen. Het duurzame imago wordt vaak gebaseerd op een algemeen gevoel dat consumenten bij een bepaald bedrijf hebben.

Dossier Duurzaam (een multiclient-onderzoek van GfK en b-open) loopt sinds 2008. Het onderzoek is uitgevoerd onder 2.700 consumenten

Beeld: talsen / 123RF Stockfoto

Over de auteur

Reacties op dit artikel (0)

Comment author avatar

Gerelateerde items Dossier Duurzaam

Meer in channel PR & Reputatie

Van onze partners

Whitepapers

Blijf op de hoogte


Adfo Events

Populaire blogs