PR & Reputatie

43 merken en retailers scharen zich achter Nationale Week Zonder Vlees

Roderick Mirande, redactie | 10 januari 2018, 14:15

Het initiatief komt van ‘De Hippe Vegetariër’. Veel vegamerken haken aan, maar Unox ook.

Van 5 tot 11 maart vindt de Nationale Week Zonder Vlees plaats in Nederland. Dat is voor de eerste keer, de intentie is om het evenement jaarlijks te laten terugkeren. Het initiatief komt van Isabel Boerdam, verantwoordelijk voor het blog en boek De Hippe Vegetariër. Zij wil Nederland bewust maken van de positieve impact van minder vlees eten. ‘En ik wil laten zien hoe gemakkelijk dit eigenlijk kan zijn.’

Het lukte Boerdam om een hele rits merken achter het initiatief te krijgen, 43 in totaal. Het gaat vooral om foodmerken en retailers. Daarnaast zijn er enkele nonfoodmerken die het evenement onderschrijven. De volgende retailers doen mee:

  • Albert Heijn
  • Deen
  • Ekoplaza
  • Natuurwinkel
  • Oil & Vinegar
  • Shell (tankshops)
  • Spar
  • Willem & Drees (maaltijdboxen)
  • Sodexo (bedrijfscatering)

Opvallende afwezigen in het rijtje zijn Jumbo, Lidl en Plus.

Bonen en tofu
De meeste A-merken die zich achter de Week zonder Vlees scharen, verkopen producten zonder vlees, of zelfs specifiek vegetarische producten. Dat zijn:

  • Becel
  • BioToday
  • Bolletje
  • Bonduelle
  • Garden Gourmet (voorheen Tivall)
  • Goodbite
  • Grand'Italia
  • HAK
  • Iglo
  • Lassie Rijst
  • Love Beets
  • Maza
  • OLIJCK
  • Peak’s Free From
  • Professor Grunschnabel
  • Purple Beehive
  • Quorn
  • Smaakt
  • SoFine Foods
  • Veann
  • Vivera
De grote onverwachte afwezige in dit rijtje is De Vegetarische Slager. Lees hier de verklaring van mede-oprichter Niko Koffeman waarom het merk schittert door afwezigheid.

 

Gehackt
Wat betreft A-merken die (ook) vlees verwerken, sieren zowel Unox als Struik het rijtje. Unox ging vorig jaar al de samenwerking aan met De Vegetarische Slager met onder meer het duo-branding-product Vegetarische Gehackt Balletjes in Satésaus.

Pakjes en poeders
Verder valt op dat kruidenmixmerken Knorr (Unilever) en Maggi (Nestlé) meedoen met de Week zonder Vlees. Beide merken zijn actief met het terugbrengen van de hoeveelheid vlees in de recepturen (ten faveure van de hoeveelheid groente) en komen zelfs met kruidenmixen voor vegetarische maaltijden. Dat geldt overigens ook voor Honig (Kraft Heinz), maar dat merk ontbreekt bij de vleesloze week.

En verder
Overige merken en organisaties die de Week zonder Vlees steunen, zijn Eosta, Green Protein Alliance, Peulvruchten.nl, Moonen packaging, Nuts about Nature, Oesterzwammen Vereniging, Philips, Vegetariërsbond, Verse Oogst en Vezet.

Collectief
Boerdam zegt het belangrijk te vinden dat de Nationale Week Zonder Vlees een niet-commercieel initiatief is met een duidelijke focus op het doel en de boodschap. Ze zegt: ‘Daarom heb ik ervoor gekozen niet enkele grote sponsoren aan te trekken, maar 50 mooie foodbedrijven te vragen om een bijdrage. Op deze manier kon ik een effectieve, collectief gedragen campagne ontwikkelen.’

Iedereen die zich vóór 23 februari inschrijft op weekzondervlees.nl ontvangt gratis én op tijd het Week Zonder Vlees-magazine thuis op de deurmat. Inschrijven is nu mogelijk!

Over de auteur

Roderick Mirande
Redacteur Merk & Strategie Lees meer over Roderick Mirande

Reacties op dit artikel (2)

Comment author avatar
Avatar

Lenny

(11 januari 2018, 21:45)
Ik ben wel benieuwd wat dan de selectiemethode voor de "mooie foodbedrijven" is geweest, want ik zie de logica in die lijst helemaal niet...
Avatar

Jeroen

(12 januari 2018, 11:19)
Inderdaad, Lassie Rijst is toch altijd vegetarisch?

Meer in channel PR & Reputatie

Van onze partners

Whitepapers

Blijf op de hoogte


Adfo Events

Populaire blogs