PR & Reputatie

Albert Heijn moet zich schamen van Antoinette Hertsenberg, maar Albert Heijn schaamt zich niet

Roderick Mirande, redactie | 5 december 2017, 11:35

In plaats van ‘deemoedig’ te zijn over de Loden Leeuw, komt Albert Heijn met een filmpje met een dikke knipoog.

Het is altijd al de kunst geweest om een Loden Leeuw met enige fierheid in ontvangst te nemen, maar Albert Heijn weet van de Leeuw een geuzentrofee te maken. Vrijdag riep Davy, de ‘Buik Billen Bonus-hunk’ namens Albert Heijn al actief op om op hem te stemmen. Nu heeft Albert Heijn al dit ‘dankfilmpje’ live staan:

Purpose
Albert Heijn geeft aan het Loden-Leeuw-succes ook nog een betekenisvolle draai. Aan het eind van het filmpje wordt de Buik Billen Bonus-kalender aangeboden (‘Wil je het hele jaar naar me kijken? Bestel dan mijn kalender op Appietoday.nl’). De opbrengst van die kalender gaat naar het Jeugdsportfonds.

Hartstikke leuk!
Antoinette Hertsenberg
van Radar, de initiatiefnemer van de Loden Leeuw, is zichtbaar gefrustreerd over zoveel vrolijkheid. Zij vindt dat de prijs ‘met gepaste deemoedigheid’ in ontvangst genomen dient te worden. Hertsenberg: ‘En toch misschien ook wel een beetje schaamte, want zo is die wel bedoeld.’ Maar Davy, die namens Albert Heijn de prijs in ontvangst nam, heet Hertsenberg van harte welkom en zegt: ‘Hartstikke leuk!’

‘Nou, leuk… leuk’, moppert Hertsenberg, ‘het blijft een prijs voor de meest irritante reclame, dus mensen vinden je irritant.’ Davy relativeert de schande: ‘Maar het is wel veel bekeken, dus ik heb veel mensen kunnen inspireren om met fitheid bezig te kunnen zijn. Dat vind ik het allerbelangrijkste.’ Hertsenberg wordt nu vilein: ‘Weet je wat kijkers schrijven? We willen meneer Piekema terug.’ Davy: ‘Okay.’


Davy oefent met de Loden Leeuw

Strijden om Lood
Het lijkt Hertsenberg geen punten op te leveren. De reacties op de site van Radar zelf zijn eerder anti-Hertsenberg dan anti Albert Heijn: ‘De meest irritante presentatrice Antoinette Hertsenberg met stip!!! Twee Loden Leeuwen.’ Een ander zegt: ‘Wat een slijmbal die Antoinette! Zij had zelf die Loden Leeuw wel kunnen houden. Wat een vreselijk irritante uitreiking.’ Iemand benoemt zelfs letterlijk het ‘geuzengehalte’ van de Loden Leeuw: ‘Buik, billen, bonus en een lekker stel hersenen heeft ie! Prachtig... Volgend jaar wordt er gestreden om de Loden Leeuw haha.’

Ook op twitter zijn mensen eerder kritisch naar de Hertsenberg met haar Loden Leeuw, dan naar Albert Heijn. De Radar-presentatrice wordt uitgeroepen tot Zuurpruim van de Week:

 

 

Ook op twitter wordt gerefereerd aan de gedachte dat de Loden Leeuw misschien wel eens zou kunnen uitgroeien tot een gewilde prijs:

 

 

In ieder geval valt het mensen op dat Hertsenberg het moeilijk vindt om haar eigen voorkeuren voor zich te houden:

 

 

Ergernis aan pragmatisme
Die eigen voorkeur, die persoonlijke irritatie bij Hertsenberg komt deels voort uit het feit dat ze niet door een ‘echte’ woordvoerder te woord wordt gestaan. Misschien dat ze daarom haar afkeuring van Albert Heijns pragmatisme niet voor zich kan houden. Radar nam woensdag contact op met Albert Heijn om te melden dat het de Loden Leeuw waarschijnlijk ging winnen. De supermarkt trok het initiatief naar zich toe door op vrijdag zélf de consument op te roepen om op Davy te stemmen. ‘Is dat niet flauw?’, vraagt Hertsenberg. Davy riposteert handig: ‘Ik ben wel een sportman, dus als ik ergens aan meedoe, wil ik wel winnen.’


Nóg een knipoog. Geen kalender met schaarsgeklede dames, maar met de gespierde Davy van Albert Heijn

BAM! Plaagstootje
Als ultieme plaagstoot informeert Davy of de Loden Leeuw wel goed zwaar is. Uiteraard, het is immers een loden leeuw, zegt Hertsenberg: ‘Dus ook hier kan ik goede oefeningen mee doen.’

Over de auteur

Roderick Mirande
Redacteur Merk & Strategie Lees meer over Roderick Mirande

Reacties op dit artikel (17)

Comment author avatar
Avatar

Boeng bigi Tollie

(5 december 2017, 12:43)
Toch heeft Antoinette Hertsenberg een punt. Het zegt ook wat over degenen die iets dat ter afkeuring bedoeld is gaan "relativeren" en er dan een "positieve" draai aan geven en daarmee voorbij gaan aan hetgeen er juist bedoeld wordt. Gevoel voor humor wil niet zeggen een bord voor de kop hebben.
Avatar

Robert Schaal

(5 december 2017, 13:07)
Het effect van de Loden Leeuw is uitgewerkt! Ook voorgangers van AH gebruikten het al als geuzennaam. Los hiervan is het een gedateerd concept dat ook niet meer past bij deze tijd waarin mensen - bijvoorbeeld via social media - elkaar en bedrijven zelf corrigeren. Als Radar slim is, accepteren ze dat en stoppen ze er nu mee.
Avatar

Rick van Geel

(5 december 2017, 13:48)
Sterke reactie van AH; die Loden Leeuw is toch ook niet meer van deze tijd en serieus te nemen. Alsof je als merk of bedrijf 'verplicht' om voor de TV kijker geen irritante commercial te maken. Als jouw commercial toevallig (of niet) toch irritant wordt gevonden, dan moet je daar voor boeten en komt mevrouw Hertsenberg je langs de meetlat der goede smaak leggen en betuttelend toespreken. De strategie van AH toont aan dat zij over meer humor en zelfspot beschikken dan Radar en mevrouw Hertsenberg. Nogal misplaatste arrogantie dat Radar/De Loden Leeuw zich niet serieus genomen voelt.
Avatar

Martin Mol

(5 december 2017, 21:12)
Draaikont Hertsenberg. Bij Ali B is ze poeslief en zegt ze zelfs: het was niet mijn persoonlijke keus....
Avatar

Mattias Schut

(6 december 2017, 0:14)
http://www.cccp.nl
Ik vind dit een grootste reactie van Albert Hein. Het toont dat zij echt snappen hoe je online met mensen moet communiceren.
Avatar

Anonymous

(6 december 2017, 5:13)
Sorry hoor, maar ik heb die Antoinette Hertsenberg altijd al een domme muts gevonden die buiten de werkelijkheid staat!
Avatar

Martin de Munnik

(6 december 2017, 7:57)
Ja, hele slimme actie van AH. Aanval is de beste verdediging. Neemt niet weg dat duizenden hersenscans laten zien dat irritante reclame niet werkt. Zou graag de cijfers vergelijken van deze bonus-actie vs hamsters vs Piekema & friends.
Avatar

Ah ellende

(6 december 2017, 9:25)
Naast de fantasievrije, van een idee-ontdane reclame van AH wordt televisiekijkend Nederland dagelijks mishandeld door een grote hoeveelheid slechte, humor- of lefloze reclame. De Loden Leeuw mag dan wat gedateerd zijn, het is goed dat er iig een signaal is dat men gek wordt van dit soort treurige uitingen. Men zou hoogstens de Loden Leeuw nieuw leven in moeten blazen. Wat ook geldt voor de Gouden Leeuw. Want het verschil in kwaliteit is vaak miniem.
Avatar

MeMo² Amsterdam

(6 december 2017, 10:14)
http://www.memo2.nl
Is het profiel van de stemmers eigenlijk bekend? Want er wordt gesproken over de irritantste reclame van Nederland, maar daar kan nauwelijks sprake van zijn. Het TrosRadar bereik, en de stemmers daaruit, zullen voor een groot deel oude mannen zijn (doet mij sterk vermoeden). Veel minder jonge talentvolle vrouwen, hoger opgeleiden of progressieve allochtonen. Dan krijg je deels zo'n uitslag. Niet erg, maar wees daarover transparant. Geef meer reflectie over de stemmers zelf.

Persoonlijk ben ik van mening dat beide reclames vooral zijn gericht op jongere doelgroepen, millennials, de consument-segmenten van de toekomst.

Ik denk dat de stemmers vooral buiten die doelgroep met een flinke 'bias' naar oudere Nederlanders. Die vinden deze reclames (niet alleen AH maar vooral ook de overlijdensrisico verzekering) persoonlijk minder aansprekend. Dat verklaart deels het resultaat.
Avatar

Ron

(7 december 2017, 14:13)
Met een gigantische snelheid gaan oude concepten ter ziele.
Inderdaad is de Loden Leeuw vervangen door de sociale media. Het is niet meer van nu.
Het komt oubollig over. Bovendien zijn de meningen zeer divers.
Avatar

Anonymous

(8 december 2017, 14:28)
Gezien de enorme hoeveelheid reclame die tv-kijkers over zich heen uitgebraakt krijgen, blijft de Loden Leeuw uitermate waardevol. Veel bedrijven, waaronder ook Albert Heijn, menen in hun arrogantie zich in de reclame alles maar te kunnen permitteren en vinden dat de tv-kijker hun onbeschoftheden maar willoos moet ondergaan. Met de Loden Leeuw slaat de kijker terug. Figuren als Dick Boer die de Loden Leeuw krijgen, staan te kijk als a-sociale en incompetente prutsers, wat ze gezien hun manier van reclame maken ook zijn. En als Dick Boer/Albert Heijn al niet eens in staat is op een maatschappelijk aanvaardbare manier reclame te maken, hoe zit het dan met kwaliteit en service in de door hem bestuurde supermarkten? Ik vrees het ergste en ga maar liever naar een ander.
Avatar

GehoordWorden

(8 december 2017, 20:06)
Het niet voor niets dat binnen bedrijven deze persoon mevr. Heksenberg wordt genoemd :p
Avatar

Bram van der Hartog

(9 december 2017, 8:59)
Antoinette van Hertsenberg denkt dat ze een soort Linda de mol is. Maar kan iemand dit inmiddels stoffige fossiel even uitleggen dat het niet uitmaakt welke presentator je voor dit programma zet, de bejaarde doelgroep heeft de tv toch wel aanstaan (op niveau 100). Dit belijdend lidmaat van de zevendedagsadventisten is inmiddels zó out of touch, dat het eigenlijk wel een beetje zielig is. Stapje terug Antoinette? Alsjeblieft?
Avatar

Helmer Molenaar

(11 december 2017, 11:38)
De loden leeuw is natuurlijk net zo relatief als een gouden leeuw.
De laatste worden steeds minder serieus genomen, dus waarom zouden we eerstgenoemde dan wel serieus nemen?

Gerelateerde items Loden Leeuw Albert Heijn Antoinette Hertsenberg

Meer in channel PR & Reputatie

Van onze partners

Whitepapers

Blijf op de hoogte


Adfo Events

Populaire blogs