PR & Reputatie

Almere doet alsof PR-folder Floriade van de lokale krant is, maar die weet van niks

Jasper Mulder, redactie | 1 december 2017, 13:19

Almere Deze Week woedend over uitgave van gemeente en Floriade

De Floriade en de gemeente Almere hebben een promotiekrant uitgegeven als ‘special van de lokale krant Almere Deze Week’. Bovenaan staan het logo en de merknaam van de Almeerse krant. Maar die wist nergens van en is ‘verbijsterd’.

De lokale huis-aan-huiskrant heeft inmiddels op zijn website en bericht geplaatst met de kop: ‘Floriadekrant NIET van Almere DEZE WEEK.

Hoofdredacteur Robert Mienstra vindt dat de gemeente en Floriade misbruik hebben gemaakt van het logo en de goede journalistieke naam van de krant.

Mienstra: ‘Nu staan we als krant voor een voldongen feit en moet de redactie aan het werk om de Almeerders ervan op de hoogte te stellen dat wij helemaal niets met de uitgave van de Floriade BV en de gemeente te maken hebben. Maar de imagoschade aan de krant is al aangericht.’

De fout is niet gemaakt bij de Floriade. Ilse Kaldenbach, voorlichter van de Floriade, zegt in een reactie op Almere Deze Week, dat ze wist dat er een uitgave zou komen, maar niet dat dit onder de noemer van het de Almeerse krant zou gebeuren.

De fout lag bij de gemeente. Woordvoerder Jeroen Oosterheert van Almere trekt het boetekleed aan en biedt excuses aan. Hij zegt dat hij er met Almere Deze Week probeert uit te komen. Oosterheert wijt de uitgave aan ‘een interne afstemmingsfout’.

Met de PR-uitgave voor de Floriade probeert Almere meer mensen warm te krijgen voor het evenement dat in 2022 gehouden moet worden.

Dat is hard nodig, want uit een enquête blijkt dat 87 procent van de inwoners van Almere tegen is. Ze zijn vooral bezorgd over de kosten van ruim 95 miljoen euro.

De vorige voorlichter van de Floriade vertrok vorige maand, met een nogal bijzonder argument. Peter Smit werd begin deze zomer ingehuurd door de gemeente Almere, maar maakte zich na enkele maanden alweer uit de voeten, want ‘het andere werk is leuker dan de Floriade’.

 

Over de auteur

Jasper Mulder
Journalist voor CommunicatieOnline, MarketingOnline, Adformatie.nl en de bijbehorende magazines. Lees meer over Jasper Mulder

Reacties op dit artikel (2)

Comment author avatar
Avatar

Henjo Guitjens

(1 december 2017, 14:10)
Dit is wel erg dom. En dat terwijl de Gemeente zich geen fouten rondom communicatie over de Floriade kan veroorloven. Je vraagt je af hoe daar dat afstemmingsproces dan is geregeld.
Avatar

Alphons Rommelse

(2 december 2017, 17:14)
Dat de gemeente Almere een grote fout heeft gemaakt, moge duidelijk zijn en heeft ze ook ruiterlijk toegegeven. Wat jammer is dat CommunicatieOnline zelf ook onzorgvuldig is. Zo was de uitkomst van de enquête niet dat 87% van de Almeerders tegen de Floriade is. Dat getal is wel hoog, zo rond de 60 procent, maar 87% maakt zich zorgen over de Floriade en 89% daarvan over de kosten. Dat is dus wel wat anders dan dat 87% tegen is.

Gerelateerde items Floriade Almere Almere Deze Week

Meer in channel PR & Reputatie

Van onze partners

Whitepapers

Blijf op de hoogte


Adfo Events

Populaire blogs