PR & Reputatie

Dennis Agusi, Philips: ‘Bereik is oninteressant, het gaat om wat er gebéurt’

Rocco Mooij, redactie | 1 november 2017, 10:56

‘Communicatieprofessionals kunnen van marketeers wat leren’

Dennus Agusi is een van de sprekers op het Communicatiecongres 2017. Dit artikel werd gepubliceerd in oktober 2017. 

‘Maak kennis met de vernieuwers’ is dit jaar het thema van Het Communicatie Congres. Als er íemand in aanmerking komt voor het predicaat ‘vernieuwer’, dan is het Dennis Agusi, een van de sprekers. Zijn standpunt over het vak: als het om resultaatgerichtheid gaat, zou wat meer analytisch geen kwaad kunnen.

Talent

Kenners weten wie Dennis Agusi is. Twee jaar geleden werd hij genomineerd als Communicatietalent van het Jaar. Geen wonder, want hij was voor zijn dertigste al global senior digital communications manager bij Philips en is in die functie belast met het managen en optimaliseren van de verschillende communicatiechannels binnen het concern.

Dennis Agusi is global senior digital communications manager bij Philips en deelt zijn kennis op Het Communicatie Congres van 14 november.

 

Megaklus

De afgelopen drie jaar rondde Agusi een megaklus af. Als teamleider en communitymanager was hij verantwoordelijk voor de gefaseerde transitie naar één nieuw global intranet voor de medewerkers van het concern. Dat was meer dan kappen in dor – en hier en daar ook levend – hout.

123.000 pagina’s

Even wat cijfers: vóór die operatie waren er binnen Philips 900 stand alone intranetpagina’s operationeel. In totaal waren er 123.000 intranetpages. Daarvoor waren ruim 2.600 contentmanagers wereldwijd verantwoordelijk. Inmiddels is er één global intranet en zijn er niet meer dan 5.000 pagina’s. Van 123.000 naar 5.000. Dat noem je nog eens de zolder opruimen.

Tags en topics

Belangrijkste verandering ten opzichte van het oude intranet is de zoekstructuur; van een navigation based intranet naar een systeem waarbij met tags en topics gewerkt wordt. De informatie binnen het concern wordt overzichtelijk ondergebracht en vastgelegd in een (beperkt) aantal onderwerpen, wat het zoeken enorm vergemakkelijkt.

Google

Volgens Agusi is het in zekere zin vergelijkbaar met de manier waarop gebruikers op Google zoeken. Aan de voorkant krijgt elke medewerker van Philips zijn eigen gepersonaliseerde homepage, gebaseerd op zijn persoonlijke profiel. Nieuws en relevante informatie komt op die manier ‘vanzelf’ binnen. En lang zoeken hoeft niet meer. Resultaat: beter geïnformeerde en betrokkener medewerkers. Bovendien scheelt het snelle zoeken veel tijd. Moesten medewerkers in het oude systeem hun concernnieuws via vijf verschillende intranetten vergaren, nu is dat er nog één.

Informatiebos

Voorwaarde voor de transitie was dus wel dat er flink moest worden gekapt in het informatiebos. In een blog op zijn LinkedInpagina vergelijkt Agusi de operatie met het opruimen van een ‘messy room’. Het verschil: in plaats van een grote schoonmaak werd er in feite werd er een geheel nieuwe kamer ingericht. De basisregels die hij daarin noemt om de content te migreren en op te ruimen, zonder dat er belangrijke informatie verloren gaat, zijn food for thought voor iedereen die binnen zijn organisatie het intranet revitaliseert.

Online marketing

Het aardige van Agusi is dat hij twee, of misschien zelfs drie disciplines met elkaar verenigt. Zijn kennis van interne communicatie en verandertrajecten koppelt hij vrij moeiteloos aan meer technische knowhow. Daarnaast gebruikt hij technieken van online marketing om zijn doel te bereiken. Dat laatste speelt met name in de huidige fase.

Subject header

Nu het intranet is gestroomlijnd, is het Agusi’s volgende uitdaging om het gebruik van de communicatiekanalen binnen Philips verder te optimaliseren. Daarbij gaat het primair over de vraag wat de conversie is van de verschillende kanalen. Aan iedere persoonlijke pagina van een medewerker zijn (sociale) media gekoppeld. Welke daarvan werkt voor een specifieke doelgroep of boodschap nu het best? De message van de ceo via de e-mail – hoe vaak wordt die geopend? Wordt de boodschap gelezen? Wanneer wordt er op een link in een e-mail geklikt? Helpt het als je met thumbnails werkt? Welke subject header werkt, welke niet?

Mijn verhaal

Agusi: ‘We meten al onze communicatie-inspanningen volgens vier criteria: reach, engage, action en conversion. De eerste drie zijn voorwaarden voor je eigenlijke doel. Je wilt dat er iets gebeurt met je boodschap. Dat meten van inspanningen is natuurlijk een bekend principe uit de marketing. Marketeers zijn veel gerichter bezig met conversie. Het wordt hoog tijd wordt dat communicatieprofessionals dat ook veel meer gaan doen. Niet “hoera we hebben zoveel mensen bereikt”, maar: “doen ze ook iets met mijn verhaal?”. Dat analytische en resultaatgerichte: daarin kunnen we nog veel leren.’

Dennis Agusi is global senior digital communications manager bij Philips en deelt zijn kennis op Het Communicatie Congres van 14 november.

Over de auteur

Rocco Mooij
Extern adviseur voor het domein Communicatie Adfo Groep, Lees meer over Rocco Mooij

Reacties op dit artikel (1)

Comment author avatar
Avatar

Gerben Busch

(6 oktober 2017, 9:07)
Goed om te lezen dat Philips het intranet omarmt. Het begrip 'intranet' lijkt nog steeds besmet. Omdat het niet zou werken. Dat laatste is de consequentie als je niet nadenkt over je strategie, user experience en visual design. Zaken die organisaties doorgaans wel belangrijk vinden in hun B2B of B2C website. Een goed intranet kan je als internationale speler slagvaardiger maken en je veel kosten besparen.

Gerelateerde items Philips Dennis Agusi #commgres17

Meer in channel PR & Reputatie

Van onze partners

Whitepapers

Blijf op de hoogte


Adfo Events

Populaire blogs