PR & Reputatie

Dit zijn de 4 beste maatschappelijke PR-cases van het jaar

, redactie | 10 juni 2015, 8:00

Kies een winnaar voor de Dutch PR MVO-Award

De jury van de Dutch PR Awards heeft projecten genomineerd als voor de beste maatschappelijk PR-case van het afgelopen jaar.  Wat vindt beste idee met heldere maatschappelijke relevantie van deze 4? Iedereen mag eenmaal meestemmen, klik daarvoor . Dat kan tot en met 30 juni 2015. Het aantal ontvangen stemmen weegt mee, hoewel ze niet de doorslag geeft. De vakjury wijst de definitieve winnaar aan op 2 juli 2015. De cases:

1. Huizenkoper helpt dakloze en koffiehuis

Stichting Volksbond Amsterdam en Skipintro

Het Koffiehuis van Stichting Volksbond Amsterdam biedt ruim 1500 dak- en thuislozen een warme ‘thuishaven’, of ze nu wel of niet uit Amsterdam komen en wel of niet de juiste papieren hebben. De stichting doet er alles aan om het koffiehuis open te houden en om te bouwen naar een sociale firma. Ze krijgt geen subsidie meer en de leden doen al het werk. Het Koffiehuis is 365 dagen per jaar open.

Er is een emotionele en financiële samenwerkingsconstructie bedacht waarmee de toekomst kan worden veiliggesteld. Amsterdamse huizenkopers kunnen gemakkelijk bijdragen. De dakloze en de huizenkoper, ze lijken 2 tegenpolen maar wat beiden verbindt is een verlangen naar een veilig dak boven je hoofd. Bij het ondertekenen van de koopakte kunnen huizenkopers 1/100.000-ste van het koopbedrag afstaan aan het koffiehuis. Onder het motto “geef 1/100.000-ste van je huis voor een thuis” verleiden we huizenkopers een gift te doen.

De verkopende partij, de Makelaars Vereniging Amsterdam (MVA) en het Amsterdams Juridisch Genootschap Notariële Vereniging werken (financieel) mee, een gebaar dat aanstaande huizenbezitters stimuleert hun – in dit geval bijna letterlijke – steentje bij te dragen. 

2. Jong talent in actie voor sociale innovaties in Amersfoort

Matchpoint en Urban Solutions

Dit najaar gaat Change Lab van start: de plek waar jong talent van Amersfoortse bedrijven, samen met ervaren ondernemers, actieve burgers en professionals van maatschappelijke instellingen, hun tanden zetten in het oplossen  van complexe maatschappelijke vraagstukken in de stad.

Change Lab is een mooi voorbeeld van hoe je in een stad alle aanwezige energie, kennis en ervaring kunt bundelen voor het creatief aanpakken van maatschappelijke uitdagingen. En hoe je jonge mensen al vroeg bewust kunt maken van het belang hiervan. Behalve dat de young professionals maatschappelijk relevante werk- en leerervaring opdoen, heeft dit tegelijkertijd invloed op hun persoonlijke ontwikkeling en breiden zij hun en horizon en professionele netwerk uit. Goed voor hen zelf, goed voor het bedrijf, goed voor de stad!

Urban Solutions gaat Matchpoint Betrokken Ondernemen helpen om bedrijven in de regio te overtuigen van de voordelen die het hen oplevert als zij hun medewerkers laten participeren in Change Lab. Bedrijven moeten Change Lab gaan zien als dé leergang die daadwerkelijk bijdraagt aan de ontwikkeling van talentvolle medewerkers, terwijl zij tegelijkertijd als bedrijf bijdragen aan een maatschappelijk betrokken klimaat .  Change Lab staat voor verandering in de stad, bij de bedrijven én bij de deelnemers. Die verandering gaan we in beeld brengen en voelbaar maken.

3. ‘Changing perspectives’:  omdenk-campagne rondom Parkinson en dans

Stichting Dance for Health en BRAND Communicatie

Mensen met Parkinson worden in campagnes en in de media neergezet als ‘patiënt’; hulpbehoevend en ons medelijden waard. De focus ligt op wat zij niet meer kunnen. Stichting Dance for Health gaat uit van wat mensen met Parkinson nog wèl kunnen en zet daarvoor de kracht van dans in. Al honderden mensen met Parkinson ondervinden de positieve effect van hun danslessen; ze schudden voor even hun ‘Parkinson-harnas’ af en zijn vol zelfvertrouwen. Time to spread the word!

Onze ‘omdenk’-campagne gaat uit van dat positieve en kiest daarmee voor een revolutionair andere benadering van een ziekte. We creëren awareness, niet alleen onder zorgprofessionals en patiënten, maar vooral ook onder het brede publiek. Hiervoor zetten we video, social media, free publicity en events in. De communicatiekracht van de campagne ligt in het enorme netwerk.

We brengen nog deze zomer dansers met Parkinson samen met professionele dansers van Nationaal Ballet in een bijzondere choreografie. De impact en schoonheid van die ontmoeting vangen we in een video. We veranderen – letterlijk – het perspectief. Tegelijkertijd bevat de video een internationale oproep aan mensen met Parkinson om mee te dansen in deze choreografie. We vertonen deze promotiefilm op zo veel mogelijk plekken, on- en offline. Alle betrokkenen zetten hun eigen social network in.

Wereldwijd wordt er gedanst en overal wordt dit gezien. Deze dansen worden allemaal opgenomen op video, die tot één geheel gemonteerd worden. Dit levert een indrukwekkende Global Dance Performance op. Die première is tijdens de Nederlandse Dansdagen in oktober 2015.

4. Mark Rutte verhuist naar achterkamer van naaiatelier

Mediaxplain* PR en Fairwork

Stichting FairWork bestrijdt moderne slavernij in Nederland en streeft naar het voorkomen van nieuwe slachtoffers. In een tijd waarin alles over ieders leven gedeeld wordt via sociale platformen, speelt de FairWorkcampagne in op deze transparantie. De sociale statusupdates van Facebook profielen worden plots  niet zo vrolijk. Dit om meer mensen bewust te maken van moderne slavernij in Nederland.

Iedereen beheert een Facebookprofiel op basis van wat zij belangrijk vinden om te delen, veelal leuke momenten. Ons leven moet er voor de buitenwereld goed uitzien. Maar hoe zou jouw Facebookprofiel ogen als de realiteit minder rooskleurig is? Bijvoorbeeld als je slachtoffer zou zijn van moderne slavernij? Met een druk op de knop vertaalt de FairWorkcampagne jouw profiel. Hoogstwaarschijnlijk was je dan namelijk 24/7 aan het werk in slechte arbeidsomstandigheden, zou je nooit iets leuks kunnen doen en zit je ‘gevangen’ in de situatie. Facebookers kunnen hun profiel aanpassen, bekijken en het resultaat delen. Het profiel transformeert compleet: een smoezelige profielfoto, versoberde  statusupdates en milestones over bijvoorbeeld een net afgeronde werkweek van 142 uur. 

Voorafgaand worden influencers benaderd om mee te werken en wordt een uitgebreide medialobby ingezet. Het aangepaste Facebookprofiel van Mark Rutte wordt verspreidt onder journalisten en influencers en geldt als beeld in een outdoorcampagne. Daarnaast wordt voorafgaand - en achteraf met resultaten - een persbericht gestuurd en worden er proactief human interest verhalen en interviews gepitcht. 

Concreet dienen tenminste 21.000 Facebookgebruikers te interacteren met de campagne; het aantal slachtoffers van moderne slavernij dat jaarlijks in Nederland wordt geschat.

 

 

Over de auteur

Journalist voor CommunicatieOnline, MarketingOnline, Adformatie.nl en de bijbehorende magazines. Lees meer over

Reacties op dit artikel (1)

Comment author avatar
Avatar

Hans van Dijk

(10 juni 2015, 12:46)
Even een aanvulling bij Case 1. Huizenkoper helpt dakloze en koffiehuis. Skipintro heeft het inschrijfgeld betaald, maar het idee is van een nogal toevallig clubje buurtgenoten: Hans van Rijs, Hans van Dijk, Xandra van Gelder, Zwier Veldhoen.

Gerelateerde items Mvo Dutch PR Awards

Meer in channel PR & Reputatie

Van onze partners

Whitepapers

Blijf op de hoogte


Adfo Events

Populaire blogs