PR & Reputatie

Dove heeft ‘veel spijt’ van advertentie waarin zwarte vrouw verandert in een witte

Redactie | 9 oktober 2017, 12:16

Cosmeticamerk opnieuw in fout

Dove heeft excuses aangeboden voor de Facebook-advertentie waarin een zwarte vrouw verandert in een witte vrouw. Het Unilever-merk heeft de advertentie verwijderd. 

In de Facebook-post was een gifje van drie seconden te zien van een zwarte vrouw die haar bruine T-shirt uittrekt om te veranderen in een witte vrouw. Deze trekt haar witte T-shirt uit waarna er een gekleurde vrouw tevoorschijn komt met een iets donkerder blouse aan.

De Facebook-post leidde tot de nodige beroering op sociale media, waarna Dove vrij snel besloot de advertentie offline te halen. 

Het is niet de eerste keer dat Dove onder vuur ligt voor een ‘racistische’ advertentie. In 2011 liet het drie vrouwen zien waarbij ook de suggestie werd gewekt dat blanker beter is. Ook die leidde tot heftige reacties.

 

Dove profileert zich probeert al meer dan tien jaar als merk dat er is voor mensen van verschillende leeftijd, gewicht en afkomst.

Over de auteur

Reacties op dit artikel (11)

Comment author avatar
Avatar

ineke tulp

(9 oktober 2017, 14:35)
Dit merk zou geboycot moeten worden .
Avatar

ineke Tulp

(9 oktober 2017, 14:37)
Dit merk zou geboycot moeten worden ,ook al hebben ze spijt dit had nooit mogen gebeuren ,blijkt uit het verleden dat ze niets hebben geleerd.
Avatar

Raymond L

(9 oktober 2017, 16:38)
Ehhh hadden we het laatst niet over diversiteit in de media. Dit is wel heel extreem. Maar even serieus, welke creative director bedenkt dit? Ik zou als Unilever toch wat vraagtekens plaatsen bij het reclame bureau!!
Avatar

Danny

(10 oktober 2017, 9:26)
En wat nu als het andersom was geweest??
Avatar

Raymond L

(10 oktober 2017, 9:39)
Danny, andersom zou net zo fout zijn geweest. Wat is de boodschap die Dove wilt geven? Humor???? Het voelde blijkbaar toch niet zo goed. Ik snap de relevantie niet, terecht dat ze het hebben verwijderd.
Avatar

Han

(10 oktober 2017, 15:53)
Danny. Als het andersom was geweest zou er geen haan naar kraaien. Maar zou natuurlijk net zo fout zijn geweest.

Ik geloof overigens niet zo in de spijt van Unilever. Voornamelijk van die eng bedachtzame marketeers met hun vizier strak gericht op de promotie-kalender. Doen niet zo heel veel bijzonders buiten de gebaande paden













Avatar

Anonymous

(10 oktober 2017, 16:57)
Als het andersom was geweest?
Dan zou het niet hetzelde zijn geweest. Historisch context en realiteit zijn totaal onvergelijkbaar.
Avatar

Arno Peperkoorn

(10 oktober 2017, 17:19)
was nog niet ingelogd. Vandaar de anonieme post. :-) .
Avatar

Danny

(11 oktober 2017, 13:30)
Ik zie het probleem van de commercial niet helemaal, is toch meer iets in de context van : een product voor alle huidtypen. Wat er op de fles staat is veel erger, normale tot donkere huid...
Avatar

Harry

(12 oktober 2017, 14:15)
De donkere vrouw veranderd in een lichte vrouw en deze verandert weer in een oosterse vrouw. Wat is daar mis mee? Het is juist een mooie metafoor dat het voor ieder huidtype goed is. Hebben jullie het wel helemaal gezien?

Gerelateerde items Dover Facebook

Meer in channel PR & Reputatie

Van onze partners

Whitepapers

Blijf op de hoogte


Adfo Events

Populaire blogs