PR & Reputatie

H&M maakt excuses voor zwart jongetje in 'coolste aap'-sweater

Redactie | 8 januari 2018, 17:43

Modeconcern verwijdert campagne-uiting na kritiek

H&M heeft zich verontschuldigd voor een Britse campagne waarin het zwart jongetje afbeeldde met een hoodie met de tekst: coolste aap in de jungle.

Dat ging veel mensen op sociale media te ver. H&M kreeg er flink van langs en boze Twitteraars noemden de advertentie  'beledigend', 'onverantwoordelijk' en 'racistisch'.

Het modeconcern moet bij nader inzien ook niet erg blij zijn geweest met de uiting. Een woordvoerster liet weten dat de campagne-uiting is verwijderd uit alle H & M-kanalen.  

'We we verontschuldigen ons bij iedereen die dit mogelijk heeft beledigd.'

 

 

Over de auteur

Reacties op dit artikel (12)

Comment author avatar
Avatar

Ellen

(8 januari 2018, 20:53)
Ik vind het juist positief dat H&M een donker jongetje niet associeert met een aap. Al die opstandelingen moeten zich schamen. Alsof je als donker jongetje geen trui met aap mag dragen. En roodharige kinderen geen kleding met vos? En kinderen met flaporen geen kleding met olifant erop? Doe toch normaal, denk ik dan.
Avatar

John

(8 januari 2018, 23:59)
Helemaal met Ellen eens.

De lange tenen brigade was weer eens op oorlogspad...
Avatar

Ron

(9 januari 2018, 13:43)
Gaan we nu het hele jaar zwarte piet discussies krijgen ? Ik vind dat het jongetje in deze ad niet belachelijk wordt gemaakt, maar H&M had to be safe misschien beter de hoodies van de modellen kunnen omwisselen ;-) Anyway, volgens mij zijn er grotere issues op deze planeet om je druk over te maken, maar de moraalridders kunnen weer even happy zijn.
Avatar

- -

(9 januari 2018, 16:12)
Helemaal met Ellen oneens.
Niet dat dat belangrijk is.
Maar ik denk dat je onderschat wat de lading is voor mensen die dit zien. Zij associëren dit jongetje niet met een aap. Zij associëren het beeld met een vergelijking waar ze jarenlang onder gebukt zijn gegaan.Dat historische besef, de context en het gebrek aan dat snappen door een H&M is kwalijk. Een diverse marketing team had dit , vermoed ik, wel en eerder begrepen. De geschiedenis en de onderdrukking van zwarte mensen is een zeer heftige. Dit vergelijken met roodharige jongetje en vossen... is dit niet begrijpen, willen begrijpen. Wat kan.
Lees bijvoorbeeld eens: "hallo witte mensen"van Anousha Nzume of "Witte Onschuld"van Gloria Wekker. Inzichtelijke boeken die je wellicht een andere kijk op deze case kunnen geven.
Fijne dag, groet Arno Peperkoorn.
Avatar

Mienke

(9 januari 2018, 17:46)
Het zijn naar mijn idee mensen zoals Arno Peperkoorn die de discussie levend houden, en zelfs voeden. Ik KIJK nieteens naar de huidskleur van die jongen, het zou nieteens in mij OP komen

'Historisch besef' is een akelig woord dat de discussie levendig houdt
Arno, Als je discussie zoekt, ga je die zelf wel vinden
Avatar

lMC

(9 januari 2018, 23:22)
Ik ben van Afrikaans afkomst , ik moest heel hard om lachen niet omdat jongetje truie aan heeft met tekst appe der op . Maar meer omdat dit weer een reden is voor donkeren mensen is om te klagen ... onderscheidt tekst van kind ..
donker mensen stop A.u.B met slachtoffer te spelen het is maar tekst
Avatar

- -

(10 januari 2018, 10:45)
Wat zou mijn belang zijn van een discussie als deze levend te houden Mienke? Wat ga ik daar mee opschieten? Even naast het feit dat jij op mij reageert en eigenlijk als zodanig een discussie levendig houdt.
Het draait niet om jou.Het draait niet om mij.
Het is niet aan hen die niet beledigd zijn om te bepalen of iets wel of niet een belediging is. Zo werkt dat gewoon niet.
Verplaats je eens in de ander. Laat het niet om jezelf draaien. Maar luister gewoon eens.

En hoe is historisch besef een akelig woord? Zowel besef en bewustzijn als de geschiedenis zijn de reden waarom er dit soort discussies zijn.
Maar goed, wellicht heb je zin eens een kop koffie te drinken. Hebben we het er eens over.
Deur altijd open. En koffie altijd warm. Mooie dag!

Groet
Arno Peperkoorn
Avatar

Stephan Alspeer

(10 januari 2018, 12:38)
Ik hoop dat ze ingaan op je aanbod Arno!

Ik voel persoonlijk voel niet aangesproken
Het raakt wel iets anders en dat is in hoeverre onze industrie in staat is de gevoeligheden en nuances van een nieuwe generatie (vrouwen, POC, gay..) te begrijpen.
Na een jaar met zoveel aandacht rondom dit onderwerp is het bijna knap dat je dit uit je studio krijgt. Dan is er toch echt iets mis, in je hele 'creatieve wasstraat'.

Dus is dit een racistische uiting? We zullen nooit achter de intenties komen... en ach wat maakt het ook uit.
Want het tegenovergestelde - 'de sorry het was een foutje, we hebben het niet zo gezien'- is minstens zo erg.
Dit soort foutjes zijn een bevestiging voor veel nieuwe consumenten en vakbroeders over de onverschillige manier waarop (een deel) onze industrie kijkt naar dit soort maatschappelijke thema's.

Jammer dat de reacties hierboven niet gaan over de kansen die we laten liggen om echt te connecten met doelgroepen, dat is toch echt ons vak...
Avatar

Stephan Alspeer

(10 januari 2018, 12:43)
Ik hoop dat ze ingaan op je aanbod Arno!

Ik voel mij persoonlijk niet aangesproken
Het raakt wel iets anders en dat is in hoeverre onze industrie in staat is de gevoeligheden en nuances van een nieuwe generatie (vrouwen, POC, gay..) te begrijpen.
Na een jaar met zoveel aandacht rondom dit onderwerp is het bijna knap dat je dit uit je studio krijgt. Dan is er toch echt iets mis, in je hele 'creatieve wasstraat'.

Dus is dit een racistische uiting? We zullen nooit achter de intenties komen... en ach wat maakt het ook uit.
Want het tegenovergestelde - 'de sorry het was een foutje, we hebben het niet zo gezien'- is minstens zo erg.
Dit soort foutjes zijn een bevestiging voor veel consumenten en vakbroeders over de onverschillige manier waarop (een deel) van onze industrie kijkt naar grote maatschappelijke thema's.

Jammer dat de reacties hierboven niet gaan over de kansen die we laten liggen om echt te connecten met doelgroepen, dat is toch echt ons vak...
Avatar

Mienke

(10 januari 2018, 12:44)
Jeetje Arno, wat maak je het groot. Waarom vind ik dat het om mij draait? Waar zou ik 'eens-naar-moeten-luisteren' Natuurlijk draait het niet om jou of mij. Met de "discussie" bedoel ik niet de discussie hier maar de discussie over discriminatie/racisme.

Het is racisme als iemand bij H&M een trui met Monkey ziet en bewust bedenkt "die moeten we bij een donker jongetje aantrekken als we gaan fotograferen, dat is lachen!". Maar kan toch niet geloven dat dat een plan is. En dus zijn het de "zoekenden" die hier iets gaan vinden. Gezien je comment schaar ik je onder die groep. Als je iets zoekt, zal je het vanzelf vinden. Het feit dat H&M blijkbaar omgekeerd moet gaan denken ontwricht de maatschappij. ("even denken, er staat monkey op dus laten we absoluut geen donker jongetje vragen want wie weet is er iemand die zou kunnen denken dat wij racistisch denken.....")

Ellen heeft daar een mooi betoogje over geschreven als voorbeeld.

Maak er ook een mooie dag van en kijk vooruit.
Avatar

Maaike

(10 januari 2018, 23:08)
Totale onzin is dit. Als je een zwart jongetje ziet met een aap op de trui en je legt dan de link tussen de huidskleur en het dier, lijkt me dat toch wel eerder racistisch..
Ik vind dat we een beetje los moeten komen van dat 'Historisch' gebazel. Natuurlijk vroeger waren er mensen in de slavenhandel en andere racistische praktijken. Maar leven die mensen nog? nee.. Dus waarom alle witte mensen overal de schuld van geven terwijl mensen met een andere huidskleur ook optimaal gebruik maken van de rijkdom die Nederland toen heeft verdiend.
Racisme is niets goeds en het valt ook niet goed te praten, maar ik moet heel eerlijk zeggen dat sommige mensen met een zwarte huidskleur gewoon aan het zoeken zijn, terwijl hun hele facebook pagina's vol staan met teksten over wat witte mensen allemaal fout doen (wat trouwens ook racisme is aangezien ze witte overal de schuld van geven).
Niet dat ik beweer dat er geen racisme is, want dat is er wel. Maar sommige dingen zijn nogal onzinnig.
Avatar

Sandra

(13 januari 2018, 9:42)
Jammer de link met slavernij....het betreft naar mijn inziens niet het slavernij verleden. Er zijn mensen (van verschillde afkomsten) die een link leggen tussen een aap en een donker getint persoon.

Die de link leggen voelen zich dus aangesproken of komen op voor degene zich aangesproken voelen. That's it.

Sandra

Gerelateerde items H&m

Meer in channel PR & Reputatie

Van onze partners

Whitepapers

Blijf op de hoogte


Adfo Events

Populaire blogs