Hoezo corporate brands? Werk aan je merk IK!

Gastblogger | 4 mei 2016, 10:00

Social selling wordt steeds belangrijker.

Tekst: Pieter Otten

De Consumer-to-Consumer (C2C) markt wordt steeds groter. De mensen weten elkaar steeds beter te vinden en bundelen hun krachten. Het merk ‘IK’ is in en het corporate brand is uit: het wordt steeds belangrijker om in je eigen merk te investeren: niet zij maar jij maakt het verschil!

Koningsdag: het begin…
Volgens de laatste wordt de CEO van een (groot) bedrijf of een journalist steeds minder geloofd en worden vrienden en familie ingezet te helpen met het vinden van de juiste informatie of om ervaringen te delen voor de aankoop.

Onze kinderen leren de eerste beginselen tijdens de jaarlijkse Koningsdag: goederen en diensten wisselen massaal van eigenaar. Kinderen vertellen één op één de ervaringen over het product, mensen geloven elkaar en gunnen elkaar de omzet. Er komt geen corporate branding aan te pas!

Mensen zijn bereid hun huis te delen, via Marktplaats wordt onderling zaken gedaan en floreert de kringloop als nooit tevoren. De deeleconomie wordt ingeschat op enkele 10-tallen mld en is qua omvang sterk stijgende. Waarom nog investeren in een corporate brand?

Reviews…
Beoordelingen voor en door consumenten worden steeds belangrijker. Als de vakantie wordt geboekt wordt eerst nog even op Zoover gekeken: goede of slechte beoordelingen bepalen of je als camping- of hotelhouder de kassa kan laten rinkelen. Mensen geloven elkaar en vinden elkaar als hun onrecht wordt aangedaan.

SSI-index
Social selling wordt steeds belangrijker. Zo heeft Linkedin de (SSI) en meet hoe effectief jij bent in het neerzetten van je personal brand, het vinden van de juiste connecties, het delen van kennis en het bouwen van relaties. Een score vanaf 50 geeft aan dat je relevant bent en wellicht wordt dit de nieuwe benchmark binnen HR. Een lagere score? Werk aan je merk IK!

Gamification
Via wordt on-line jouw persoonlijkheid geanalyseerd. Er wordt gekeken naar je competences van je merk IK: ambitieus, maakt snelle beslissingen, hoe te communiceren etc.  en het lijkt een mooie online analysetool om mensen op basis van competenties in plaats van de bestaande cv aan te nemen. Probeer het eens uit en je zult verbaasd staan dat je persoonlijkheidsprofielen kloppen!

Van corporate naar het individu…
Er vindt een disruptie plaats van ‘wat is het product waard - push’ naar ‘wat is een organisatie voor mij waard – value driven’. De klant, het merk IK, wordt steeds meer het middelpunt: zij beslist. Consumenten met invloed- via reviews, blogs,  een hoge SSI-index en via crowdsourcing - zijn betrokken. Op deze manier valt er concurrentievoordeel voor nu en in de toekomst te halen.

Werk zelf aan je merk IK! Via Big Data worden (ongemerkt) steeds meer gegevens over ons verzameld. Door een hoge SSI score kom je online boven drijven en kan je het verschil maken. De consument bepaalt het imago van het corporate brand, JIJ wikt en beslist.

Naast de corporate brands worden ook degene die zelf onvoldoende online zichtbaar zijn, nu niet persoonlijk maar door de computer begraven….

Wat is jouw SSI-index? Ga snel aan de slag…

Pieter Otten is marketing manager, in het verleden onder meer Siemens, BCC, Pharox en Tendris

 

Over de auteur

Gastblogger
Adfo Groep plaatst regelmatig interessante gastblogs over het vak. Wilt u ook een vakinhoudelijke bijdrage leveren? Neem dan contact op met de redactie (redactie@adfogroep.nl) Lees meer over Gastblogger

Reacties op dit artikel (1)

Comment author avatar
Avatar

Johan van Eijck

(7 november 2017, 10:22)
Het merk IK is bij ons (https://www.imageproof.nl )al een kwart eeuw "in"

Onze zakelijke imago adviezen blijven wij koppelen het aan het corparate brand. Prive adviezen staat de klant centraal met zijn haar specifieke/unieke kenmerken

Gerelateerde items Personal Branding Social Selling

Van onze partners

Whitepapers

Blijf op de hoogte


Adfo Events

Populaire blogs