PR & Reputatie

Journalist doet mee aan rampenoefening communicatie, en krijgt er de wind van voren

Redactie | 13 oktober 2017, 11:10

‘Hij durfde me wel zelf te intimideren, maar niet zelf sorry te zeggen.’

Deze week hielden de hulpdiensten in Drenthe rampen-communicatieoefeningen in Witten en Meppel. Het draaide om de onderlinge communicatie van de veiligheidsdiensten tijdens een natuurbrand, een ongeluk en een gijzeling.

Die interne communicatie van de diensten was nog niet helemaal goed, ontdekte verslaggever Rosa Timmer van Dagblad van het Noorden.

Timmer was gevraagd mee te spelen als persmuskiet, en had een ‘een superleuke dag met de voorlichters’, totdat ze aan het einde nog naar een van de oefeningen besloot te gaan.

Ineens kwam er een oefenleider naar haar toe die volkomen uit zijn plaat ging; ‘Jij mag hier niet filmen, ik geef dit niet vrij.’

 

Timmer was behoorlijk onder de indruk van de ‘intimiderende’ uitval en vreesde even dat ze de 5 uur materiaal die tijdens de oefening had geschoten, niet kon gebruiken.

Dat viel mee. Ze werd gebeld door een voorlichter die namens de oefenleider excuus aanbood. Timmer: ‘Hij durfde me wel zelf te intimideren, maar niet zelf sorry te zeggen.’

Het ‘mooiste’ moest echter nog komen, aldus Timmer: ‘Ik kreeg na de excuses een mail 'dat ik de beelden moet opsturen zodat zij ze kunnen bekijken voor ze ze vrijgeven'.

Haar reactie? ‘Needless to say: daar heb ik natuurlijk smakelijk om gelachen.’ Kijk hier haar verslaggeving.

Gelukig kwam het allemaal nog goed.

Over de auteur

Reacties op dit artikel (7)

Comment author avatar
Avatar

Jan Haanstra

(13 oktober 2017, 13:23)
Poeh, poeh, wat naar dat je zo'n ellendige dag hebt moeten meemaken Rosa Timmer. Hopelijk verloopt je weekend wat rustiger na al die stress..
Avatar

Floor

(13 oktober 2017, 13:29)
Als je gevraagd wordt als 'tegenspel' zodat er realistisch geoefend kan worden is dat in mijn ogen absoluut geen vrijbrief om alles te gebruiken voor een journalistiek stuk naar buiten..!
Avatar

Betteke van Ruler

(13 oktober 2017, 16:30)
http://www.bettekevanruler.nl
Was die journalist daar als mede-speler in de simulatie of als journalist? Dat maakt nogal een verschil. Of was dat niet helder vantevoren?
Avatar

Jasper Mulder

(13 oktober 2017, 17:04)
Als medespeler Betteke.
Avatar

Evert van Wijk

(13 oktober 2017, 17:18)
Ik weet natuurlijk niet wat voor afspraken er precies op voorhand zijn gemaakt en of Rosa Timmer voor haar rol ook enige vergoeding heeft mogen ontvangen. Maar als ze tijdens de oefening was gevraagd in het rollenspel mee te spelen als persmuskiet, zoals in de inleiding stond vermeld, dan stond ze er dus niet als verslaggever van haar krant. Nu het zich laat aanzien dat ze er met twee petten op heeft gestaan, getuigt dit van een gebrek aan ethiek.
Avatar

Marjorie Teunis Rand

(14 oktober 2017, 20:04)
De centrale vraag is, waarom journalist was uitgenodigd. Kritische blik media op communicatie bij crises? Media-aandacht voor veiligheidsdienst die werkt aan crisisscenario's? Relatiemanagement met media?
In dit artikel lijkt de intentie voor uitnodiging onduidelijk of niet afdoende met de calamiteitenorganisatie doorgesproken? Daarnaast is het helaas vaak zo dat binnen de calamiteitenorganisatie niet geheel duidelijk is wie doorzettingsmacht heeft. Het blijft daardoor een discusiie in de marge en steekt het zijn akelige kop op in situates als deze. Journalist is 'gast met benefits'. Ga daar dan ook zo mee om. Gebruik journalist om de communicatie onder de loep te nemen, maar wees vooral duidelijk naar journalist en interne organisatie wat nut/noodzaak en kader van deze opzet is. Maak vooral duidelijk wie, wanneer het laatste woord heeft. Ik begrijup dat veiligheidsdiensten niet in alles transparant kunnen zijn, maar maak dat dan ook zowel intern als met genodigden bespreekbaar.
Avatar

Jasper Mulder

(16 oktober 2017, 9:59)
Nog even een aanvulling: De journalist was daar met open vizier was. Van te voren was keurig afgesproken dat ze er mocht filmen. Alleen was dat niet iedereen bekend...

Meer in channel PR & Reputatie

Van onze partners

Whitepapers

Blijf op de hoogte


Adfo Events

Populaire blogs