PR & Reputatie

Rabobank weigert commentaar op schadelijk NRC-stuk

Redactie | 10 november 2017, 11:46

POLL Is deze reactie verstandig?

De woordvoerder die de woorden ‘geen commentaar’ gebruikt is ongeschikt voor zijn beroep. Dat is tenminste de algemene opinie in het vakgebied over het ontwijken van een lastige vraag. 

Er zijn ook voldoende alternatieven, zoals blijkt uit de bekende blog van Marjet Heins, die 11 manieren geeft om ‘geen commentaar’ te geven, zonder ‘geen commentaar’ te zéggen.

De Rabobank vermijdt ook het ‘geen commentaar’ en legt op eigen, bijzondere wijze uit waarom het niet meewerkt aan een schadelijk artikel in NRC vrijdagochtend.

In de publicatie wordt de Rabobank ervan beticht mestfraudeurs te financieren, ondanks dat die in opspraak waren en een veroordeling achter hun broek hadden. Dat zou zijn gebeurd vanuit Brabantse regiokantoren in Peelland-Zuid en Oss Bernheze. 

Rabobank kiest voor de strategie van het zwijgen en zet de reden daarvoor uiteen in een verklaring. NRC zet die letterlijk in het artikel.

Rabobanks argumentatie klinkt bekend: ‘Zoals bekend gaan we niet in op vragen die betrekking hebben op individuele klantsituaties. Ook op kwesties die - om welke reden dan ook - aanhangig zijn bij de rechter geven we geen commentaar’.

Opvallender is dat de bank ook op algemene vragen niet wenst in te gaan. De Rabobank gebruikt er veel woorden voor, die bovendien wat close reading vereisen om ze te begrijpen. 

Rabobank: ‘De ervaring leert dat een algemeen gegeven reactie die in een specifieke context wordt geplaatst, door media en lezers toch kan worden geïnterpreteerd als een reactie op die specifieke situatie. Dat willen we voorkomen.’

POLL

Wat vind jij als professional van deze verklaring. Is die ‘niets zeggen op hoog niveau’ zoals de verklaring op Twitter werd omschreven? Is het onverstandig niets te zeggen, terwijl je altijd 'procesinformatie' kunt geven of laten zien hoe serieus je de zaak neemt?

Of is het juist slim van Rabobank om de algemene vragen niet te beantwoorden, want inderdaad: de journalist kan ze naar eigen inzicht gebruiken? 

Foto mauvries /123RF

 

Ik vind de verklaring en weigering van Rabobank in NRC ….

Over de auteur

Reacties op dit artikel (5)

Comment author avatar
Avatar

Roland Kroes

(10 november 2017, 13:31)
Ik mis optie #4: prima reactie van Rabobank en prima dat NRC die (min of meer integraal) plaatst.

Duidelijke overwegingen van Rabobank om te reageren zoals ze hebben gedaan. En dat NRC dat plaatst, is helemaal niet erg. Integendeel. Beter dan "De bank wilde geen commentaar geven."
Avatar

Eldert

(10 november 2017, 13:35)
Dit lijkt mij toch een algemene reactie:
‘ Rabobank: ‘De ervaring leert dat een algemeen gegeven reactie die in een specifieke context wordt geplaatst, door media en lezers toch kan worden geïnterpreteerd als een reactie op die specifieke situatie. Dat willen we voorkomen.’
Avatar

Ben Warner

(10 november 2017, 15:20)
Het dilemma is inderdaad zoals Rabo aangeeft dat een algemene reactie in samenhang met een specifieke vraag inderdaad door menigeen wordt uitgelegd als zijnde een reactie op die specifieke vraag. Een reactie zou kunnen zijn: 'hier is ons commentaar en wel op de volgende vraag.' Dat pikt de krant natuurlijk niet: wij stellen hier de vragen, zal de krant reageren. Waarop mijn reatie zou zijn: En ik bepaal op welke vragen ik wel of geen antwoord geef, gezien de eindeloze misinterpreaties die er bij uw lezers mogelijk zijn. En zie, de impasse is geboren.
Avatar

Peter Hanssen

(10 november 2017, 16:36)
Gemiste kans om herop te reflecteren vanuit de nieuwe positionering en om te voorkomen dat deze meteen als ongeloofwaardig wordt afgedaan.
Avatar

Corrie in't Hout

(13 november 2017, 10:46)
Ga niet in op de delen die niet privacy gevoelig of juridisch gevoelig zijn. Dat is uit te leggen en te begrijpen maar verschuil je daar niet achter. Dan wordt je afgestraft. Dat blijkt. Op de rest gewoon wel reageren. Als je inhoudelijk keuzes maakt moet je daar de verantwoording voor durven nemen en dit tonen anders ben je onbetrouwbaar in de ogen van anderen.

Gerelateerde items Rabobank

Meer in channel PR & Reputatie

Van onze partners

Whitepapers

Blijf op de hoogte


Adfo Events

Populaire blogs