Bureaus & Accounts

Van zangeresje tot wereldster? Het kan met big data

Communicatie | 15 april 2014, 16:35

Dank zij pure analytics kon de onbekende Ella Maria Lani Yellich-O’Connor uitgroeien tot een wereldster. Door Ingeborg van Beusekom

In Nieuw Zeeland kreeg een onbekend 13-jarig meisje een contract aangeboden door platenmaatschappij Universal Music Group. Het onbekende meisje, genaamd Ella Maria Lani Yellich-O’Connor, is nu uitgegroeid tot een wereldster van formaat onder de naam Lorde. Inmiddels is haar debuutalbum wereldwijd door miljoenen mensen gedownload.

Wat maakt zangeres Lorde zo snel immens populair? Het analyseren van grote hoeveelheden data speelt hierbij een grote rol. 

Niet bepaald door buikgevoel

Het succesverhaal van de zangeres begon bij een talentenshow op school, waarvan haar vader een opname maakte. Na het doorsturen van de video naar een platenlabel, kreeg Lorde een contract aangeboden bij Universal Music Group. De opkomst van Lorde is echter niet bepaald door een juist buikgevoel van de platenmaatschappij, maar door pure analytics.

Doelgroepen in kaart brengen

Universal Music Group verzamelt namelijk voor vrijwel al hun artiesten op dagelijkse basis informatie uit allerlei gegevensbronnen. Hiermee krijgen zij een goed beeld van de manier waarop verschillende klantsegmenten op een artiest reageren. Managers struinen databases van mediakanalen af om aankopen, muziekvoorkeuren en belangrijke interesses van doelgroepen in kaart te brengen. Dank zij deze gegevens weten artiesten wat voor kleding ze moeten dragen, welke discussie ze actief moeten voeren en hoe en wanneer ze doelgroepen kunnen bereiken. Met behulp van deze enorme schat aan informatie vergroten ze hun zichtbaarheid en populariteit. Tevens passen scouts relevante data toe om voorspellingen te doen over het mogelijke succes van een artiest. 

Lady Gaga

Analytics is inmiddels al vaker ingezet in de entertainmentindustrie. Denk bijvoorbeeld aan Lady Gaga. De zangeres is erg actief op social media. Ze behaalde zelfs het Guiness World Record in 2012 met meer dan dertien miljoen volgers op Twitter. Daarnaast heeft ze haar eigen sociale netwerk Little Monsters. Deze website geeft haar (voormalig) manager Troy Carter inzicht in de voorkeuren van de fans als het gaat om nieuwe nummers. Hij ging echter nog een stap verder. Hij heeft ook de intensiteit van het dansen van het publiek gemeten en de relatie gelegd met het succes van een nummer. Wat bleek? De liedjes met hoge noten en veel drum bleken het meest succesvol te zijn qua verkoop.  

Het voorspellen van succes met behulp van analytics wordt inmiddels op grote schaal ingezet. Zo ook bijvoorbeeld in de maakindustrie en de gezondheidzorg. En voor consumentenproducten en de detailhandel. Analytics heeft de toekomst.

Ingeborg van Beusekom is senior Marketing Communications Manager & PR bij SAP Nederland.

Over de auteur

Reacties op dit artikel (0)

Comment author avatar

Gerelateerde items Big Data Entertainment