PR & Reputatie

Diederik Broekhuizen: ‘Hou op met zeuren over organic reach, je content is gewoon slecht’

Redactie | 7 september 2017, 9:25

Wayne Parker Kent interviewde in hun podcast The Brief deze week Diederik Broekhuizen, oprichter van De Beste Social Media. Het thema: de evolutie van social door de jaren heen. 

Broekhuizen stond aan de wieg van de opkomst van social media en is onder andere de oprichter van De Beste Social Media. Dit platform is ontstaan vanuit een gemis van een verzamelplek voor creatieve social media-updates. Simultaan hieraan richtte Broekhuizen zijn eigen social media bureau op. Het gesprek gaat over de veranderingen in social, de verhouding met contentmarketing en goede voorbeelden in de markt.  

Een pleidooi voor betere content 
Dat organisch bereik op Facebook sinds 2013 daalt is geen nieuws. De snelheid waarmee dit de laatste tijd gaat wel. Co-host en Agency Lead Frank Goren tipt het artikel van Social Media Today waarin staat dat het organische bereik van bedrijfspaginas en uitgevers het afgelopen jaar met maar liefst 20 procent is gedaald. Goren vraagt Broekhuizen hoe hij hiernaar kijkt. 

Broekhuizen trekt zijn wenkbrauwen op als het gaat om de daling in organic reach. ‘Het is niet heel gek. Er wordt nu veel meer content gemaakt, en er is meer concurrentie.’ Volgens Broekhuizen moet je daarnaast de schuld altijd bij jezelf zoeken. ‘Misschien is je content wel niet goed genoeg. (...) Ik heb niet het idee dat Facebook schroeft aan de dingen die interessant zijn. Ik vind het vervelend dat de economie van de likes zo groot is. Maar het systeem van het belonen van goede content vind ik goed werken. Dat we geforceerd worden om na te denken over wat je post.’ Broekhuizen sluit af: ‘Hou op met zeuren over dat organische bereik, je content is gewoon slecht.’ 

Het geheim van de smid 
Broekhuizen bewaakt de kwaliteit van de content voor zijn eigen kanalen en de kanalen van zijn klanten. Het schrijven van de perfecte kop voor Facebook is een van zijn obsessies. ‘Clickbait 2.0: zo’n goede kop en header afbeelding maken dat het niet aanvoelt als clickbait, terwijl het wel clickbait is. Ik ben geen tegenstander van clickbait als de consument zich er niet eraan stoort.’ 

Op de vraag hoe je zo’n kop bewerkstelligt, geeft Broekhuizen een tip weg. ‘De belangrijkste tip is om niet de clou weg te geven. Bij ons op de redactie is dat een onderdeel van waarom wij succesvol zijn. Wij denken hier heel erg over na. De clou weggeven is funest, mensen zijn dan te lui om nog door te klikken.’ 

Verder nog in deze aflevering
Het nieuws in The Brief gaat deze editie over de uitspraak van Kevin Durant over de invloed van sportmerken, de originele pr-actie van Netflix en de snelle daling in organisch bereik van Facebook. 

The Brief is een tweewekelijkse podcast over content, marketing en media. The Brief wordt gemaakt door The Agency; het content marketing bureau van Wayne Parker Kent. Adformatie is mediapartner.

Channels: PR & Reputatie
Tags: The Brief

Over de auteur

Reacties op dit artikel (2)

Comment author avatar
Avatar

Anonymous

(9 september 2017, 8:39)
Tja, bedrijfspagina's op Facebook, kwaliteit of geen kwaliteit, het is gewoon ordinaire reclame. En als je op televisie de reclame als vanzelfsprekend wegzapt, waarom zou je op Facebook dan wel reclame accepteren?

Gerelateerde items The Brief

Meer in channel PR & Reputatie

Van onze partners

Whitepapers

Blijf op de hoogte