PR & Reputatie

Designers zijn een held kwijt

Roel Stavorinus, blogger | 8 januari 2017, 11:03

Ben Bos, Bron: Collectie NAGO

Ben Bos, de kleine grote man, is niet meer. Hij overleed op 4 januari op 86-jarige leeftijd.

Als je regelmatig over logo’s en huisstijlen schrijft, kun je niet om Ben Bos heen. Hij was de eerste medewerker van het Nederlandse ontwerpbureau Total Design. Niet veel later was hij naast Wim Crouwel, Benno Wissing en Friso Kramer als ‘creative director’ bepalend voor de visie en de signatuur van het bureau.

Grand master

Ben Bos is zonder twijfel een van de ‘grand masters‘ van het Nederlands grafisch ontwerp. Een reus op wiens schouders nog steeds veel hedendaagse ontwerpers staan. In binnen- en buitenland. Sterker nog: ontwerpers aan de Engelse kunstacademies kennen de Nederlandse grafisch ontwerphistorie vaak beter dan de Nederlanders en kijken met bewondering naar het werk van onze Nederlandse ontwerpiconen. De modernistische traditie geldt daar dan ook nog wat sterker.

Ben Bos

Total Design is bepalend geweest voor het in Nederland introduceren van een systematische aanpak van grafisch ontwerpen voor bedrijven. Tot begin jaren ‘60 waren serieuze corporate identity programma’s vooral te vinden in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk. Nederlandse bedrijven begrepen toen nog niet dat een systematische en gecoördineerde inzet van visuele uitingen én goedkoper én effectiever was.

Tijdloos

In de visie van TD leidden een systematische aanpak en bijkomstige modernistische ontwerpen tot oplossingen waar een organisatie gedurende haar gehele bestaan mee uit de voeten kon. Dat was destijds een visie. Maar na meer dan 50 jaar ontwerpgeschiedenis kun je gerust stellen dat de ontwerpen van Crouwel, Wissing, Kramer en van Ben Bos tijdloos zijn.

Allemaal uit hetzelfde vaatje

Als ik rondloop op een bijeenkomst waar startups zich presenteren dan erger ik me aan de visuele taal van al die nieuwe bedrijven. Een taal die van deze tijd is en vaak ook niet meer dan dat. Namen, logo’s, kleuren…ontwerpers lijken allemaal uit hetzelfde vaatje te tappen. Logo’s komen van ontwerpers of van ontwerpplatforms als Fiverr en 99designs. Wat je mist is passie, empathie en ontwerpvisie.

Wat je mist is een doorwrocht systeem waar je een behoorlijke tijd mee uit de voeten kunt. En wat je vooral mist is een langetermijnvisie op merk en communicatie.

Logo's Ben Bos

Warmte, passie en vrolijkheid

Het werk van Ben Bos laat het tegenovergestelde zien. Het is eenvoudig, modern en herkenbaar. En ondanks de systematische aanpak zie je vaak warmte, passie en vrolijkheid.

Letterontwerper David Quay zegt daarover:
‘A timeless design solution comes from an analytical thought process and not through style. That was Ben's approach, but of course his signature could still be seen in his work and that was his intelligence, wit and a little humour.’

En Hugo van den Bos, strategy director van Koeweiden Postma: ‘Iedereen heeft het natuurlijk over de helderheid en functionaliteit van zijn werk. Soms misschien wat saai, maar vaak ook heel mooi en slim. En sommige iconen staan, na zoveel jaren, nog als een huis. KNAP!’

Posters Randstad Ben Bos

Lezing

Afgelopen jaar nog gaf Ben Bos een lezing op Brand New Conference in de Beurs van Berlage. Hij begon met een verhandeling over de architectuur van de Beurs, nam ons mee door de geschiedenis van kunst en architectuur en gaf zijn collega’s van Total Design een podium en zette hen op een voetstuk. Eenmaal aangekomen bij zijn eigen werk was zijn tijd zo goed als om. Een beetje geagiteerd nam hij ons in een razend tempo mee door de tientallen slides zien die hij nog voor ons in petto had. Hij had nog uren kunnen praten.

Hij was toen 85 jaar, fragiel van uiterlijk, sterk van geest en sprankelend van geestigheid.

Ben Bos heeft de complete ontwikkeling van het vak meegemaakt. Hij was er een van de grondleggers van en heeft er een rol in gespeeld tot op het allerlaatste moment van zijn leven. De wereld van het ontwerpen is sinds zijn begin bij Total Design drastisch veranderd. De afgelopen jaren in een razend tempo. En zelfs in deze tijd blijken het werk van Ben Bos, zijn werkwijze en zijn visie tijdloos.

Het ontwerpvak heeft een held verloren. 

Over de auteur

Reacties op dit artikel (2)

Avatar

Anonymous

(9 januari 2017, 14:06)

Ik was geen ontwerper maar destijds opdrachtgever en/of uitvoerder, maar ook voor mij is Ben Een held. Het werk van Ben Bos was extreem goed en vooral tijdloos. Ook technisch zat het altijd goed in elkaar en hij begreep als geen ander dat de leesbaarheid van logos ook belangrijk is. Zo wijzigde hij - naar verluidt - de Helvetica van Randstad naar de Frutiger en werd de hoeveelheid letterwit vergroot. Het Randstad logo en het woordmerk zijn nog steeds ijzersterk. Ben kon zich mateloos ergeren aan de incosequenties en inconsistenties bij de uitvoering van zijn meesterwerken. Zijn kritieken waren dan snoeihard maar altijd terecht. We zullen zijn inbreng missen maar gelukkig maakte hij veel werk dat nog erg lang goed zichtbaar zal blijven.

Avatar

Martijn Oostra

(9 januari 2017, 21:26)

R.I.P.

Meer in channel PR & Reputatie

Van onze partners
Whitepapers
Blijf op de hoogte


Populaire blogs