Mensen & Carrière

Een pleidooi voor de vogelvrijen

Pascal Boogaert, blogger | 21 november 2016, 19:52

Vogelvrij

Een open brief aan reclamebureaus en adverteerders met een in-house agency

Beste opdrachtgever,

Kijk even goed naar uw werkvloer. Kijk even goed naar de vaste krachten die direct onder het managementniveau zit. En dan in het bijzonder naar de creatieven. En vergelijk deze dan vervolgens even met een freelance kracht. U zult zien - op het gebied van efficiëntie, motivatie, flexibiliteit, inspiratie, specialisatie en uiteindelijk ook prijs - wint de freelancer altijd.

Efficiëntie

Met freelancers kunt u als opdrachtgever altijd het juiste talent op de juiste klus zetten. Voorbeeld: die hippe hipster met z&;n vette skatedesign is natuurlijk de koning van uw studio. Maar kan hij ook uit de voeten met een vrouwelijker merk? En is ie nog wel te motiveren als u &;m retailopdrachten geeft of een vormgeefklus van een jaarverslag voor een bank? Met een freelancer heeft u altijd een blije vogel voor elke klus. U zet een skatefreelancer op skatedesign, een gevoelige freelancer op het vrouwenmerk en een jaarverslagnerd op uw financiële klant. 

Bovendien kunt u als opdrachtgever ook beter uw uren managen. Zodra de freelancer klaar is met z&;n werk, gaat hij naar huis. Het uurtarief is misschien wat hoger, maar u betaalt alleen voor de gewerkte uren. Freelancers zijn ook veel efficiënter om tijdelijke drukte op te vangen. Natuurlijk kunt u dwingend doch vriendelijk aan uw vaste personeel vragen om avonden en weekenden door te werken. En als u de contracten goed hebt opgesteld, hoeft u er niet eens extra voor te betalen. Maar al dat overwerk eist op den duur wel z&;n tol. Uw werknemers raken uitgeput en steeds minder gemotiveerd. Kortom, met freelancers voorkomt u stress, burn outs en wegrennende personeelsleden. Met freelancers beschermt u uw vaste werknemers en spaart u hun krachten.

Motivatie

Freelancers zijn zo goed als hun laatste werk. Bij elke klus hebben ze maar één doel voor ogen: dit project moet het nieuwe pronkstuk worden van mijn portfolio. Daardoor werken en presteren freelancers vaak beter dan werknemers in vaste dienst.

Uitmuntend werk afleveren is voor de freelancer namelijk puur zelfbehoud. Voor uw vaste werknemer niet. Vast personeel kan wel een keer een steekje laten vallen. Ze weten dat een paar foutjes hun comfortabele vaste contract niet in gevaar brengt. Vaste werknemers die bang zijn voor hun jaarlijks evaluatiegesprek zijn watjes. Een freelancer heeft elke dag een evaluatiegesprek. 

Flexibiliteit

Moet dit nog uitgelegd worden? Nou, vooruit dan. Er is altijd wel een freelancer te vinden die &;s avonds of in het weekend voor u wil werken. Bij vast personeel moet u dat nog maar afwachten. Bij grote werkdruk heeft u in no-time een leger freelancers opgetrommeld. Het werven van vast personeel duurt maanden, zo niet jaren. En dan is de hausse misschien alweer voorbij. 

Met freelancers hoeft u niet bang meer te zijn voor planningen en deadlines. Omdat u niet meer hoeft te wachten tot die vastekrachtdesigner ein-de-lijk tijd heeft voor dat klusje. U zet er gewoon een freelancer op. En kan uw vaste tekstschrijver de deadline niet halen? Zet er dan vier freelance tekstschrijvers op die samen het werk verdelen.

Inspiratie

Uw vaste talenten laten zich inspireren door hun directe collega&;s, de tv en alles wat ze vinden op internet. En ja, natuurlijk stuurt u ze een paar keer per jaar naar boeiende seminars, conferenties en festivals. Die voor freelancers helaas vaak niet te betalen zijn, maar dat is een ander verhaal...

Freelancers ontmoetten elke dag andere inspirerende vakgenoten. Overal waar ze binnenkomen ontmoeten ze nieuwe creatieve geesten, leren ze nieuwe technieken en doen ze verrassende inzichten op. En al die opgestapelde inspiratie nemen ze mee naar u: hun volgende opdrachtgever.

Hoe flexibeler arbeidskrachten zijn, hoe harder de creatieve industrie groeit. Een mooi voorbeeld hiervan is de gigantische groei van Silicon Valley. AnnaLee Saxenian schreef in 1994 in haar beroemde boek over Silicon Valley dat ‘jobhoppen’ Silicon Valley in staat heeft gesteld om zich te ontwikkelen tot ’s werelds krachtigste high-tech omgeving. Het jobhoppen zorgde er namelijk voor dat informatie sneller kon worden gedeeld. 

Flexibel werken is niet alleen goed voor de creatieve industrie, maar ook voor de professionele groei van de zelfstandige. Het Britse weekblad The Economist omschrijft het belang van regelmatig wisselen van werkgever als volgt: ‘The labor market rewards individual capital, being adaptable, knowing your industry, keeping your skills fresh and having an network of peers. The best way to build this is by changing jobs more frequently; a good job now must enhance your personal skill set which you can take somewhere else’.

Specialisatie

Elk bureau - en dus ook elke opdrachtgever met een in-house agency - kan een "full-service-bureau" zijn. Ook dat van u. Mits u werkt met freelancers. U hoeft zich dan niet meer te verontschuldigen bij uw opdrachtgevers dat u niet thuis bent in bijvoorbeeld mobile advertising of social media. U huurt deze specialisten gewoon in! Als bureau bewaakt u natuurlijk de grote lijnen, maar ondertussen kunt u vertrouwen op professionele specialisten. Die u assisteren bij taken waarvoor u zelf niet in de wieg bent gelegd. Een event bureau kan zo prachtige tv-commercials maken. En een themabureau kan zo briljant interactief werk maken. Dankzij de freelancer.

Prijs

Nog even terug naar die hippe hipster op uw studio. Hij heeft een comfortabel vast contract van u gekregen. Dus u moet nu eenmaal met &;m werken. Maar na drie dagen ploeteren ontdekt u dat hij niet uit de voeten kan met dat speelgoedmerk. Probleem. Stress. Paniek. U moet nu alsnog een externe designer inhuren. Met alle extra kosten van dien. 

Huur dus voortaan meteen een freelancer in. Zet meteen het juiste talent op de juiste klus. Dat had u een hoop centen bespaard.

En dat is nog maar één voorbeeld. Er zijn nog veel meer situaties te bedenken waarbij freelancers voordeliger zijn dan vaste werknemers:

- Bij een magere werklast hoeft u de freelancer niet door te betalen en uw vaste werknemer wel. 

- Een arbeidsconflict oplossen is geen centje pijn met een freelancer. Bij vast personeel heeft u al snel afkoopregelingen, advocaten en oprotpremies. Vooral bij een gezellige ontslagronde tijdens een recessie kan dit de doodsteek zijn voor uw bedrijf.

- Zieke of arbeidsongeschikte freelancers hoeft u niet te betalen. Een vast personeelslid met geveinsde stress daarentegen wel.

Ik hoop u hiermee te hebben overtuigd van de creatieve kracht van de toekomst. 

Met vriendelijke groet, 

Uw freelancer.

 

Over de auteur

Reacties op dit artikel (4)

Avatar

Mike

(24 november 2016, 15:40)

http://www.adformatie.nl/blog/een-pleidooi-voor-de-vogelvrijen" class="rdf-meta element-hidden">

Wat een arrogant geschreven stuk zeg. Alles leuk en aardig hoor die freelancers, maar voor ik ze heb bij gepraat over het merk, de do's en don'ts, de historie van een merk staat de freelancer al met zijn factuur te wapperen.

En terecht, want uren maken kost geld. Ik leg het graag aan personeel uit, stuur personeel langs bij de klant, op cursus om een band met het merk te creeeren. want daar komen mijn klanten voor

Avatar

Pascal Boogaert

(28 november 2016, 10:38)
http://www.belpascal.nl

http://www.adformatie.nl/blog/een-pleidooi-voor-de-vogelvrijen" class="rdf-meta element-hidden">

@Mike,

Wat jammer dat het stuk arrogant overkomt. Dat was zeker niet mijn bedoeling. Ik probeer opdrachtgevers alleen duidelijk te maken dat werken met freelancers meer voordelen heeft dan ze denken.

En ja, er zal altijd een flinke vaste bemanning aan boord moeten blijven. Merkkapiteins. Die het merk door en door kennen en de koers uitstippelen. Maar als deze kapiteins steeds met andere verse freelancers werken, krijgen ze steeds nieuwe inzichten, frisse blikken en verrassende concepten.

Wat vervelend dat je te maken hebt met freelancers die bij het begin van hun klus al met de factuur staan te wapperen. Die freelancers ken ik gelukkig niet! En dat wil ik graag zou houden. Het gaat om het werk, niet om de knikkers.

Ik wil je anders wel een keer kennis laten maken met mijn netwerk. Ik kom graag langs voor bakkie koffie.

pascalboogaert@gmail.com +31654753417

Groets, Pascal

Meer in channel Mensen & Carrière

Van onze partners
Whitepapers
Blijf op de hoogte


Populaire blogs