PR & Reputatie

Tell Sell, meester van de testimonial

Gastblogger | 16 mei 2017, 10:10

De strategie van Tell Sell werkt nog steeds

De strategie: aandacht pakken, verlangen en overtuigen.

Door Carla van Dulmen*

Hoewel je misschien met kromme tenen terugdenkt aan de tijd dat je uit pure verveling Tell Sell keek, kunnen wij vandaag de dag nog steeds van hen leren. Echt waar! Ervoor zorgen dat jij een product wil hebben waarvan je tot tien minuten geleden niet eens wist dat het bestond: Tell Sell deed het in zijn hoogtijdagen als geen ander. Grofweg gezegd was de strategie gebaseerd op drie stappen;

  • ‘Snel de aandacht pakken’ - binnen een halve minuut wist je waar het over ging
  • ‘Verlangen’ - je herkent altijd het gevoel van een bot keukenmes als je ooit een pompoen hebt gesneden
  • ‘Overtuigen’ – het heeft al voor zoveel mensen gewerkt, dat er een kern van waarheid in móet zitten

Tell Sell, meester van de testimonial

Hoewel we misschien lacherig doen over typetjes als Amazing Mike, wist Tell Sell al vroeg wat mensen over de streep trekt. Tell Sell snapte toen al dat je kunt overtuigen door ‘gewone mensen’ iets te laten zeggen. “Sinds ik product X gebruik, pas ik twee keer in mijn oude T-shirts, ben ik gelukkig en kampeer ik in mijn oude broeken samen met mijn twee modelkindertjes.” Tell Sell was jaren meester van de testimonial.

Verhalen van echte mensen

De belangrijkste reden voor mensen om te kiezen voor jouw bedrijf (of dienst of product) is niet hun eigen mening of bewering, maar juist de aanbeveling van anderen die in aanraking zijn gekomen met jouw bedrijf. Wel heeft de kijker door de jaren heen voelsprieten ontwikkeld voor echtheid; met acteurs kom je niet meer weg. Geen ingestudeerd verkoopverhaal, maar de oprechte mening van je klant is wat jouw verhaal tot een succes maakt. Doordat verhalen van mensen centraal staan, krijgt de uiting een persoonlijke touch. En dat werkt! Gelukkig kan dat ook met een modernere en echtere vibe dan bij de Instant Fisherman.

Hoe dan?

Vraag die klant die met regelmaat terugkeert, waarmee je dat vernieuwende project hebt opgepakt of die je laatst nog oprechte complimenten gaf, om mee te werken aan een testimonial. Zo laat je hen andere potentiële klanten nét dat duwtje in de rug geven en hoef je zelf niet heel hard te schreeuwen.

Denk maar eens aan wat je doet als je zelf bijvoorbeeld een wasmachine koopt. De meeste mensen doen wat onderzoek (online of in de winkel), maar gaan uiteindelijk af op een goede ervaring van iemand anders. Dat kan de ervaring van je broer zijn, maar ook een van de reviews die je online hebt gelezen. Dat is wat de video-testimonial in business-land is.

De opbouw van een klassieke testimonial

De opbouw is simpel en heeft een vast stramien. Wat was de uitdaging waar de klant mee zat en hoe heeft bedrijf X geholpen om die uitdaging aan te gaan? Dat verhaal is gebaseerd op de drie stappen waar we het eerder over hadden; aandacht pakken, verlangen en overtuigen. Tell Sell wist dat als geen ander, maar gelukkig zijn hier, ook passend in deze tijd, eindeloze varianten op te bedenken. Kijk hier maar eens:

 

* Carla van Dulmen is Senior Creative Executive van LEWIS Pulse, het digital marketing team van LEWIS. Dit blog verscheen eerder op de site van Lewis.

Over de auteur

Gastblogger
Adfo Groep plaatst regelmatig interessante gastblogs over het vak. Wilt u ook een vakinhoudelijke bijdrage leveren? Neem dan contact op met de redactie (redactie@adfogroep.nl) Lees meer over Gastblogger

Reacties op dit artikel (0)

Comment author avatar

Meer in channel PR & Reputatie

Van onze partners

Whitepapers

Blijf op de hoogte


Populaire blogs