PR & Reputatie

Hoe de journalistiek er over 10 jaar uitziet

Jasper Mulder, redactie | 3 juni 2015, 13:29

Scenario’s voor de ontwikkelingen van media en vrije pers.

Hoe ziet het leven van de pr-professional er over tien  jaar uit? Welke media zijn er nog over om een verhaal te pitchen? Welke rol speelt de nieuwsconsument? En hoe ziet het medialandschap eruit: ernstig versplinterd of uit een paar grote partijen?

In opdracht van het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek zijn vier verschillende, plausibele scenario’s voor de toekomst van de Nederlandse journalistiek in 2025 opgesteld en opgenomen in het rapport Doel is actoren binnen en buiten de branche verder aan het denken te zetten over de toekomst van de journalistiek en hun eigen positie daarin, waaronder uiteraard ook de communicatiebranche.

De vier scenario’s voor 2025:

1) Wisdom of the crowd

Een wereld waarin de economie en maatschappij worden gedomineerd door start-ups en virtuele samenwerkingsverbanden. Een sterke do-it-yourself-mentaliteit is dé sleutel tot succes geworden. Co-creatie, sharing en crowdfunding breken op grote schaal door. De overheid is teruggedrongen in een faciliterende rol. De invloed van grote conglomeraten als Apple, Fox en Facebook is sterk afgenomen. Nieuwe initiatieven verschijnen en verdwijnen in snel tempo. Wat nieuws is, wordt niet langer door mediamerken bepaald, maar door de crowd.

2) A handful of apples

Een wereld waarin een handvol megaconcerns in toenemende mate de economische, maatschappelijke en politieke agenda bepaalt. Hardware, software, fysieke producten, content: alles wordt branded en via geïntegreerde ketens aangeboden. Zo ook het nieuws, dat slim gepersonaliseerd wordt en het publiek steeds precies op het juiste moment lijkt te vinden. Journalisten vermarkten het nieuws alleen nog in nicheproducten en diensten. De meeste traditionele mediabedrijven hebben deze ontwikkeling niet overleefd.

3) The Shire

Een wereld waarin kleinschaligheid, zelfredzaamheid en voorzichtigheid hoog in het vaandel staan. De zorgende overheid heeft goeddeels afgedaan. De algemene opinie is dat met technologie behoedzaam moet worden omgesprongen. Het medialandschap is een eilandenrijk geworden van kleinschalige titels, vaak met een regionale of lokale focus. Veel journalistieke kranten en tijdschriften uit de jaren tien zijn gesneuveld. In plaats daarvan wordt nieuws uitgewisseld op thematische community-sites, waaraan zowel burgerjournalisten als professionals bijdragen.

4) Darwin’s Game

Een wereld waarin overheidsinstellingen en mediaondernemingen evolueren. Ze tonen zich transparanter en toegankelijker; de dialoog met hun doelgroepen is niet langer een verplicht nummer en werpt nu daadwerkelijk vruchten af. Het lukt een aantal traditionele nieuwsbrengers om hun merken opnieuw relevant te maken, en daardoor de explosieve daling van kijkers en abonnees af te remmen. Anderen komen te langzaam in beweging en sneuvelen. Het publiek verwacht dat de journalistiek zich steeds opnieuw bewijst, stelt hoge eisen en is niet loyaal aan specifieke merken.

Waarschuwingen

Implicaties van de scenario’s Het ontwikkelen van scenario’s leidt niet tot handleidingen voor bedrijfsvoering of politieke keuzes. Wel biedt het inzicht in de beweging waarin de mediasector zit en welke consequenties dat kan hebben. Dit rapport geeft twee niet mis te verstane waarschuwingen. De eerste is dat mediabedrijven (groot en klein) en opleidingen die menen reactief op ontwikkelingen te kunnen reageren, in de geschetste scenario’s van 2025 niet meer bestaan.

De tweede is dat in drie van de vier scenario’s de publieke functie van de journalistiek in 2025 - zonder de juiste proactieve inzet - teloor zal gaan. De vraag is of er dan binnen de nieuwe informatieorde van gratis nieuwssites, bloggers, sociale media en community-websites voldoende mogelijkheden zijn om brede lagen in de samenleving van betrouwbare en volledige feitelijke en relevante informatie te voorzien dat de belangrijkste waarden in onze democratische samenleving overeind blijven. 

Het rapport is opgesteld door VandeBunt Adviseurs.

Over de auteur

Jasper Mulder
Journalist voor CommunicatieOnline, MarketingOnline, Adformatie.nl en de bijbehorende magazines. Lees meer over Jasper Mulder

Reacties op dit artikel (0)

Comment author avatar

Gerelateerde items Journalistiek scenario's

Meer in channel PR & Reputatie

Van onze partners

Whitepapers

Blijf op de hoogte


Adfo Events

Populaire blogs