Intern/change

(Onderzoek) Marketeers en bureaus hebben moeite met hun nieuwe rol

Elsbeth Eilander, redactie | 2 mei 2016, 13:39

Het marketingvak verandert en dat heeft gevolgen voor de manier waarop marketeers samenwerken met bureaus.

Het marketingvak verandert en dat heeft gevolgen voor de manier waarop marketeers samenwerken met bureaus.

Beide partijen vinden het echter nog lastig om deze nieuwe rollen goed op te pakken, zo blijkt uit nieuw ">onderzoek van Forbes Insights.

Forbes ondervroeg samen met Oracle Marketing Cloud 255 marketeers en bureaubazen wereldwijd. Wat blijkt: 60 procent geeft aan dat de rollen en verantwoordelijkheden flink zijn veranderd in de afgelopen twee jaar.

De relatie tussen opdrachtgever en bureaus komt hierdoor onder druk te staan, en dat leidt weer tot een negatieve impact op de customer experience en de resultaten. Zo geeft 48 procent van de respondenten aan dat door de veranderde rollen een succesvolle samenwerking lastiger is geworden.

Ineffectief
36 procent vindt dat de organisatie ineffectief is als men samen een marketingvisie wil vertalen naar een doelgericht cross-channel programma.
38 procent van de respondenten geeft aan dat het ze niet lukt om snel content te ontwikkelen die op maat is gemaakt voor hun persona’s.

Ontevreden
Juist en snel gebruik kunnen maken van data en technologie vormt ook een uitdaging voor zowel marketeers als bureaus: slechts 19% is tevreden met de huidige marketingtechnologie. 81 procent geeft aan dat het ze niet lukt om klantdata zo in te zetten dat er nieuwe en impactvolle marketingprogramma’s  uit volgen.

Wat betreft de plannen voor het komende jaar: de meeste aandacht gaat uit naar het opvoeren van sales en aantrekken van nieuwe klanten (80 procent), op de voet gevolgd door het verbeteren van de loyaliteit (79 procent) en het vergroten van de brand awareness (78 procent).

60 procent geeft aan dat een nauwere samenwerking tussen opdrachtgever en bureau nodig is om bovenstaande doelen te behalen.

Het hele onderzoek van Forbes en Oracle (met daarin ook 4 stappen om wel tot een betere samenwerking te komen) kunt u terugvinden in onze (betaald).

Over de auteur

Elsbeth Eilander
Adjunct-hoofdredacteur Adfo Groep-redactie Lees meer over Elsbeth Eilander

Reacties op dit artikel (0)

Comment author avatar

Gerelateerde items Customer Experience Marketingtechnology

Meer in channel Intern/change

Van onze partners

Whitepapers

Blijf op de hoogte


Adfo Events

Populaire blogs