PR & Reputatie

WhatsApp wil geld verdienen: dit betekenen de aangepaste voorwaarden

Claartje Vogel, redactie | 25 augustus 2016, 15:05

Bedrijven kunnen binnenkort tegen betaling communiceren via de app

Berichtenapp WhatsApp heeft voor het eerst in vier jaar de privacyvoorwaarden aangepast. Dankzij de aangepaste voorwaarden kunnen bedrijven via de app communiceren met klanten.

‘Niet het zoveelste advertentie-verkoopkanaal’

In 2012 was WhatsApp nog heel negatief over commercieel gebruik van de app. ‘Toen we drie jaar geleden samenkwamen om aan ons eigen project te beginnen, wilden we iets doen dat niet het zoveelste advertentie-verkoopkanaal zou worden’, schreven de oprichters in de blog .

Gekocht door Facebook

Maar in 2014 werd WhatsApp gekocht door Facebook. CEO Mark Zuckerberg gaf de oprichters de vrijheid om zich de eerste twee jaar volledig op groei van de app te richten. Inmiddels heeft WhatsApp meer dan 1 miljard gebruikers (ongeveer een zevende van de wereldbevolking) en is het tijd om geld te verdienen.

De app is namelijk gratis voor alle gebruikers. Commercieel gebruik door bedrijven is een verdienmodel voor WhatsApp.

Geen spam

‘De aankondiging van vandaag betekent niet dat WhatsApp advertenties van derden zal tonen’, . ‘Het gaat om tools waarmee bedrijven met jou kunnen communiceren. Denk aan een bericht van je bank over een recente transactie of een appje van een vliegmaatschappij over een vertraagde vlucht. Dit soort berichten krijg je momenteel via sms of oproepen. Wij willen testen of het met nieuwe tools gemakkelijker kan via WhatsApp, zonder dat je advertenties van derden of spam krijgt.’

Deur open voor advertenties

Ondanks deze belofte, erkent een woordvoerder aan van WhatsApp dat dit de deur ook openzet voor commerciële berichtjes over aanbiedingen en speciale acties van bedrijven.

Er zijn al bedrijven die WhatsApp gebruiken om met klanten te communiceren. Zij doen dit zonder speciale tools van WhatsApp en zonder daarvoor te betalen. 

Beter verbonden met Facebook

Er verandert meer in de voorwaarden. De database van WhatsApp wordt beter verbonden met Facebook, zo worden bijvoorbeeld telefoonnummers gedeeld. WhatsApp kan dankzij die verbinding beter statistieken bijhouden en spam bestrijden.

Daarnaast kan Facebook met de WhatsApp-data betere vriendsuggesties doen en relevantere advertenties te tonen. Op basis van je WhatsApp-gegevens zie je bijvoorbeeld advertenties van een bedrijf waar je al mee werkt, in plaats van een bedrijf waar je nog nooit van hebt gehoord.

Versleuteld

Volgens de oprichters van WhatsApp zullen zij de inhoud van je berichten en telefoongesprekken niet delen met Facebook. Berichten worden versleuteld verstuurd en verwijderd van de WhatsApp-servers wanneer ze zijn aangekomen bij de ontvanger.

Over de auteur

Claartje Vogel
Journalist en redacteur voor Adformatie, Tijdschrift voor Marketing en Tijdschrift voor Communicatie (Adfogroep). Lees meer over Claartje Vogel

Reacties op dit artikel (1)

Avatar

Gustavo Woltmann

(2 september 2016, 14:57)

De echte advertenties zullen wel snel volgen denk ik. Het klinkt alleszins interessant. Hopelijk kan het ook kleine bedrijven vooruit helpen.

Gerelateerde items Whatsapp Bedrijven Geld

Meer in channel PR & Reputatie

Van onze partners
Whitepapers
Blijf op de hoogte


Adfo Events
Populaire blogs