Nu in Communicatie

coversept.

Pr-profs

Wetenschappelijk onderzoek staat lang niet zo ver van de communicatiepraktijk af als mensen soms denken. Veel bevindingen zijn juist erg bruikbaar. Communicatie sprak met vier wetenschappers over hun onderzoek en visie op de praktijk. Deel 1 van een tweeluik. (Op de foto: Lotte Willemsen)

Foto: Duco de Vries

‘No ducking’

Verlies op valutatransacties, een frequent flyer in de top, interne onrust, lekkende medewerkers – ineens was Greenpeace zelf voorwerp van negatieve publiciteit. Het reputatiemanagement van icomms-directeur Mike Townsley: excuse, explain, contextualize, humanize, learn. ‘Het was een wake-up call.’

Quote unquote

In tegenstelling tot de Verenigde Staten wordt er in ons land nog flink onderhandeld tussen voorlichters en journalisten over publicatie van interviews. In politiek Den Haag lijkt het poldermodel zijn intrede te hebben gedaan. Zeven vragen over autorisatie.

Plaatje praatje

The good old press release: nog altijd een belangrijke tool om de pers te berichten over iets nieuws. Maar zonder beeld? Kan echt niet meer. ‘Journalisten zijn ook mensen.’

Tussen de regels door moet je luisteren

Laat de boodschap met rust en ga op zoek naar wat ongezegd blijft, zegt communicatieadviseur en filosoof Harrie van Rooij. Want als communiceren ‘gemeenschappelijk maken’ betekent, moet het ongezegde voorop staan.

Jeukwoorden

Lege woorden, holle frasen – ook het communicatiemetier barst ervan. Communicatie vroeg een grote groep vakgenoten naar hun irritatie-abc en stelde een lijst samen.

Het september-nummer van Communicatie verschijnt 5 september.

NOG GEEN ABONNEMENT?

Lees Communicatie een half jaar gratis! Betaal nu slechts € 79 voor een jaarabonnement. Profiteer van dit aanbod.

SPECIAAL VOOR ABONNEES

Alle artikelen uit het laatste nummer bekijken?
Maak dan gebruik van het printarchief op deze site!

 

Whitepapers