Nu in Communicatie

FOTO: DUCO DE VRIES

Start up & go

De digitale startups winnen terrein. Slechts een handjevol weet zich echt te vestigen. Alles staat of valt bij een goede communicatiestrategie. Vier succesvolle voorbeelden: Peerby, Squla, Airbnb en TravelBird.

Verbinden, verbinden, verbinden

Smeerolie in de radertjes van de overheidsmachine: de decentralisatie van jeugdhulp, zorg en werk van Rijksoverheid naar de gemeenten vroeg om vergaande samenwerking tussen de ministeries en de VNG. Samen hielpen ze de communicatieprofessionals van de bijna 400 Nederlandse gemeenten bij de voorbereiding van de 3D-transitie. Een dichtgetimmerd verhaal, met één oncomfortabele vraag: waar ligt de regie voor het reputatiemanagement?

Oost west, thuis best

Hoe de weerzinwekkende propaganda van IS te bestrijden? Met een koekje van eigen deeg? Appellerend aan het gevoel, door Syriëgangers af te schilderen als losers? Of doen we een beroep op het verstand?

Wie ben ik?

Hij schreef het Communicatieboek van het Jaar 2014. Een onafhankelijke jury koos zijn ‘Bouwen aan organisatie-identiteit’ uit een forse stapel boeken en roemde het samengaan van praktijk en theorie. Tibor van Bekkum eet drinkt en is ‘identiteit’. Een gesprek in 4 trefwoorden.

Kritiek van buiten

Sinds drie jaar maakt het landelijk Crisiscommunicatieteam van de politie gebruik van tegensprekers: buitenstaanders die bij grote incidenten hun mening geven over de communicatie. Ook andere organisaties kunnen er baat bij hebben.

Het mes in het merk

Radboudumc had het jaren zonder hoofd corporate communicatie gesteld, tot in 2012 Viola Peulen aantrad. ‘Het lastigste? De kloof overbruggen tussen wat medewerkers gewend waren te doen, en wat ze in de ideale situatie zouden moeten doen.’

Uitgemeten

Waar vijf jaar geleden vriend en vijand nog struikelde over de definitie van de term, is accountability nu een geïntegreerd onderdeel van de professionele communicatie. Doen we de goede dingen? En doen we die dingen ook goed?

Het maart-nummer van Communicatie verschijnt 13 maart.

NOG GEEN ABONNEMENT?

Ontvang Communicatie 3 maanden op proef voor maar € 10! Profiteer van dit aanbod.

SPECIAAL VOOR ABONNEES

Alle artikelen uit het laatste nummer bekijken?
Maak dan gebruik van het printarchief op deze site!