Binnenkort in Communicatie

‘Misschien had ik heel hard moeten schreeuwen’

Het dossier van klokkenluider Arthur Gotlieb over interne misstanden bij de NZA stortte de toezichthouder in een diepe reputatiecrisis. Het persoonlijke relaas van Hanneke Miedema, hoofd corporate communicatie, over haar annus horribilis.

Foto: Duco de Vries

Ebola in beeld

Bij de bestrijding van ebola in West-Afrika speelt voorlichting een belangrijke rol. Maar hoe stippel je een communicatiestrategie uit in gebieden die verscheurd worden door angst voor een mysterieuze ziekte en wantrouwen in hulpverleners?

Frank's way

De Amerikaanse serie House of Cards geniet ook in Den Haag grote populariteit. Franks communiceren is subtiel en schaamteloos tegelijk. Zeven fans onder vooraanstaande communicatieadviseurs over de scène die hun de ogen opende.

Social diet

Geen Whatsapp, Facebook, Twitter, sms. Mail lezen mag, maar antwoorden alleen telefonisch of face to face. Vijf communicatiespecialisten gingen de uitdaging aan: Willemijn Vader, Dick Kors, Karin Dijksman, Youssef Eddini en Remco Janssen.

Hoernalistiek

Wat is brand journalism, en waarin verschilt het van zijn zusjes contentmarketing en native advertising? ‘Als je moet betalen om je verhaal ergens geplaatst te krijgen, kun je eigenlijk al niet meer van brand journalism spreken.’

‘Pr lost niets op’

Topadviseur in public affairs Rio Praaning Prawira Adiningrat werkt voor regimes als China en Rusland. ‘Pr is bedoeld om pr te zijn. Wij gaan meer over de aard van het probleem en de juiste oplossing.’

Drink Heineken, maar met mate

Alle Heineken-medewerkers wereldwijd zijn op Enjoy Responsibly Day over de bedrijfsstandpunten inzake verantwoord alcoholgebruik geïnformeerd. Een verhaal dat vervolgens met iedereen kon worden gedeeld. Leanne Carmody: ‘We had this conversation going on all over the world. Het zinderde echt.’

Het novembernummer van Communicatie verschijnt 7 november.

NOG GEEN ABONNEMENT?

Lees Communicatie een half jaar gratis! Betaal nu slechts € 79 voor een jaarabonnement. Profiteer van dit aanbod.

SPECIAAL VOOR ABONNEES

Alle artikelen uit het laatste nummer bekijken?
Maak dan gebruik van het printarchief op deze site!

 

Blijf op de hoogte
Whitepapers