door Mediaxplain, partner | 18 augustus 2017, 14:11 in PR & Reputatie

Is samen televisie kijken na zestig jaar dood?

Mediaxplain, partner | 18 augustus 2017, 14:11

Persoonlijke televisie komt dit jaar waarschijnlijk naar Europa!”, een quote uit een artikel in NRC van directeur van de Consumentenproducten-sector van Philips van 18 februari 2000. Het betrof destijds de introductie van een televisie die een harde schijf bevat waarop vijftien tot dertig uur aan televisieprogramma’s kan worden opgeslagen. Wat een evolutie heeft het televisie landschap in de tussentijd gemaakt! We leven in een tijd waarin we content aangereikt krijgen op basis van onze specifieke wensen, behoeften en kijkgedrag. En waar de nabespreking van je favoriete tv programma vroeger niet verder kwam dan de woonkamer of het koffieapparaat, delen we onze social comments vandaag de dag samen met wel 8.000 medeliefhebbers!

 

De TV is onderdeel van het gezin

Terug naar waar het allemaal begon. Vanaf 1948 promootte Philips de televisie en in de loop van de jaren ’50 veroverde de TV een prominente plaats in het gezin. Als antwoord op de bezwaren en zorgen rondom de komst van deze kijkbuis werd gezegd dat de televisie het traditionele gezin niet bedreigt, maar juist versterkt. Door de decennia heen verbroederde Nederland voor de televisie, of het nu ging om de finale van het EK in 1988 of om de zoveelste affaire van Ludo in Goede Tijden. Het samen kijken naar programma’s en content is een activiteit waar anno 2017 nog steeds sterk behoefte aan is. Maar de wijze waarop we samen kijken is in de loop der tijd naar een volgend level geëvolueerd.

 

Vereniging van mede-liefhebbers en mede-fanaten

Het aantal schermen is verdrievoudigd in de afgelopen 65 jaar. Vroeger hadden we één scherm voor het hele gezin. Tegenwoordig hebben we naast televisies ook laptops, telefoons en tablets. Elk lid van het gezin kijkt naar hetgeen hij/ zij leuk vindt en wanneer hij/ zij het wilt. Is samen kijken dan verleden tijd? Niets is minder waar! Naast het feit dat we massaal met z’n allen naar programma’s als Boer Zoekt Vrouw, Wie Is De Mol en grote sportevents kijken, waar een bepaalde vorm van saamhorigheid om de hoek komt kijken, zorgt social media ook voor vereniging van mensen met dezelfde behoeften en interesses. Liefhebbers willen hun beleving met elkaar delen. In de jaren ’50 deed je dat voor de buis, maar in 2017 doen we dat op digitale wijze, met ons tweede (of derde) scherm.


 

Samen kijken leidt tot meer memorabele emotionele gevoelens

Eén van de beste voorbeelden is Boer Zoekt Vrouw, waarbij op zondag massaal ervaringen worden gedeeld naar aanleiding van het lineair uitgezonden televisie programma. Naast het feit dat dit programma ongetwijfeld in gezelschap wordt bekeken, wordt op social media ook de zoektocht gestart naar mede-liefhebbers. Uit onderzoek (Claremont McKenna College) blijkt zelfs dat het kijken in een groep leidt tot sterkere en meer memorabele emotionele gevoelens. We kijken weliswaar niet meer in alle gevallen fysiek samen, maar hebben wel nog steeds een sterke behoefte aan gezamenlijke beleving (en het delen van gevoelens). Van één op één sessies bij het koffieapparaat hebben we het nu ineens samen met 8.000 mede-liefhebbers over die ene geweldige aflevering van Boer Zoekt Vrouw. Onze wereld is daardoor aanzienlijk groter geworden. Dat deze saamhorigheid maar mag leiden tot oneindig veel sterkere en meer memorabele gevoelens.

 

Benieuwd naar de beste mogelijkheden om in te spelen op de memorabele emotionele gevoelens die loskomen bij het samenkijken anno2017? Of altijd al willen weten wat gesynchroneerd adverteren doet voor jouw campagne? Contact de TV specialisten van .

Reacties op dit artikel (4)

Comment author avatar
Avatar

Hans Veenman

(5 september 2017, 9:24)
Samen tv kijken, is natuurlijk ook je samen ergeren aan 'alweer reclame' en samen de reclame wegzappen en samen een merk niet meer kopen als de reclame van dat merk wat al te opdringerig wordt.
Jammer voor de tv-specialisten van Mediaxplain.
Avatar

mani

(5 september 2017, 18:47)
http://www.uidinfo.net
Check UID Aadhar Card sttaus, Download Aadhaar Card, Update Status and many More.
Avatar

Rob

(6 september 2017, 10:07)
Ik erger mij groen en geel aan de Stella reclame. Nooit of te nimmer zal ik een Stella fiets kopen. Zodra ik het begin van deze reclame zie, spoel ik hem door op maximale snelheid. Een fiets koop ik liever bij een fietswinkel, blijkt in prijs niets uit te maken
Avatar

Hans Veenman

(11 september 2017, 20:33)
@Rob - Nog iemand die door reclame een pesthekel gekregen heeft aan Stellafietsen. Helemaal met je eens. Zou een mooi onderwerp zijn voor Adformatie om eens na te gaan wat een bedrijf als Stella bezielt om zichzelf met die ergerniswekkende reclames volslagen belachelijk te maken als een stelletje incompetente klunzen. Als voorbeeld van hoe reclame kan ontsporen. Als de reclame een ramp is, zal het met de producten ook wel zo zijn. In ieder geval is het imago van Stella hopeloos.

Dit is een bijdrage van

Mediaxplain

Partner

Meer van deze partner
Nu op Twitter